آفتاب
وزارت نیرو:

اولین مناقصه نیروگاه سازی ایران برگزار می‌شود

اولین مناقصه نیروگاه سازی ایران برگزار می‌شود

مدیرعامل شرکت تولید برق حرارتی با اشاره به برگزاری مناقصه بین‌المللی واحد بخار نیروگاه «گنو» بندرعباس، گفت: با تبدیل سیکل‌ ساده به ترکیبی سالانه ۲ میلیارد دلار در مصرف سوخت صرفه جویی می شود.

به ‌گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو، محسن طرزطلب از برگزاری مناقصه بین‌المللی برای ساخت بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی گنو خبر داد و گفت: آگهی پیش ارزیابی این مناقصه ۱۲ آبان منتشر خواهد شد.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی با اشاره به فشردگی برنامه زمان‌بندی شده برای ساخت بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی گنو، تصریح کرد: پیش بینی می‌شود انجام این پروژه ۳۳ ماه طول بکشد و تا پیش از آن مدت، ارزیابی و سایر مراحل کاری از جمله تأمین منابع مالی انجام خواهد گرفت.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه شرکت برق حرارتی در زمینه سرمایه گذاری بسیار فعال است، اظهار داشت: برنامه‌ریزی برای برگزاری مناقصه‌های بین‌المللی برای انجام پروژه‌های ساخت نیروگاهی به صورت BOO تا ۶ ماه آینده عملیاتی خواهد شد.

وی از صدور ضمانت نامه‌های پرداخت از سوی وزارت نیرو و شرکت برق حرارتی برای تأمین کنندگان اعتبار ساخت نیروگاه در ایران خبر داد و یادآور شد: تبدیل نیروگاه‌های دارای سیکل ساده به سیکل ترکیبی از دیگر فرصت‌های سرمایه گذاری در بخش نیروگاهی ایران است  و در بخش دولتی ۳۴ واحد گاز، در بخش خصوصی ۵۹ واحد گازی و در بخش نیروگاه‌های بخاری، ۷۵۱۷ مگاوات باید به سیکل ترکیبی تبدیل شود.

طرزطلب تاکید کرد: با تبدیل سیکل‌های ساده به ترکیبی راندمان نیروگاه‌ها ۱۴ درصد افزایش، مصرف سوخت حدود ۱۲ میلیارد مکعب و گازهای گلخانه‌ای ۴۳ میلیون تن در سال کاهش می یابد در عین حال سالانه دو میلیارد دلار هم در هزینه‌ها صرفه‌جویی خواهد شد.

وی درباره وضعیت نیروگاه‌های حرارتی توضیح داد: بر اساس برنامه ششم توسعه ۲۶ هزار مگاوات نیروگاه باید در کشور ساخته شود و ساخت هشت هزار مگاوات هم از برنامه پنجم توسعه باقیمانده است.

این مقام مسئول افزود: ۳ هزار مگاوات نیروگاه قدیمی در کشور وجود دارد که باید بازنشسته شود و ۷ هزار و ۵۰۰ مگاوات نیز نیروگاه بالای ۳۵ سال عمر وجود دارد که نیاز به نوسازی دارند.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی در پایان خاطرنشان کرد: ایران چهاردهمین کشور تولید کننده برق در دنیاست که در طول ۵ سال گذشته موفق به تولید ۱۵ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی شده است.

کد N1539388

وبگردی