آفتاب
نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان:

پیشرفت علم سبب تولید انرژیهای تجدیدپذیر مناسب با محیط زیست شده است

پیشرفت علم سبب تولید انرژیهای تجدیدپذیر مناسب با محیط زیست شده است

زاهدان - ایرنا - نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان گفت: امروزه با پیشرفت علم به راحتی می توان انرژی های تجدید پذیری تولید کرد که به محیط زیست آسیبی وارد نشود.

به گزارش ایرنا آیت الله عباسعلی سلیمانی روز دوشنبه در مراسم افتتاحیه اجلاس سالانه کمیسیون علوم و فناوری برای توسعه پایدار «کامستس» در دانشگاه سیستان و بلوچستان اظهار داشت: تمام موجودات روی کره زمین از انسان گرفته تا حیوانات و نباتات برای زنده ماندن نیازمند انرژی هستند.
عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: خداوند متعال ادامه حیات و زندگی بشر و حتی اجنه را بر مبنای وجود انرژی استوار کرده است.
نماینده رهبر معظم انقلاب در امور اهل سنت استان های سیستان و بلوچستان و کرمان بیان کرد: نظام هستی بدون انرژی قادر به حیات نیست بنابر این مساله انرژی بسیار مهم و حیاتی است.
رئیس دانشگاه سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: این استان با دارا بودن انرژی های خورشیدی، بادی و آبی تبدیل به مجموعه ای از انرژی های تجدیدپذیر شده که نیاز است در این زمینه سرمایه گذاری های داخلی و خارجی صورت گیرد.
علیرضا بندانی افزود: با توجه به اینکه بهترین منبع و ذخیره گاه انرژی های تجدید پذیر از جمله خورشیدی در این استان وجود دارد باید از این انرژی ها به بهترین شکل استفاده کرد.
وی اظهار داشت: توسعه سیستان و بلوچستان می تواند از مسیر استفاده از انرژی های تجدید پذیر که در این استان وجود دارد فراهم شود.
وی بیان کرد: انرژی های تجدید پذیر به صورت یک گنجینه در دل کویر و دشت های سیستان و بلوچستان وجود دارد که نیاز است از این انرژی ها به منظور پیشرفت و توسعه این استان بهره گرفت.
وی ادامه داد: انرژی های تجدید پذیری که در سیستان و بلوچستان وجود دارد علاوه بر تامین برق این استان می تواند برق کشورهای همسایه را نیز تامین کند.
رئیس دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: انرژی های تجدید پذیر بهترین جایگزین سوخت های فسیلی در جهان است که امروزه دولت ها به این موضوع توجه اساسی دارند.
بندانی اظهار داشت: با توجه به اینکه سیستان و بلوچستان با چالش های اقتصادی دست و پنجه نرم می کند سرمایه گذاری روی انرژی های تجدیدپذیر بهترین راه برای برون رفت از این مشکل است.
وی افزود: سرمایه گذاری بر روی انرژی های تجدید پذیر سیستان و بلوچستان به منظور دستیابی به رشد پایدار این استان نیاز به برنامه ‌ریزی های مدون دارد.
وی بیان کرد: مطالعات نیروگاه خورشیدی 50 مگاواتی در اطراف شهر زاهدان در حال انجام است.
وی خاطر نشان کرد: دانشگاه سیستان و بلوچستان به عنوان دانشگاه مادر استان با دارا بودن ظرفیت های عظیم نیروی انسانی می تواند بسترهای لازم را برای توسعه فراهم کند.
به گزارش ایرنا اجلاس سالانه کمیسیون علوم و فناوری برای توسعه پایدار «کامستس» (COMSATS) از دهم آبان امسال به مدت 2 روز با همکاری سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی به میزبانی دانشگاه سیستان وبلوچستان در تالار امام رضا(ع) این دانشگاه آغاز بکار کرده است.
کمیسیون علوم و فناوری برای توسعه پایدار کشورهای جنوب در سال 1994 با عضویت 21 کشور از سه قاره آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین شکل گرفت.
از اهداف این کمیسیون جلب توجه کشورهای در حال توسعه نسبت به ضرورت تمرکز علم وفناوری در روند توسعه و ترغیب سازمان ها به منظور بکارگیری منابع جنوب در خدمت کشورهای جنوب، تسهیل در انتقال فناوری هایی با کیفیت مطلوب به کشورهای عضو و حمایت های سیاسی و مالی از ابتکارهای مشترک جدید به عنوان عامل افزایش ظرفیت های علمی و فناوری بومی در راستای راهبردی علمی توسعه پایدار در کشورهای جنوب است.
3213**3042/ 6075* خبرنگار: اکبر نوری **انتشار دهنده: زهرا هجینی نژاد
کد N1537032

وبگردی