آفتاب

فرود غازهای پیشانی سفید کوچک در پارک ملی بوجاق کیاشهر گیلان

فرود غازهای پیشانی سفید کوچک در پارک ملی بوجاق کیاشهر گیلان

رشت - ایرنا - 11 قطعه غاز پیشانی سفید کوچک، پس از 12 سال، پارک ملی بوجاق کیاشهر را برای زمستان گذرانی انتخاب کردند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان عصر شنبه در گفت وگو با ایرنا بیان کرد: 11 قطعه غاز پیشانی سفید کوچک، پس از سال ها به همراه دیگر دسته غازها، وارد پارک ملی بوجاق کیاشهر شدند.
قربان علی محمدپور افزود: تنها یک قطعه غاز پیشانی سفید کوچک آخرین بار در زمستان سال 1383 در این پارک ملی مشاهده شده بود و بعد از آن، در هیچکدام از آماربرداری ها، گزارشی از مشاهده این گونه ثبت نشده است.
وی ادامه داد: این نوع غاز وحشی در فهرست گونه های در خطر انقراض جهانی است و نیاز به توجه بیشتری برای حفاظت از آن وجود دارد.
غاز پیشانی سفید کوچک 53 تا 65 سانتی‌متر است، از لحاظ شکل ظاهری شبیه غاز پیشانی سفید ولی کوچکتر از آن است و با سفیدی بیشتر پیشانی که تا قسمتی از نوک پیش رفته و منقار خیلی کوچک‌تر و صورتی رنگ‌تر از آن تشخیص داده می شود.
تعداد این پرنده در سطح جهانی، کاهش چشمگیری داشته به نحوی که در زمره پرندگان در خطر انقراض قرار دارد. غاز پیشانی سفید در ایران و در فصل زمستان، با مهاجرت به‌طور منظم در آذربایجان دیده شده و از پراکندگی فراوانی برخوردار است، اما برغم شکار بی رویه و نابودی مناطق زیستی ، تعداد آنها رو به کاهش رفته و در سال های اخیر تعداد انگشت شماری از غاز پیشانی سفید کوچک به صورت اتفاقی و مهاجر عبوری مشاهده شده است.
گیلان به دلیل دارا بودن تالاب های مهمی همچون انزلی ، بوجاق ، امیرکلایه ، استیل ، جوکندان و عرصه های آبی گسترده دیگر و سواحل خزر ، دارا بودن هوای مناسب و وجود امنیت و مواد غذایی سرشار از مهمترین مناطق زمستان گذرانی پرندگان است.
پارک ملی بوجاق کیاشهر با سه هزار و 250 هکتار مساحت اولین بار در سال 1377 با عنوان منطقه شکار ممنوع تحت حفاظت قرار گرفت و هم اکنون جزو مجموعه پارک های ملی کشور محسوب می شود.
این پارک ملی که تالاب بوجاق کیاشهر را به عنوان یک منطقه بین المللی به مجامع جهانی معرفی کرده و دلتای رودخانه سفیدرود را در خود جای داده، یکی از زیستگاه های مهم پرندگان و آبزیان بشمار می رود.
بخش بندرکیاشهر از توابع شهرستان آستانه اشرفیه در شرق استان گیلان واقع است.
خبرنگار: امیر پوراحمد ** انتشاردهنده: امیرحسین کبیری
7294/2007
کد N1535085

وبگردی