آفتاب
دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه:

کم‌کاری وزارت نیرو برای دریاچه/ کشور برای آینده‌ی کم‌آب آماده شود

کم‌کاری وزارت نیرو برای دریاچه/ کشور برای آینده‌ی کم‌آب آماده شود

دبیر ومجری ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: امروز دغدغه ستاد صرفا تامین منابع آب دریاچه نیست بلکه اصلاح مدیریت منابع آب کشور است. کشور باید برای آینده‌ی کم آب آماده شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی ستاد احیای دریاچه ارومیه، عیسی کلانتری، دبیر و مجری ستاد احیای دریاچه ارومیه در سی و سومین جلسه کمیته هماهنگی با محوریت بررسی برنامه منابع و مصارف سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه برای سال آبی ۹۶-۱۳۹۵ گفت: همه باید طبق مصوبات ستاد در راستای کاهش ۴۰ درصدی حرکت کنیم؛ وزارت نیرو به گونه ای رفتار می کند که هیچ کس متوجه بحران و کمبود آب نمی شود.

کلانتری افزود: معاون وزیر جهادکشاورزی به ما گفته به رغم کاهش ۱۶ درصدی مصرف آب تولید در حوضه آبریز، ۱۷ درصد رشد کرده است. این وزارتخانه به دنبال منفعت است و بهخاطر همراهی ما نیست که این گزارش را می دهند. چون به دنبال رشد است و هرچه ما بیشتر آب به او بدهیم بیشتر استقبال می کند.

دبیر و مجری ستاد احیای دریاچه ارومیه تاکید کرد: طبق مصوبه هیات وزیران وزارت نیرو باید سالانه ۲ میلیارد و ۵۷۸ هزار متر مکعب نیاز زیست محیطی دریاچه ارومیه را تامین کند. اما این وزارتخانه نسبت به این موضوع در عمل کم کاری می کند.

کلانتری تاکید کرد: ستاد، پشتیبان وزارت نیرو است و به این وزارتخانه در انجام وظایف ذاتی خود در حوضه آبریز دریاچه ارومیه کمک می کند ولی وزارت نیرو نمی خواهد از آن استفاده مطلوب را ببرد.

وی ادامه داد: اگر مردم حس نکنند دچار کمبود منابع آب هستیم هیچ برنامه ای برای کاهش مصرف نخواهند داشت. امروز اگر وزارت نیرو منابع آبی را بدون در نظر گرفتن کمبودهای آتی تامین کند حتی وزارت جهادکشاورزی نیز این کمبود را حس نخواهد کرد.

وی تاکید کرد: ما باید از الان جامعه را برای آینده ای که با کاهش آب روبرو است آگاه و آماده کنیم و این کار بدون مدیریت مصرف آب امکان پذیر نیست. ما حتی باید دستگاه های دولتی را برای آینده آماده کنیم.

کلانتری اظهار کرد: تاکید امروز ما صرفا تامین آب دریاچه نیست بلکه اصلاح الگوی مصرف است. مدیریت آب در این حوضه آبریز، نمونه ای برای مدیریت آب در فارس، خراسان و کرمان است.

دبیر و مجری ستاد احیای دریاچه ارومیه افزود: ما با آقای چیت چیان نشست های متعددی داشتیم و در نهایت تصمیمات و مصوباتی کارشناسی از آن استخراج شد؛ بنابراین باید آن را رعایت کند. ما نمی توانیم بدون ایجاد تغییر در مدیریت مصرف آب مشکل کمبود آب کشور را برطرف کنیم.

کد N1539278

وبگردی