آفتاب

تاکید بر ضرورت تحرک بیشتر در تعامل‌های پارلمانی ایران و قزاقستان

تاکید بر ضرورت تحرک بیشتر در تعامل‌های پارلمانی ایران و قزاقستان

معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه در سفر به ارمنستان، با وزیر امور خارجه، معاون رئیس سنا و نیز رئیس کمیته روابط خارجی، دفاعی و امنیت مجلس قزاقستان دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش ایلنا، حسن قشقاوی در دیدار با «ارلان ادریس‌اف»، وزیر امورخارجه قزاقستان که در محل وزارت خارجه این کشور انجام شد، درباره راه‌های توسعه همکاری‌ها و اجرای توافقات میان دو کشور تبادل نظر کردند.

قشقاوی با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهور قزاقستان به تهران در ابتدای سال جاری، بر ضرورت اجرای توافقات این سفر با هدف ارتقاء سطح مناسبات تاکید کرد.

وی ظرفیت‌های فراوان موجود میان ایران و قزاقستان را یادآور شد و ابراز اطمینان کرد با اجرایی شدن توافقات امضاء شده، روابط ایران و قزاقستان وارد مرحله جدیدی خواهد شد.

«ادریس» هم به وجود زیرساخت‌های توسعه روابط میان دو کشور اشاره کرد و بر ضرورت حل و فصل مشکلات جاری با هدف تسهیل مناسبات تجاری و اقتصادی تاکید کرد.

وزیر امورخارجه قزاقستان با ابراز خرسندی از نتایج کمیسیون مشترک کنسولی، بر آمادگی قزاقستان برای اجرای توافقات نهایی شده تصریح کرد. وی اجرای مفاد یادداشت تفاهم امضاء شده را موجب گسترش تسهیل مراودات تجاری و گردشگری میان ایران و قزاقستان دانست.

هفتمین اجلاس مشترک کنسولی ایران و قزاقستان با حضور نمایندگان وزارت امور خارجه و نهادهای حقوقی و قضایی دو کشور، به ریاست قشقاوی معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان وزارت خارجه کشورمان و «تولیبردی»، معاون اول وزیر امورخارجه جمهوری قزاقستان در تاریخ ۱۰ و۱۱ آبان درآستانه - پایتخت قزاقستان - برگزار  شد. در پایان این نشست، یادداشت تفاهم توسعه همکاری‌ها در بخش کنسولی به امضای طرفین رسید.

دیدار قشقاوی با معاون رئیس سنای قزاقستان

قشقاوی همچنین با «بکتاس نظراف»، معاون رئیس سنای قزاقستان نیز دیدار و گفتگو کرد.

 در این دیدار که در محل پارلمان قزاقستان انجام گرفت، دو طرف درباره آخرین وضعیت همکاری‌ها میان ایران و قزاقستان بویژه در حوزه پارلمانی تبادل نظر کردند.

«نظراف» به سفر اخیر رئیس جمهور قزاقستان به تهران اشاره کرد و با یادآوری افتتاح راه آهن سه‌جانبه قزاقستان-ترکمنستان-ایران با حضور روسای جمهور سه کشور، ضرورت اجرای توافقات میان ایران و قزاقستان به منظور توسعه بیش از پیش روابط را خواستار شد.

قشقاوی مناسبات ایران و قزاقستان را در سال‌های اخیر رو به رشد خواند و نقش مجالس دو کشور در ارتقاء سطح همکاری‌ها و تعاملات سیاسی و اقتصادی را مورد توجه قرار داد و بر لزوم افزایش تبادل هیات‌های پارلمانی بین دو کشور تاکید کرد.

«نظراف» با تاکید بر علاقه‌مندی سنای قزاقستان برای گسترش همکاری‌ها با مجلس شورای اسلامی، تعامل میان نمایندگان پارلمان قزاقستان با همتایان ایرانی خود را حائز اهمیت خواند.

وی به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی اکسپو ۲۰۱۷ در آستانه با موضوع انرژیهای نو اشاره کرد و از شرکت‌های ایرانی دعوت کرد در آن حضور فعالی داشته باشند. 

دیدار قشقاوی با رئیس کمیته روابط‌خارجی، دفاعی و امنیت مجلس قزاقستان

معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه کشورمان همچنین در سفر خود به آستانه با «مولن آشیمبایف»، رئیس کمیته روابط خارجی، دفاعی و امنیت مجلس قزاقستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

 در این دیدار که در محل مجلس قزاقستان برگزار شد، طرفین درباره توسعه همکاری‌های بین پارلمانی و آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی تبادل نظر کردند.

«حسن قشقاوی» با اشاره به برگزاری انتخابات پارلمانی در ایران و قزاقستان در یک سال اخیر و تشکیل مجالس جدید در دو کشور، بر ضرورت تحرک بیشتر در تعاملات پارلمانی تاکید کرد.

وی افزود: همکاری‌های سودمند هم در سطح دوجانبه و هم در قالب مجامع پارلمانی منطقه‌ای و بین‌المللی باید تقویت شود و در این میان گروه‌های دوستی پارلمانی می‌توانند نقش مهمی داشته باشند.

«آشیمبایف» هم نقش مهم ایران و قزاقستان در تحکیم ثبات و امنیت منطقه را مورد توجه قرار داد و با اشاره به روند رو به رشد توسعه همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف، بر آمادگی مجلس قزاقستان برای کمک به پیشبرد روابط و اجرای توافقات میان دو کشور تاکید کرد.

رئیس کمیته روابط خارجی قزاقستان گفت: در ماه‌های اخیر شاهد افزایش قابل‌توجه رفت و آمد هیات‌های تجاری میان تهران و آستانه بوده‌ایم که این امر حاکی از وجود ظرفیت‌های فراوان اقتصادی دارد که تاکنون از آن استفاده نشده است.

وی به سطح مناسب تعامل میان ایران و قزاقستان در مجامع منطقه‌ای و بین‌المللی و حمایت متقابل از مواضع یکدیگر اشاره کرد و همکاری دو کشور در مقابله با تهدیداتی مانند تروریسم و قاچاق مواد مخدر را موجب تقویت امنیت و ثبات منطقه خواند.

قشقاوی برای شرکت در هفتمین کمیسیون مشترک کنسولی ایران و قزاقستان به آستانه سفر کرده است.

کد N1538447

وبگردی