آفتاب

معاون بانک مرکزی: با نرخ پایین تورم می توان از ارزش پول ملی به خوبی دفاع کرد

معاون بانک مرکزی: با نرخ پایین تورم می توان از ارزش پول ملی به خوبی دفاع کرد

کیش – ایرنا – معاون اقتصادی بانک مرکزی با تاکید بر اینکه داشتن یک بازار با ثبات و تک رقمی برای ما مهم است افزود : باید نرخ تورم پایین باشدتا بتوانیم از ارزش پول ملی و ثبات بازار ارز به خوبی دفاع کنیم .

به گزارش ایرنا ، پیمان قربانی در آئین افتتاحیه سومین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی سازی و هشتمین نمایشگاه معرفی فرصت های سرمایه گذاری کشور به میزبانی جزیره کیش اظهار کرد: از دید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ، ایجاد ثبات و آرامش مهم ترین اصل برای رشد سرمایه گذاری و توسعه اقتصادی کشور است.
وی به نوسان ها و پیش بینی نکردن نرخ ارز اشاره کرد و افزود : تا پیش از سال 92 نرخ تورم در کشور رقمی معادل 45 درصد بود اما این رقم در سال 92 به 40 درصد رسید و نوسانات زیادی را شاهد بودیم که با سیاست های اتخاذی پولی و مالی دولت تورم کاهش یافت و در ماه های اخیر این نرخ تک رقمی شده است .
این مسئول در بانک مرکزی خاطر نشان کرد : بر اساس آخرین نرخ ارز اعلام شده در مهر ماه این رقم 8،7 ( هشت و هفت دهم ) در صد و نرخ تورم تولید کننده به حدود 3،5 ( سه و پنج دهم درصد ) رسیده که دستاورد چشمگیری در محافل داخلی و خارجی دراین زمینه است .
قربانی با تاکید بر اینکه داشتن یک بازار با ثبات و تک رقمی ارز برای ما مهم است افزود : کشور را نمی توان با سیاست هایی اداره کرد که نرخ تورم بالا باشد باید نرخ تورم پایین باشد تا بتوانیم از ارزش پول ملی و ثبات بازار ارز به خوبی دفاع کنیم که خوشبختانه زمینه لازم برای داشتن نرخ تورم پائین آماده شده است .
قربانی به ایده بانک مرکزی اشاره کرد و افزود : مبارزه ما با تورم به هیچ عنوان بی توجهی به بحث رشد اقتصادی نبوده است و نظر ما تورم زدایی کم هزینه بوده است که از مجرای انتظارات بتواند تورم را کاهش دهد.
معاون اقتصادی بانک مرکزی اضافه کرد : رشد اقتصادی سال 93 مثبت بود و به رغم کاهش 1،19 ( یک ممیز نوزده ) درصدی نرخ تورم، کشور از رشد اقتصادی خوبی برخوردار بود اما در سال 94 و این موضوع که بانک مرکزی اجازه نداد بازار ارز بی ثبات شود، به واسطه وارد شدن شک شدید کاهش قیمت نفت، رشد اقتصادی کشور دچار لطمه شد .
قربانی با اعلام اینکه در سال 94 از ذخائر ارزی به خوبی حفاظت شد اظهار کرد : جمهوری اسلامی ایران تنها کشور منطقه بود که موفق شد با حفظ ذخائر خودش کمترین تنزل را در ارزش پول ملی داشته باشد.
معاون اقتصادی بانک مرکزی به رشد فعالیت های اقتصادی از سال گذشته اشاره کرد و گفت : رشد فصل اول 5،4 (پنج و چهار دهم درصد ) بوده و بیشتر در بحث نفت است ، با سیاست های دولت و بانک مرکزی تلاش داریم که برای سال آینده با ظرفیت نفتی کمتر، در بخش غیر نفتی، رشد مناسبی را داشته باشیم.
وی فعالیت های پسا برجام را مثبت عنوان کرد و افزود : بانک مرکزی نزدیک به 614 رابطه کارگزاری بر قرار کرده است ، نگرانی در زمینه همکاری با بانک های بزرگ اروپایی داریم که درصدد رفع آن هستیم .
وی اظهار کرد : اقتصاد ایران تنها اقتصادی است که به صورت بکر در منطقه بهشتی برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی است گفت : در این چند سال، سرمایه گذاری خارجی در کشور تضعیف شده است اما با ظرفیت های موجود و سیاست های پیش رو تلاش داریم گامهای خوبی در این زمینه برداریم .
قربانی نسبت بدهی های خارجی کشور به صادرات کالا را حدود سه و نیم درصد اعلام کرد و افزود : ظرفیت های خوب و وسیعی در کشور برای سرمایه گذاری خارجی و انتقال تکنولوژی وجود دارد .
سومین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی سازی و هشتمین نمایشگاه معرفی فرصت های سرمایه گذاری کشور تا 13 آبان ماه پذیرای بازدید کنندگان است .
1630**1641** شبد ** 1095 ** خبرنگار : مریم زبان دان ** انتشار دهنده : رضا رضائی مجد
کد N1537502

وبگردی