آفتاب

چوب‌هایی که وارد طراحی داخلی خودروهای لوکس شدند!/از زبان گنجشک تا بامبو

چوب‌هایی که وارد طراحی داخلی خودروهای لوکس شدند!/از زبان گنجشک تا بامبو

از چوب درخت گردو گرفته تا بامبو، انتخاب‌های زیادی برای طراحی داخلی یک خودرو وجود دارد. در ادامه، برخی از رایج‌ترین انواع چوب که معمولاً در خودروهای لوکس نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند، مرور می‌کنیم.

زبان گنجشک
به گزارش پدال،هواپیماهای اولیه از جنس چوب زبان گنجشک ساخته می‌شدند؛ چوب درختی که در عین استحکام، وزن سبکی نیز دارد. این چوب در عین حال، دارای خاصیت الاستیک نیز هست و شاید به همین دلیل، چوب‌های بیسبال و کمان تیراندازی از این جنس تولید می‌شوند. در اتومبیل‌های اولیه، طراحان به دنبال بدنه‌ای بودند که بتواند انعطاف‌پذیری لازم را در هماهنگی با سیستم تعلیق داشته باشد و طبیعتاً به سراغ چوب درخت زبان گنجشک رفتند. کمپانی «مورگان موتور» هنوز هم در کارخانه اصلی خود در «مال‌ورن» انگلستان این کار را انجام می‌دهد. با این حال، با توجه به کم‌شدن درخت‌های زبان گنجشک در سال‌های اخیر، کمپانی ۱۰۷ ساله خودروسازی در یک نشست خبری، این موضوع را تمام قسمت‌های خودروها از جنس چوب هستند، رد کرد. البته باید گفت که تنها قطعات فریم، از مصالحی غیرچوبی ساخته می‌شوند.

ماهون

درخت ماهون دارای یک چوب ضخیم، یاقوتی‌رنگ و یک بافت زیباست. علاوه بر دوام و مقاومت این چوب در مقابل پوسیدگی، شکل‌پذیری راحت آن را تبدیل به گزینه‌ای مناسب برای نجاری کرده است. این چوب اگرچه به صورت استاندارد در پورشه کیمن ارائه نمی‌شود، ولی با صرف هزینه‌ای حدود ۲ هزار دلار، می‌تواند از کیفیت آن در طراحی کابین بهره برد.

ساپلی
چوب درخت ساپلی که خاستگاه اولیه آن در افریقای مرکزی و غریبی، مورد علاقه بسیاری از تولیدکنندگان ابزارآلات موسیقی و دکوراسیون خانگی است. این چوب که شباهت زیادی به چوب ماهون دارد، دارای یک بافت برجسته و یک الگوی یکنواخت است که به صورت طبیعی، درخشش خاصی ایجاد می‌کند. طراحان کادیلاک آنقدر به چوب ساپلی علاقه دارند که در دو استایل مختلف، آن را به مشتریان ارائه می‌کنند: «نوتلا» و «رِی‌وِن». مدل ۲۰۱۶ از لکسس RX نیز از ساپلی استفاده می‌کند، امّا لکسس این چوب را سفید کرده و با افزودن رنگ خاکستری، ظاهری صاف‌تر برای آن ایجاد کرده است.

بامبو
بامبو یکی از سریعترین رشد‌ها در بین گیاهان کره زمین دارد. سرعت رشد برخی از گونه‌های بامبو به یک متر در روز نیز می‌رسد و بنابراین، یکی از در دسترس‌ترین مصالح طبیعی است که می‌تواند استفاده شود. رنگ بژ این نوع چوب می‌تواند مکمّل خوبی برای طراحی‌های تاریک کابین باشد و این در حالی است که بامبوهای روشن‌تر ظاهری شبیه به آلومینیوم‌ روکش‌دار پیدا می‌کنند. لکسس این نوع چوب را بدون جلا و با رنگ روشن ارائه می‌کند، امّا ب‌ام‌و آن را به صورت تیره و برّاق مورد استفاده قرار می‌دهد. البته چوب وزن بسیار کمی نیز دارد و از این رو، در بدنه و شاسی برخی از خودروهای آزمایشی به کار رفته است. با توجه استاندارد‌های امروزی در مصرف سوخت و آلودگی، احتمالاً در آینده استفاده‌های بیشتری از این نوع چوب خواهد شد.

چوب بازیافتی
برخی از کمپانی‌ها گوشه و کنار جهان را برای بازیافت چوب جستجو می‌کنند. از مرداب‌های نیوزیلند گرفته تا خرابه‌های جنگلی کالیفرنیا و شمع‌های اسکله در ونیز، چوب‌های بازیافتی حیات جدیدی را در خودروهای فوق‌لوکس یا کانسپت تجربه خواهند کرد. خودروساز الکتریکی «فیسکر»، سه تریم چوبی، شامل «رسکیود وود»، «سانکن وود» و «فالن وود» ارائه می‌دهد که در جهت سازگاری بیشتر با محیط زیست هستند. همچنین رام نیز برای تریم «لارامی لانگهورن» در پیکاپ‌های خود، اعلام کرده که از بازیافت چوب فنس‌های قدیمی استفاده می‌کند. مهمترین مزیّت چوب بازیافتی این است که کاربرد آنها باعث می‌شود که درختان کمتری برای صنعت خودروسازی قطع شوند.

گردو
به گفته رولز رویس، این کمپانی از یک درخت گردو مجزا برای هر کدام از خودروهایش استفاده می‌کند؛ چرا که می‌خواهد بافت و الگوی چوب در تمام سطوح به صورت یکنواخت باقی بماند. این موضوع علاوه بر نشانه خاص بودن خودرو، بیانگر این نکته است که چوب زیادی در این زمینه به کار برده می‌شود. لایه‌های چوب که ضخامتی در حدود یک میلی‌متر دارند، توسط دست بریده شده و با چسب در کنار یکدیگر قرار داده می‌شوند؛ فرآیندی که می‌تواند بیش از یک ماه به طول بینجامد.

۵۴۵۴

کد N1539133

وبگردی