آفتاب

قیصر امین پور، معلم و غزل سرای ایرانی

قیصر امین پور، معلم و غزل سرای ایرانی

دزفول - ایرنا - قیصر امین پور که با اشعارش پیرامون دفاع مقدس و انقلاب اسلامی تا ابد بر تارک ادبیات این سرزمین می درخشد با گذشت 9 سال از درگذشت وی همچنان غریب واقع شده است.

به گزارش ایرنا 9سال از درگذشت دکتر قیصر امین پور شاعر فرهیخته و بلند آوازه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس می گذرد ، شاعری که رهبر معظم انقلاب درباره وی فرمودند: 'از دست دادن قیصر برای اینجانب و برای همه اصحاب شعر و ادب، خسارت‌ بار است، او شاعری خلاق و برجسته بود و همچنان به سمت قله‌های این هنر بزرگ پیش می رفت'.
قیصر که با به یادگار گذاشتن آثار بسیاری خدمات ارزنده ای به فرهنگ و ادب کشور کرد حتی در زادگاه خود گتوند خوزستان نیز غریب واقع شده به طوریکه مسئولان مربوطه پس از 9 سال از درگذشت وی تنها به ساخت آرامگاهی بر مزار وی بسنده کرده اند؛ مکانی که از امکانات مناسبی برخوردار نیست به طوریکه دوستان و شاگردان قیصر هر ساله که در روز تولد و سالگرد درگذشت وی به گتوند سفر می کنند بدلیل نبودن امکانات مناسب و نداشتن متولی در آرامگاه وی اظهار تاسف می کنند.
مردم و فرهیختگان گتوند حداقل انتظار داشتند در کنار آرامگاه این شاعر نامی، فرهنگسرایی ساخته شود تا هم یاد و خاطره این شاعر همچنان در اذهان باشد و هم مردم این شهرستان از امکانات آن فرهنگسرا بهره مند گردند.
از سویی آیین بزرگداشت سالگرد این شاعر فقید انقلاب اسلامی به دلیل وجود بعضی محرومیت ها در شهرستان گتوند و پیگیری نکردن مسئولان مربوطه استانی و کشوری هرساله ضعیف تر از سال های گذشته برگزار می شود.
هر ساله سالگرد قیصر امین پور به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گتوند، انجمن شعر و دوستداران این شاعر بلند آوازه بدون حضور چهره های سرشناس و شخصیت های کشوری در زادگاهش گتوند در حد شهرستانی برگزار می شود و این در حالیست که آیین بزرگداشت او در سایر استان ها به نحوی با کیفیت برگزار می شود که گویی قیصر متولد گتوند و خوزستان نبوده است.
با وجود نقش و تاثیر شعر قیصر امین پور در برجسته کردن تاریخ انقلاب اسلامی و حماسه رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس همچنین درخشش بر تارک ادبیات این سرزمین، متولیان امر حتی نسبت به ثبت روزی در تاریخ به نام وی در تقویم رسمی کشور کوتاهی می کنند.
نهمین سال درگذشت قیصر امین پور در حالی باردیگر در هشتم آبان سال 1395 فرا رسید که مدیرکل سابق فرهنگ وارشاد اسلامی خوزستان به قول خود برای برگزاری همایشی در شان این شاعر در زادگاه وی گتوند عمل نکرد.
وی قول داده بود در نهمین سالگرد قیصر با دعوت از شخصیت های ملی و فرهنگی کشور همایش بزرگداشتی در شان این شاعر بزرگ در گتوند برگزار شود.
حال باید دید امسال که 9سال از فوت قیصر می گذرد، آیین بزرگداشت او با حضور چه شخصیت های کشوری و با چه کیفیتی برگزار خواهد شد.
به گزارش ایرنا برپایی نمایشگاه و کارگاه خوشنویسی، همایش شعر درکوچه آفتاب از جمله برنامه های نهمین سالگرد قیصر امین پور در گتوند است.
آرامگاه شاعر فقید قیصر امین‌پور، با طراحی حسین خسروجردی ساخته و در سال 1389 مصادف با سومین سالگرد درگذشت این شاعر در گتوند خوزستان رونمایی و در هشتمین سالگرد وی به بهره برداری رسید.
قیصر امین پور از زمره شاعرانی بود که از همان آغاز فعالیت حوزه هنری به جمع گروه شعر آنجا پیوست و همگام با سایر شاعران فعال حوزه هنری در بسیاری از شب های شعر برگزار شده در جبهه های دفاع مقدس شرکت کرد و در مناطق مختلف عملیاتی به شعرخوانی پرداخت.
تنفس صبح و در کوچه آفتاب، آینه های ناگهان، گل ها همه آفتابگردانند و دستور زبان عشق از مجموعه های شعر این شاعر برای بزرگسالان هستند.
گزینه اشعار وی در سال 1378 منتشر شد.همچنین توفان در پرانتز (نثر ادبی) و منظومه ظهر روز دهم (برای نوجوانان) ، سنت و نوآوری در شعر معاصر و شعر و کودکی ، از دیگر آثار او هستند.
قیصر امین پور متولد شهرستان گتوند در تاریخ 8 آبان ماه سال 1386 در بیمارستان دی تهران درگذشت و در زادگاهش گتوند در شمال خوزستان به خاک سپرده شد.
6068/7467 / 6037
خبرنگار: باقر ابراهیمی** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی
کد N1534925

وبگردی