آفتاب
رئیس مرکز آمار ایران:

نرخ بیکاری کشور ۱.۴ درصد افزایش یافت/ تورم به ۷.۹ درصد رسید

نرخ بیکاری کشور ۱.۴ درصد افزایش یافت/ تورم به ۷.۹ درصد رسید

خرم آباد- رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه نرخ بیکاری در کشور ۱.۴ درصد افزایش یافته است گفت: نرخ تورم در کشور نیز هم اکنون ۷.۹ درصد است.

به گزارش خبرنگار مهر، امیدعلی پارسا عصر دوشنبه در جلسه شورای اداری استان با اشاره به اینکه در مرحله اول سرشماری کشور که به صورت اینترنتی انجام شد اقدامات خوبی صورت گرفت، اظهار داشت: کارنامه لرستان نیز در مرحله اول سرشماری مثبت بوده و در مرحله دوم نیز موقعیت بسیار خوبی نسبت به سایر استان های کشور دارد.

سهم سرشماری اینترنتی در کشور را ۴۶.۴ درصد است

وی سهم سرشماری اینترنتی در کشور را ۴۶.۴ درصد خواند و گفت: این عدد در دنیا بی سابقه بود زیرا همه کشورهایی که برای اولین بار به صورت اینترنتی سرشماری را اجرا کرده اند میزان مشارکت مردم آن ها زیر ۲۰ درصد بوده است.

رئیس مرکز آمار ایران افزود: کشور کانادا و استرالیا که سه مرتبه طرح سرشماری را به صورت اینترنتی انجام داده اند میزان مشارکت مردم برای بار سوم در این کشورها به ترتیب به ۶۳ و ۵۸ درصد رسیده است.

پارسا با بیان اینکه هدفگذاری مرکز آمار برای میزان مشارکت مردم کشور در ثبت نام اینترنتی سرشماری ۳۵ درصد بود، عنوان کرد: این هدف با توجه به ضریب ۴۵ درصدی نفوذ اینترنت در کل کشور در نظر گرفته شد که در ابتدا برای ما آرمانی و بلندپروازانه بود ولی با توجه به اینکه همه مجموعه کشور در این زمینه ید واحد شده و  همه راهکارها، خلاقیت ها و نوآوری ها برای افزایش مشارکت مردم در سرشماری اینترنتی به کار گرفته شد رکورد ۴۶ درصدی در این زمینه ثبت شد.

وی با بیان اینکه برای افزایش مشارکت مردم در ثبت نام اینترنتی طرح سرشماری صدا و سیما، وزارت کشور، آموزش و پرورش و سایر وزارت خانه ها پای کار آمدند، تصریح کرد: لرستان در مرحله اول سرشماری موفق به کسب رتبه عالی شد ولی برخی معتقدند با توجه به ضریب پایین نفوذ اینترنت در این استان باید این استان در مرحله اول سرشماری جزء استان های برتر معرفی می شد.

مطابق قانون همه مردم موظفند اطلاعات صحیح به مرکز آمار ارائه دهند

رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه در سرشماری حضوری نقطه جغرافیایی که افراد در آن ساکن هستند باید با اطلاعات جمع آوری شده هماهنگ باشد، عنوان کرد: خانواری که به صورت اینترنتی در طرح سرشماری شرکت کرده اند کد رهگیری خود را به ماموران آمارگیر ارائه داده و از این طریق محل سکونت افراد با اطلاعاتی که قبلا وارد کرده اند مطابقت داده می شود.

پارسا با بیان اینکه هنر سرشماری باید این باشد که اطلاعات صحیح و قابل اعتماد در اختیار برنامه ریزان کشور قرار دهد، گفت: در برخی استان ها مشاهده شده که در ثبت نام اینترنتی سرشماری افرادی اطلاعات مکانی خود را اشتباه وارد کرده اند ولی استان لرستان در این زمینه جزء استان های خوب بوده و میزان جابجایی های اینترنتی در آن بسیار کمتر از دیگر استان ها است.

وی با تاکید بر اینکه مطابق قانون همه مردم موظفند اطلاعات صحیح به مرکز آمار ارائه دهند، افزود: مقام معظم رهبری نیز بر حضور مردم در سرشماری تاکید داشته و فرمود مردم باید به ماموران اطلاعات صحیح ارائه دهند تا مرکز آمار بتواند اطلاعات درستی به برنامه ریزان کشور تحویل دهد.

مرکز آمار هیچ عجله ای برای اتمام سرشماری در استان ها را ندارد

رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه سرشماری مبنای تمام آمار و اطلاعات کشور است، تصریح کرد: یکی از اهداف انجام مرحله دوم سرشماری به صورت حضوری رفع خطاهای محدود احتمالی بوده و مرکز آمار هیچ عجله ای برای اتمام سرشماری در استان ها را ندارد.

پارسا با ابراز امیدواری از اینکه کار سرشماری در کشور زودتر از موعد به اتمام خواهد رسید، عنوان کرد: شش استان از جمله خراسان جنوبی، لرستان، فارس، گلستان، ایلام و کردستان از هدف پیش بینی شده برای اتمام سرشماری جلوتر هستند و در لرستان علاوه بر جلو بودن از برنامه زمان بدنی کیفیت کار بسیار بالاتر از سایر استان ها است.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: نظام آماری کشور در حال عبور از نظام آمار سنتی مبتنی بر خوداظهاری بوده و به سمت نظام آماری ثبتی مبنای مبتنی بر آمار و اطلاعات متقن پیش می رود.

رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه تا زمانی که نظام آماری کشور به سمت نظام آماری ثبتی مبنا نرود مشکلات آن حل نمی شود، عنوان کرد: در همه دنیا باید چهار ثبت منحصربفرد برای انجام تمامی امور وجود داشته باشد که این موارد شامل داشتن کد ملی، داشتن آدرس تمام مکان های کشور، داشتن کد واحد برای تمامی کسب و کارها و داشتن کد واحد برای تمامی فعالیت ها است.

مطابق محاسبات مرکز آمار تورم به ۷.۹ درصد رسیده است

پارسا افزود: اگر این چهار اطلاعات وجود داشته باشد حاکمیت می داند چه شخصی در چه مکان هایی چه کسب و کارها و فعالیت هایی انجام می دهد ولی اطلاعات سرشماری هنگامی که به مرکز آمار آورده می شوند تمامی اطلاعاتی که منجر به شناسایی افراد می شود کنار گذاشته شده چون مرکز آمار اصلا به اطلاعات فردی نیاز ندارد.

وی به نحوه اندازه گیری تورم در کشور اشاره کرد و گفت: برای اندازه گیری تورم مرکز آمار ایران ۴۵۱ قلم آماری به عنوان سبد مصرفی خانواده در نظر گرفته و با مراجعه به ۵۵ هزار خرده فروشی در سطح کشور در هر ماه ۲۳۰ هزار مظنه قیمت از این خرده فروشان را گرفته و سپس با مقایسه عدد هر ماه با ماه قبل میزان یک عدد برای هر قلم کالا به دست می آورد.

رئیس مرکز آمار ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر مطابق محاسبات مرکز آمار تورم به ۷.۹ درصد رسیده است، اضافه کرد: بعد از کنترل اعداد تمامی کالاها در مرکز آمار در ابتدای هر ماه میزان تورم محاسبه شده و در اختیار مقامات کشوری قرار می گیرد.

پارسا با بیان اینکه قبول نکردن تورم ۷.۹ درصدی از سوی مردم به این دلیل بوده که تعریف های ارائه شده از تورم درست نبوده است، ادامه داد: تورم به معنای سرعت افزایش قیمت ها است به طوری که قبلا سالی ۴۰ درصد روی اجناس می رفت و درآمد خانوارها حدود ۲۰ درصد بالا می رفت ولی اکنون سالی حدود هشت درصد به قیمت اجناس اضافه شده و درآمد خانوارها نیز افزایش یافته است.

نرخ بیکاری کشور ۱.۴ درصد افزایش یافته است

وی همچنین به نحوه محاسبه نرخ بیکاری در کشور اشاره کرد و بیان داشت: برای محاسبه نرخ بیکاری در تمام دنیا اشتغال تمام وقت، اشتغال ناقص که به صورت دو روز در هفته بوده و اشتغال یک ساعتی در نظر گرفته می شود.

رئیس مرکز آمار ایران گفت: بر اساس آخرین آمار از بهار سال گذشته تا بهار امسال یک میلیون و ۲۴۰ هزار نفر جویای کار بوده که از این تعداد ۷۴۰ هزار نفر موفق به پیدا کردن شغل شده اند و در این مدت نرخ بیکاری کشور ۱.۴ درصد افزایش یافته اما در کنار آن نرخ اشتغالزایی نیز ۲.۳ درصد افزایش یافته است.

پارسا عنوان کرد: برای ایجاد توسعه در کشور باید فضای عادلانه رقابتی برای بخش خصوصی توسط بخش دولتی ایجاد شود

کد N1537194

وبگردی