آفتاب
در اولین همایش فصلی دبیران محلات ۳۵۴ گانه تهران مطرح شد؛

تاکید بر نقش شورایاران در کاهش آسیب‌های اجتماعی

تاکید بر نقش شورایاران در کاهش آسیب‌های اجتماعی

در اولین همایش فصلی ویژه دبیران محلات ۳۵۴ گانه شهر تهران بر نقش شورایاران در کاهش آسیب‌های اجتماعی تاکید شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در این همایش با تاکید بر حفظ همدلی و وحدت میان شورایاران گفت: هر یک از شورایاران می‌توانند در مناطق مختلف شهری تهران در مقام یک رکن و وزنه به ایفای نقش پرداخته و در مسیر کاهش آسیب‌های اجتماعی گام بردارند چرا که از قدرتی بنام اعتماد محلی برخوردارند و مردم هر محله، آن‌ها را به عنوان ریش سفیدان محلی قبول دارند.
 
تعامل دوسویه با شورایاران یک ضرورت
مجتبی عبداللهی با اشاره به جایگاه شاخص شورایاران در جامعه، توجه به این جایگاه را از اولویت‌های کاری خود برشمرده و افزود: توجه به شورایاری‌ها و مدیریت محله از اولویت‌های کاری من بوده و همواره این مهم به مدیران میانی نیز گوشزد شده است.
 
او از شورایاران و شورایاری‌ها به عنوان عوامل مهم و موثر در ایجاد تغییرات شهری در حوزه‌های مختلف مدیریتی و سیمای شهری یاد و تصریح کرد: برقراری ارتباط نزدیک و دوستانه با شورایاران خواسته همیشگی من از مدیران زیر مجموعه خود است چرا که معتقدم این روزها هیچ اقدامی اصلاحی برای بهبود وضعیت شهری بدون مشارکت شورایاران به عنوان نمایندگان مردمی در محله‌های مختلف امکان‌پذیر نیست.
 
معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در ادامه حرف‌هایش از شورایاران و مدیریت‌های محله به عنوان قدرت‌های محلی یاد کرده و گفت: شورایاری‌ها در حکم نهالی نوپا هستند که در صورت حمایت تنومند می شود و می‌توانند به عنوان قدرت‌های محلی در محلات تحت مدیریت خود به ایفای نقش بپردازند.

عبداللهی با بیان اینکه شورایاران نهالی کاشته شده در این دوره مدیریت شهری تهران هستند که با وجود مخالفت‌ها و سرکشی‌ها برای پا گرفتن‌ آنها، این روزها شاهد قدرت‌یابی‌شان در مناطق هستیم، افزود: شورایاران مجموعه‌های مردمی هستند که باید در راستای تسری و الگوسازی‌شان در تمام کشور بکوشیم.
 
نهال شورایاری را با چنگ و دندان نگه داشتیم
او با بیان با بیان اینکه در طول عمر شورایارها این نهال با چنگ و دندان نگهداری شده گفت: این نهال نو پای اجتماعی می‌تواند امروز در راستای حل بسیاری از مشکلات فراروی حوزه اجتماعی دست مسئولان را گرفته و سهم قابل توجهی برای خود در این عرصه تعریف کنند.

به گفته معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران هر یک از شورایاران می‌توانند در مناطق مختلف شهری تهران در مقام یک رکن و وزنه به ایفای نقش پرداخته و در مسیر کاهش آسیب‌های اجتماعی گام بردارند چرا که از قدرتی بنام اعتماد محلی برخوردارند و مردم هر محله، آن‌ها را به عنوان ریش سفیدان محلی قبول دارند.
 
عبداللهی معتقد است در شرایطی که دشمن این روزها می‌کوشد با نفوذ به فرهنگ ما و آلوده کردن جوانان به آسیب‌های اجتماعی به اهداف شوم خود دست یابند شورایاری‌ها می‌توانند با ورود مثبت و موثر خود جامعه را در رهایی از غول بزرگی بنام اعتیاد نجات دهند.
به اعتقاد او ریش سفیدی و معتمدی محل به عنوان شاخصه‌های شورایاران نیابد تنها در لوای شعار بماند بلکه باید با رهایی از این قاب به صورت عملی در جامعه خودنمایی کند.
 
هیچ کلانشهری جرات ورود به بحث شورایاری‌ها را نداشت
معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در ادامه حرف‌هایش از ریسک بزرگ شورای شهر و شهرداری تهران در ایجاد شورایاری‌ها، از آن به عنوان بزرگ‌ترین موفقیت مدیریت شهری در پایتخت یاد کرد و گفت: هیچ یک از کلانشهرهای کشور جسارت ورود به این قصه را نداشتند تا طی آن مسئولیت‌های خود را به مردم واگذار کنند. این کار بزرگ و موفقی بود که شهرداری تهران آن را انجام داد و امروز باید بکوشیم تا به تمام کلانشهرها تسری یابد.
 
عبداللهی در ادامه بر ضرورت صیانت از جایگاه شورایاران تاکید و تصریح کرد: ما امروز در شورایاری‌ها پا را فراتر گذاشته و از حل مشکلات سطحی به تعریف پروژه‌های مهم و حل مشکلات اساسی مردم رسیده‌ایم و اجرای پروژه‌های بزرگ در تهران طی سالهای اخیر حمایت از نقش شورایاران دارد.
به اعتقاد او کاری که طی این سال‌ها با مشارکت شورایاران انجام شده برابری می‌کند با تاریخ صد ساله بلدیه این شهر و مترو به عنوان بزرگ‌ترین پروژه عمرانی شهر، خود به تنهایی بیانگر تلاشهای صورت گرفته است.
 
به گفته او امروز ۵۰ هزار نفر زیر زمین در تهران مشغول بکارند؛ پروژه‌ای که برای اجرای هر یک کیلومتر آن به اعتباری بالغ بر ۲۵۰ میلیارد تومان نیاز است.
عبداللهی در ادامه حرف‌هایش را با اشاره به زیرساخت‌های ورزشی ایجاد شده توسط مدیریت شهری در تهران ادامه داد و گفت: ۸۰ درصد مجموعه ورزشی تهران متعلق به شهرداری و ۲۰ درصد را فضاهای دولتی یا خصوصی تشکیل می‌دهند و این مهم نبوده مگر با پیگیری شورایاران.
او در ادامه حرف‌هایش خبرهای خوشی هم برای شورایاران داشت؛ خبرهایی از جنس بودجه و درباره آن افزود: بودجه سال ۹۶ شهرداری تهران با نگاه به هیات امنای شورایاری‌ها بسته خواهد شد.
 
شورایاری کار برای خداست
مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در این نشست با اشاره به ماهیت کار شورایاران گفت: کار شورایاران کار مقدسی است که با محوریت کار برای خدا و رضایت خلق خدا انجام می‌شود و این ماهیت موجبات تقدس آن را فراهم کرده است.

او در ادامه از شوراها و شورایاری‌ها به عنوان قدرت مدیریت محلی در مناطق شهری و روستایی یاد کرد و افزود: تلاش شورایاران در قالب این تشکل‌های مردم نهاد که جدا از پایتخت اکثر آنها امروز با وجود کمبود امکانات به انجام وظایف خود سرسپرده‌اند حکایت از مشارکت مردم در تعیین سرنوشت کشورشان دارد.

به گفته او وقتی کار برای خدا باشد، برکت، حاصل آن خواهد بود؛ برکتی که امروز در قامت تشکل شورایاری‌ها خود را به رخ همگان می‌کشاند.
 
شورایاری‌ها نماد قانون‌پذیری باشند
رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌ها نیز در این نشست با اشاره به نقش و جایگاه شورایاران در ادامه امور محله‌های مختلف شهری گفت: شورایاری‌ها تنها نماد اجتماعی و تنها فرصت در اختیار برای تعامل مردم با حاکمیت هستند؛ مجموعه‌های مردمی که در قامت پل ارتباطی میان مردم و مسئولان به ایفای نقش پرداخته و در راستای جلب مشارکت مردمی در اداره امور شهری توانسته‌اند کارنامه درخشانی از خود به یادگار بگذارند.
 
مرتضی طلایی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های دقیق و جامع صورت گرفته در ستاد هماهنگی شورایاری‌های شهر تهران به منظور ایجاد همبستگی و وحدت میان شورایاران افزود: تشکیل ۸ گروه مشورتی تخصصی، تالار گفتگو و گروه مشاوران در کنار ساختار برنامه‌های جاری همگی حکایت از جدیت ما در تقویت شورارایان و شورایاری‌ها به منظور ایجاد بسترهای لازم برای اداره امور شهری توسط آن‌ها دارد.

او با بیان اینکه در شورایاری‌ها ما دنبال تحقق اهداف نظام جمهوری اسلامی هستیم گفت: شورایاران نباید فراموش کنند که عظمت کارشان بسیار زیاد است و نباید اجازه دهند این عظمت در روزمرگی و عمل‌زدگی آسیب ببیبند.
 
دبیر ستاد هماهنگی شورایاری‌ها با بیان اینکه شورایاران به عنوان نماد قانون‌پذیری و قانون‌گرایی در جامعه باید مطرح باشند، تصریح کرد: علاوه بر این شورایاران باید بکوشند خود را به عنوان نماد کار انقلابی، نماد مشارکت‌جویی، نماد صداقت، نماد خدمت به اسلام و کشور و نماد وحدت و نماد پاکدستی در جامعه مطرح کنند.

طلایی در ادامه بر ضرورت دانش‌محور بودن شورایاری‌ها تاکید کرده و گفت: شورایاران باید آگاهی و بصیرت را محور کار خود قرار داده و در مسیر آگاهی بخشی و بصیرت افزایی جامعه بکوشند.
او همچنین از شورایاران خواست با تحلیل سیاسی-اجتماعی مسائل، بستر ایجاد زیرساخت‌های لازم برای رهایی محله‌ها از آسیب‌های اجتماعی را فراهم کنند.

دبیر ستاد هماهنگی شورایاران در ادامه با تاکید بر ضرورت تلاش شورایاران در مسیر آشناسازی شهروندان با حقوق و تکالیف شهروندی، تمرکز بر این حوزه را یکی از اولویت‌های کاری شورایاران برشمرد و گفت: مردم باید توسط شورایاران با تکالیفشان آشنا شوند که اگر این اتفاق در سایه مشارکت شورایاران محقق شود خدمت بزرگی در عرصه‌های اجتماعی به مردم کرده‌ایم.

طلایی در ادامه از برون‌سپاری امور ستاد شورایاری‌ها به شورایاران خبر داد و گفت: تاکنون دوسوم وظایف ستاد را به شورایاری‌ها واگذار کردیم و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان دوره چهارم صفر تا صد وظایف جاری ستاد را به شورایاران واگذار کنیم و ستاد از این پس تنها با مسئولیت نظارت بر عملکرد شورایاری‌ها کارهای خود را دنبال کند.

دبیر ستاد هماهنگی شورایاران همچنین در این نشست از ابلاغ دستورالعمل فعالیت شورایاری‌ها در شبکه‌های اجتماعی خبر داد و گفت: با تلاش صورت گرفته طی ماه توانستیم دستورالعمل حضور شورایاران در شبکه‌های اجتماعی را تهیه و تدوین و با ابلاغ آن از بروز مشکلات احتمالی این حضور بکاهیم. این در حالی است که در همین راستا کوشیده‌ایم با برگزاری کلاس‌های توجیهی و آموزشی برای رابطین اطلاع‌رسانی از سوی روابط عمومی ستاد زمینه آشنایی این عزیزان را با وظایفشان فراهم کنیم.

طلایی در ادامه از برنامه تدوین شده برای شورایاری‌ها در آبانماه پرده برداشت و گفت:  برگزاری نشست با مدیران محلی با موضوع هم اندیشی در خصوص مسائل محله، برگزاری نشست در مساجد با موضوع تقدیر از خدمتگزاران محلی در ایام مذهبی و ملی مختلف، تقدیر از ورزشکاران و نخبگان محله، حضور پررنگ در مدارس محله و برنامه‌ریزی برای اجرای برنامه‌های محلی باید در اولویت کاری شورایاران باشد.

گفتنی است در پایان این نشست از دبیران برتر شورایاری مناطق ۲۲ گانه تهران که موفق به کسب حداکثر امتیاز در ارزیابی عملکردی شده بودن با اهدای لوح تقدیر تجلیل به عمل آمد.

کد N1535142

وبگردی