آفتاب
رئیس مراکز بیماری های کبدی خاورمیانه :

هپاتیت C تا سال 1410 در ایران ریشه کن می شود

هپاتیت C تا سال 1410 در ایران ریشه کن می شود

بیرجند - ایرنا - موسس و رئیس مراکز بیماریهای کبدی خاورمیانه گفت: ایران از نظر بیماری های هپاتیت و ویروسی در مقایسه با کشورهای منطقه شیوع کمتری دارد ولی این کافی نیست و دنبال این هستیم با کمک تمام بخش های علمی هپاتیت C را تا سال 1410 در ایران ریشه کن کنیم.

دکتر سید موید علویان روز شنبه در سمینار یک روزه فناوری های نوین تشخیصی در بیماری های عفونی و تازه های هپاتیت های ویروسی در بیرجند افزود: حذف این بیماری یعنی اینکه سالی 10 تا 20 هزار نفر بیمار را در کشور شناسایی و درمان کنیم و این کار در ایران در حال انجام است.
وی با بیان اینکه میزان شیوع هپاتیت C در ایران حدود نیم درصد است، اظهار کرد: 180 تا 230 هزار نفر در ایران مبتلا به این نوع بیماری هستند که بیشتر این تعداد بیماران، ناشناخته هستند.
به گزارش ایرنا، علویان یادآور شد: داروهای مورد نیاز برای درمان هپاتیت در کشور موجود است و این بیماری تحت پوشش بیمه ها نیز قرار گرفتند.
وی ادامه داد: همچنین آزمایش های تشخیصی بسیار مناسب و با پوشش بیمه ای در دسترس عموم مردم قرار دارد و همه چیز مهیاست تا بتوانیم تا سال 1410 به ریشه کنی هپاتیت C در کشور برسیم.
رئیس شبکه هپاتیت ایران بیان کرد: در ارتباط با شناسایی، پیشگیری و درمان هپاتیت B نیز شبکه بهداشت درمان از خانه های بهداشت روستایی و بهورزان تا سطح شهرها همه با هم همکاری می کنند.
علویان اضافه کرد: انجام ایمن سازی هپاتیتB در نوزادان از 20 سال قبل در کشور آغاز شد و اکنون با پوشش 98 درصدی نوزادان، شیوع بیماری از متوسط به کم کاهش یافته است.
وی متوسط ابتلا به بیماری هپاتیت B را در کشور زیر 2 درصد عنوان کرد و گفت: استان ‌های سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و گلستان بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند که اقدامات ویژه ‌ای برای کنترل آن صورت می ‌گیرد.
وی اظهار کرد: داروی مورد نیاز برای درمان این بیماری نیز در ایران موجود است همچنین تحت پوشش مناسب بیمه ها قرار دارد.
وی یادآور شد: سمینار فناوری های نوین تشخیصی در بیماری های عفونی و تازه های هپاتیت های ویروسی با هدف ارتقای دانش و به اشتراک گذاشتن تازه‌ های تشخیص و درمان بیماری‌های عفونی به مدت یک روز با حضور تعدادی از متخصصان داخلی و خارجی برگزار شد.
پیمان نامه ریشه کنی هپاتیت تا سال 1410 در این جلسه توسط اعضای انجمن بیماری های عفونی ایتالیا امضا شد.
7557*2047*خبرنگار- رقیه محمدی- انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری*
کد N1535005

وبگردی