آفتاب

انتخاباتی که جهان را مبهوت کرده است / یک شوک دیگر برای هیلاری / پای بیل کلینتون به میان آمد

 انتخاباتی که جهان را مبهوت کرده است / یک شوک دیگر برای هیلاری / پای بیل کلینتون به میان آمد

شمارش معکوس برای تعیین سرنوشت دولت آیندۀ آمریکا آغاز شده است، هرچه به لحظه انتخابات نزدیکتر می شویم شاهد یک اتفاق جالب از سوی دو نامزد انتخاباتی این کشور هستیم.

انتخابات این دوره از آمریکا تا حدی بی سابقه است که تحلیلگران را از پیش بینی این انتخابات عاجز کرده است. کمتر از یک هفته به آغاز این دوره از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مانده است، کماکان طرفین هر دو حزب به حملات لفظی خود ادامه می دهند و در این میان هم پلیس فدرال آمریکا موی دماغ هیلاری شده است.

در اخرین اخبار انتخاباتی آمریکا، هیلاری کلینتون ترامپ را متجاوز خواند، و ترامپ هم گفت هیلاری دنیا را به سمت جنگ سوق می دهد و او زنی فاسد است. با این حال پس از تفتیش ایمیل های هیلاری کلیتون از سوی اف.بی.آی بحرانی تازه در ستاد انتخاباتی کلینتون حاکم شده است تا اینکه امروز خبرها حاکی از ان است که پلیس فدرال به اسناد تازه ای درباره بیل کلینتون دست یافته است.

پلیس فدرال آمریکا، اسناد و مدارکی را از یک تحقیقات مختومه درخصوص اعطای عفو ریاست جمهوری به یک سرمایه‌گذار فراری توسط بیل کلینتون در سال 2001 میلادی منتشر کرد که باعث شبهه‌هایی برای کمپین ریاست جمهوری کلینتون درخصوص زمان بندی انتشار این اسناد شد.

در همین رابطه ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده است:  انتشار این اسناد در بحبوحه بررسی ایمیل‌های یکی از معاونین هیلاری کلینتون توسط اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف بی آی) صورت گرفته که زمان‌بندی این بررسی نیز بسیار مناقشه آمیز و جنجالی بوده است.

این اسناد 129 صفحه‌ای به شدت سانسور شده در خصوص اعطای عفو ریاست جمهوری به مارک ریچ، سرمایه‌دار فراری از سوی بیل کلینتون روز دوشنبه در وب سایت قانون آزادی اطلاعات اف ی آی منتشر شد.

اوایل اکتبر نیز اف بی آی فایل‌های تاریخی را درباره فرد ترامپ، پدر دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا منتشر کرد که به سال 1966 میلادی باز می‌گشت.

کمپین هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تصمیم و انگیزه اف بی آی از زمان انتشار این اسناد را زیر سوال برد.

برایان فالون، سخنگوی کمپین کلینتون در توییتر نوشت: نبود یک ضرب‌الاجل قانون آزادی اطلاعات بسیار عجیب است.

اداره اف بی آی در پاسخ به سوالات به وجود آمده گفت: اسناد و مدارک مربوط به مارک ریچ برای انتشار در دسترس قرار گرفت و به صورت اتوماتیک و الکترونیک طبق قانون و روال انتشار در وب سایت عمومی اف بی آی منتشر شد. براساس قانون اگر بیشتر از سه بار اسناد و مدارکی درخواست شوند، کمی پس از پردازش منتشر خواهند شد. این روند پردازش برمبنای تاریخ ثبت اسناد قرار دارد.



جاش ارنست، سخگوی کاخ سفید گفت: کمی پس از آنکه به همراه باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا برای سفر به کلمبوس واقع در ایالت اوهایو برای شرکت در مبارزات انتخاباتی کلینتون سوار هواپیما شدم، این توئیت اف بی آی را مشاهده کردم اما نمی‌دانم که آیا پیش از انتشار این اسناد با یکی از مقامات کاخ سفید در این باره رای زنی شده است یا خیر؟

اسناد تازه منتشر شده اف بی آی مربوط به یک تحقیقات فدرال در سال 2001 میلادی حول محور اعطای عفو ریاست جمهوری به مارک ریچ در پایان دوره ریاست جمهوری بیل کلینتون است که در سال 1983 میلادی تحت پیگرد قرار گرفت و به سوئیس فرار کرد. ریچ در سال 2013 میلادی درگذشت.

این اسناد به طور خلاصه به موسسه کلینتون در ارتباط با یک کمک مالی هنگفت در حمایت از کمپین ریاست جمهوری کلینتون اشاره می‌کند. این اسناد نشان می‌دهند که یک فرد ناشناس به موسسه ویلیام جی کلینتون کمک مالی کرده است؛ موسسه‌ای که از کمپین ریاست جمهوری کلینتون حمایت می‌کند.

دنیز ریچ، همسر سابق مارک ریچ کمکی برابر با 450 هزار دلار را بری پروژه ساخت و ساز تاسیسات ریاست جمهوری به موسسه کلینتون وعده داده بود. این اسناد به دنیز ریچ اشاره‌ای نکرده‌اند اما ماموران اف بی آی قصد دارند تا با وی به عنوان بخشی از تحقیقات در خصوص عفو همسر سابقش صحبت کنند.



در همین حین هیلاری کلینتون نامزد حزب دمکرات در انتخابات آمریکا دونالد ترامپ را به خاطر انتقاد از ظاهر زنان "زورگو" خوانده است. این نامزد دموکرات آمریکا برای انحراف افکار عمومی از اسناد منتشر شده اف.بی.آی تا کنون به هر ترفندی متوسل شده است.

بی بی سی در گزاری به تفصیل نوشته است: کلینتون در تجمعی در فلوریدا گفت که آقای ترامپ ۳۰ سال سابقه "تحقیر، بدرفتاری، توهین و تعرض" به زنان را دارد.

این چهارمین بار ظرف یک هفته است که نامزد دموکرات ها به ایالت حساس فلوریدا در جنوب شرقی این کشور سفر می کند.

او گفت: "ببینید ترامپ چه کارها کرده. همواره زن ها را زشت، زننده و حال به هم زن توصیف می کند. آن ها را خوک صدا می زند. به تناسب اندام آنها نمره یک تا ۱۰ نمره می دهد."

کلینتون را در این تجمع آلیشیا ماچادو، ملکه سابق زیبایی جهان معرفی کرد؛ همان زنی که دونالد ترامپ در گذشته به تمسخر "ملکه پرخوری" و "خانه‌داری" توصیف کرده.

خانم ماچادو هم از رای دهندگان زن خواست به دونالد ترامپ رای ندهند.

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در شهر کلمبوس اهایو در تجمعی به نفع خانم کلینتون شرکت کرد.

اوباما هم با انعکاس سخنان خانم کلینتون گفت که آقای ترامپ "عمری را صرف خوک و سگ و لجن" خواندن زنان کرده است.

او گفت دونالد ترامپ اولین نامزد ریاست جمهوری است که از انتشار سوابق مالیاتی اش خودداری می کند.

اوباما به طبقه کارگر هشدار داد مواظب باشند دونالد ترامپ "سر آن ها کلاه نگذارد".



میلیاردر نیویورکی به گفته رئیس جمهوری دموکرات به فکر کارگران نیست و صلاحیت رئیس جمهور شدن هم ندارد:

"ترامپ می گوید که در عرصه سیاست خارجی خودش مشاور خودش خواهد بود، چون که مغزش خوب کار می کند. آخر چه کسی این طور حرف می زند؟ ما نمی توانیم رئیس جمهوری داشته باشیم که مغزش به او می گوید باید دیگران را دوباره شکنجه کنیم یا این که تمام پیروان یک دین را به کشورمان راه ندهیم."

همزمان دونالد ترامپ خانم کلینتون را "فاسد" خوانده و گفته است که او "سیستم بهداشتی آمریکا را برای همیشه ویران خواهد کرد."



او که همراه نامزد معاونتش مایک پنس در ویسکانسین حاضر شده بود قانون بهداشتی جدید آمریکا که به "اوباماکر" معروف است را "یک فاجعه" خواند و گفت اگر رئیس جمهور شود فورا آن را لغو خواهد کرد.

در یک هفته باقی مانده به روز رای گیری تنش بین ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون و پلیس فدرال - اف بی ای - ادامه دارد.

مدیر اف بی ای جمعه گذشته از شروع تحقیقات مقدماتی درباره پرونده ایمیلی های هیلاری کلینتون خبر داد.

اف بی آی حالا اسنادی از تحقیقات گذشته اش درباره بیل کلینتون، همسر خانم کلینتون، را منتشر کرده است. تحقیقات درباره ماجرای عفو بحث برانگیز یک مجرم توسط رئیس جمهوری پیشین آمریکا در سال ۲۰۰۱ میلادی.

انتشار این اسناد بر اساس ضوابط و مقررات قانونی انجام شده اما به احتمال زیاد بدبینی دموکرات ها به نیات پلیس فدرال را عمیق تر خواهد کرد.

خبرآنلاین
کد N1539183

وبگردی