آفتاب
در سوگواره هنر عاشورایی مطرح شد:

مفاهیم عاشورایی را معاصرسازی کنیم/ معرفی برگزیدگان دهمین سوگواره

مفاهیم عاشورایی را معاصرسازی کنیم/ معرفی برگزیدگان دهمین سوگواره

دهمین سوگوراه بین المللی هنر عاشورایی در حالی برگزیدگان خود را شناخت که دبیر این رویداد به معاصرسازی مفاهیم عاشورایی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، عصر روز گذشته ۱۱ آبان ماه دهمین سوگواره بین المللی هنر عاشورایی با شناختن برگزیدگان به استقبال افتتاح نمایشگاه خود رفت.

در این مراسم محسن مومنی شریف رییس حوزه هنری، مرتضی گودرزی دیباج مدیر مرکز هنرهای تجسمی و دبیر این رویداد و مدیران ستادی حوزه هنری و جمعی از هنرمندان حوزه تجسمی حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم مرتضی گودرزی دیباج در سخنانی گفت: امسال دهمین سالی است که خیمه سوگواره هنر عاشورایی برپا می شود. هر ساله حدود ۶۰۰ شرکت کننده در این رویداد حضور دارند و آثارشان را ارسال می کنند و امروز ما در سه شاخه هنری این رویداد را برگزار کرده ایم و دو سال است که این رویداد بین المللی شده است. در بخش پوستر و پرچم آثار خوبی به دستمان رسیده است و سعی هنرمندان بر این بوده که به سمت ساخت نشانه های معاصرتر در این حوزه بروند.

وی ادامه داد: من معتقدم در شرایط امروز نیاز داریم که نوعی تجدید وضو در این وادی داشته باشیم و کارهای مطالعاتی جدی از سوی هنرمندان این حوزه صورت بگیرد. خواهشم این است دوستان پر شتاب تر و محکم تر به سمت بیانگری های نوین در این عرصه حرکت کنند و از تکراری که در آن گرفتار شده ایم، رها شویم.

این هنرمند بیان کرد: ما نیازمند دو بال مطالعات علمی و تخصصی و توجه به حوزه مفهومی برای خلق آثار عاشورایی هستیم. اگر هنرمندی بخواهد برای محیط زیست اثری خلق کند شاید نیاز نباشد چنین محکم عمل کند اما وقتی هنرمندی برای امام حسین(ع) کاری انجام می دهد نیاز است به سمت معاصرسازی مفاهیم عاشورا پیش برود که جز با مطالعه و دقت در اتفاقاتی که در پیرامونمان رخ می دهد صورت نخواهد گرفت.

گودرزی دیباج در ادامه اظهار کرد: اگر بناست برای امام حسین (ع) کار کنیم باید همان را انجام دهیم که خود امام می خواست یعنی نگذاریم ماجرای کربلا در جغرافیای کربلا و در همان تاریخ باقی بماند بلکه باید بتوانیم این فرهنگ را با ابزار جدید به دوره معاصر برسانیم. به طور مثال نباید دنبال موتیف های قدیمی و تکراری در خلق پوسترها برویم و بدانیم کار ضعیف ارائه دادن در این عرصه به این وادی ضربه می زند.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری با بیان اینکه در میان پوسترهای این دوره از سوگواره هنر عاشورایی جز چهار یا پنج اثر، آثاری که مفهوم عاشورا را به دوره جدید آورده باشد، ندیده است، گفت: اگر قرار باشد در آثار هنری هم همان علم و پرچم و نمادهای تکراری را با ترکیبات جدید ارائه کنیم، بی فایده است. نمی‌توان از عاشورا گفت و چشم روی اتفاقات یمن و سوریه و... بست. باید از همین امروز برای جشنواره سال آینده کار کنیم و اثر تولید کنیم. در کنار کار برای عاشورا، اگر هر شب ذکر کوچکی را بگوییم، می بینیم که چه برکاتی در آثارمان و زندگی مان پدیدار می شود.

در این مراسم از هنرمندان بین المللی حاضر در سوگواره همچون حسین یونس، حسن عبید و محمد عیاش از لبنان و احمدعماد عزیز به نمایندگی از مرکز فرهنگی خط عربی عراق تقدیر و تشکر به عمل آمد و لوح تقدیر به همراه نشان حضور در این سوگواره به آنها اهدا شد.

احمدعماد عزیز به نمایندگی از مرکز فرهنگی خط عربی عراق نیز لوح تقدیری تقدیم مرتضی گودرزی دیباج کرد.

در حاشیه برگزاری این رویداد هنرمندان لبنانی و عراقی شرکت کننده در حضور علاقه‌مندان به خطاطی مشغول شدند و هنرمندان تجسمی نیز آثاری با موضوع عاشورا و امام حسین (ع) خلق کردند. 

در این مراسم و پیش از افتتاح رسمی نمایشگاه، برگزیدگان دهمین سوگواره هنر عاشورایی معرفی شدند.

برگزیدگان این سوگواره بدین شرح است:

بخش پوستر و پرچم

هیأت داوران این بخش حجت مجرد را با اثر «آب» از استان اردبیل شایسته رتبه اول و دریافت جایزه نقدی ۳۰ میلیون ریالی و دیپلم افتخار دانست.

سمانه سادات رفائی با اثر «حسین از من است» از استان تهران به عنوان رتبه دوم شناخته شد و هیأت داوران با اهدای جایزه ۲۰ میلیون ریالی و دیپلم افتخار از وی تقدیر کرد.

در این بخش هیأت داوران با اهدای لوح تقدیر و جایزه ۱۰ میلیون ریالی، فاطمه سادات موسوی از استان قم را با اثر «سلام بر آن شیرخوار کوچک» به عنوان رتبه سوم معرفی کرد.

هیأت داوران، علیرضا معظمی گودرزی (ارسطو) با اثر «پرچم یا حسین شهید» از استان لرستان، وحید یعقوبلو با اثر «هیهات من الذله» از استان قم، محسن خلیل نژاد با اثر «چهار سلام» از استان تهران و محمد جواد زهادت را شایسته تقدیر معرفی کرد و با اهدای لوح تقدیر و پنج میلیون ریال از آنها تقدیر کرد.

بخش تصویرسازی

در بخش تصویر سازی علی محمدی از استان تهران با اثر «آستان حضرت قاسم(ع)» به عنوان رتبه اول معرفی شد و با اهدای  جایزه نقدی ۳۵ میلیون ریال و دیپلم افتخار از وی تقدیر شد.

هیأت داوران این بخش مهدی مزرعه فراهانی با اثر «حماسه عاشورا» از استان تهران را به عنوان رتبه دوم معرفی و با اهدای دیپلم افتخار و ۲۵ میلیون ریال از وی تقدیر کرد.

رتبه سوم این بخش توسط  معصومه صحبتی از استان تهران و با اثر «نبرد حضرت قاسم با دشمنان» کسب شد که با اهدای جایزه ۱۵ میلیون ریالی و دیپلم افتخار از وی تقدیر شد.

بخش نقاشی

در بخش نقاشی احسان سلگی با اثر «عاشورا۲» از استان لرستان رتبه اول را کسب کرد و با اهدای  ۳۵ میلیون ریال جایزه نقدی و دیپلم افتخار از وی تقدیر شد.

رتبه دوم این بخش به مهدی پرستار شهری با اثر «حماسه عاشورا» از استان همدان تعلق گرفت و با اهدای جایزه نقدی ۲۵ میلیون ریال و دیپلم افتخار از وی تقدیر شد.

هیأت داوران این بخش طهمورث آشناگر با اثر «بیا به بالینم حسین جان» از استان لرستان را به عنوان رتبه سوم معرفی کرد و با اهدای جایزه نقدی ۱۵ میلیون ریالی و دیپلم افتخار از وی تقدیر کرد.

در  بخش «تصویر سازی و نقاشی» ابوالفضل همتی آهویی، اکبر نیکان پور و فاطمه رادپور و در بخش «پوستر و پرچم» احمد آقا قلی زاده، محمد خزائی و مهدی حاجی محمدی آثار را مورد ارزیابی قرار دادند.

در این دوره جمعا ۱۰۹ اثر در سه بخش پوستر و پرچم، تصویر سازی و نقاشی روی دیوار رفته اند که به ترتیب ۳۵ اثر در بخش پوستر، ۱۷ اثر در بخش پرچم و ۱۱ اثر در بخش نقاشی و ۴۶ اثر در بخش تصویر سازی هستند. همچنین ۷ اثر از هنرمندان کشورهای دیگر در این نمایشگاه حاضر است.

آثار این سوگواره از ۱۱ آبان ماه ۱۳۹۵ به مدت یک ماه در گالری های ابوالفضل عالی و خانه عکاسان حوزه هنری در معرض دید علاقه‌مندان قرار دارد.

کد N1538882

وبگردی