آفتاب

استاندار: گلستان علاقمند به توسعه روابط با قزاقستان است

استاندار: گلستان علاقمند به توسعه روابط با قزاقستان است

گرگان - ایرنا - استاندار گلستان گفت که این استان برای توسعه ارتباط با کشور قزاقستان در زمینه های مختلف بویژه اقتصادی بسیارعلاقمند بوده و آماده همکاری است.

به گزارش ایرنا حسن صادقلو سه شنبه در دیدار سفیر قزاقستان در گرگان افزود: با در نظر گرفتن امکانات و زیرساخت های ایجاد شده بویژه از لحاظ ارتباطی که بین استان گلستان و کشور قزاقستان ایجاد شده است، می توان آینده درخشانی را در روابط و همکاری متقابل به وجود آورد.
به گفته وی ارتباط ریلی از طریق گمرک مرزی اینچه برون، ارتباط دریایی از طریق خزر، ارتباط هوایی با خط مستقیم اکتائو - گرگان از جمله مزیت های ایجاد شده است که بسترهای آن همچنان باید تقویت شود.
به گزارش ایرنا اتصال راه آهن ایران به ترکمنستان و قزاقستان از طریق پایانه اینچه برون با حضور روسای جمهور سه کشور در جریان سفر استانی سال 93 دکتر روحانی به گلستان محقق شد.
استاندار خطاب به سفیر پیشنهاد کرد که از همه پروتکل های امضا شده بین دو کشور ایران و قزاقستان برش استانی برای گلستان مشخص تا عملیاتی شود و به طور قطع آثار آن در توسعه روابط اقتصادی بیشتر دیده خواهد شد.
صادقلو به ظرفیت های بالای استان گلستان در حوزه های مختلف از جمله گردشگری، انتقال مازاد محصول تولیدی کشور قزاقستان از طریق خط ریلی یا استفاده از محصول تولیدی این کشور به ویژه در بخش مواد معدنی برای ایجاد شهرک متالوژی شمال ایران نیز اشاره کرد.
استاندار تاکید کرد: باید روابط بین گلستان و کشور قزاقستان به گونه ای تنظیم شود که نتیجه مثبت آن در حوزه های مختلف از جمله تراز تجاری مثبت شود.
به گفته وی باوجود مزیت های نسبی و ظرفیت های اجرایی شده از ابتدای امسال تاکنون صادرات کالا از گلستان به قزاقستان نسبت به مدت مشابه سال قبل 12 درصد کاهش یافت در حالی که می توان با توسعه روابط؛ حتی تراز تجاری گلستان با این کشور را تا 30 درصد مثبت کرد.
* گلستان می تواند پایگاه صادرات گندم قزاقستان به سایر کشور ها شود
استاندار گلستان همچنین گفت که این استان از طریق مرز ریلی اینچه برون می تواند پایگاه صادرات گندم تولیدی مازاد بر نیاز کشور قزاقستان به سایر کشورها شود.
قزاقستان به عنوان نهمین کشور پهناور دنیا با 150 فرودگاه و مزیت های نسبی در حوزه ذخایر معدنی و نفتی در بخش کشاورزی نیز توانمندی بالایی دارد بطوریکه قطب تولید گندم نیز هست.
استاندار گلستان ادامه داد: در این استان آمادگی وجود دارد که امکانات برای ایجاد پایگاه صادرات گندم قزاقستان فراهم شود تا گندم یا آرد فرآوری شده آن به سایر کشورها از جمله پاکستان، افغانستان و هند صادر شود.
صادقلو اضافه کرد: اگر کشور قزاقستان در ساخت راه آهن اینچه برون - شاهرود مشارکت کند، برای صادرات کالا از گلستان به جنوب و شرق و غرب ایران دسترسی بهتر و ارزان تری پیدا خواهد کرد.
وی گفت: البته آمادگی ایران هم برای مشارکت قزاقستان در ایجاد راه آهن اینچه برون - شاهرود قبلا اعلام شده است.
به گزارش ایرنا استان مرزی گلستان با گستره افزون بر 20 هزار کیلومتر مربع وسعت نزدیکترین و باصرفه ترین مسیر برای مبادلات تجاری با کشور قزاقستان به شمار می رود.
* گلستان می تواند همکاری بسیار پرررنگ با قزاقستان داشته باشد
سفیر قزاقستان در ایران هم گفت: استان گلستان جزو نزدیک ترین استان های ایران با این کشور محسوب می شود و می تواند همکاری بسیار نزدیکی برای توسعه ارتباطات در زمینه های مختلف داشته باشد.
' امریف بغداد کولتائویچ' ارتباط از طریق دریای خزر، ارتباط ریلی و برقراری خط هوایی بین اکتائو و گرگان را از مزیت های کنونی ایجاد شده در توسعه روابط بین گلستان و قزاقستان برشمرد و افزود: در مجموع قزاقستان برای گسترش روابط دو جانبه با ایران نظر خوبی دارد و باید از ظرفیت های موجود، هر دو طرف بهره بیشتری ببرند.
در این دیدار روسای سازمان های صنعت، معدن و تجارت، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و جهادکشاورزی از بخش دولتی و سایر بخشهای خصوصی از جمله رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گلستان نیز حضور داشتند.
طبق گزارش سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان سال قبل از این استان 6 میلیون دلار کالا به کشور قزاقستان صادر شد.
استان گلستان با حدود یک میلیون و 900 هزار جمعیت علاوه بر خواهرخواندگی با منگستائو و فعالیت سرکنسولگری قزاقستان در گرگان قرابت های دیگری هم از گذشته دارد چراکه نزدیک به 1500 خانوار قزاق با جمعیتی قریب به شش تا هشت هزار نفر به این استان مهاجرت کرده و ساکن شده اند.
جمعیت قزاقستان 16 میلیون و 600 هزار نفر، زبان رسمی آن قزاقی و روسی و واحد پول این کشور تِنگه است.
6204/6203

* خبرنگار علی اصغر تیموریان ** انتشار دهنده: محمد مهدی کرمانی
اخبار لحظه به لحظه را در کانال تلگرامی «اخبار ایرنا گلستان» دنبال کنید. irnagorgan@
کد N1538645

وبگردی