آفتاب

دومیلیارد و 200میلیون ریال برای مرمت خانه تاریخی امیرکبیرهزینه شده است

دومیلیارد و 200میلیون ریال برای مرمت خانه تاریخی امیرکبیرهزینه شده است

اراک - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: دو میلیارد و 200 میلیون ریال برای مرمت خانه تاریخی میرزا تقی خان امیرکبیر در روستای هزاوه اراک هزینه شد.

به گزارش ایرنا، سیدمحمد حسینی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: مرمت این اثر ارزشمند تاریخی تا پایان سال 95 به اتمام می رسد و آماده بهره برداری است.
وی، اقدامات انجام شده در بخش مرمت این اثر تاریخی را شامل، تعویض سقف ها، استحکام بخشی دیوارها، نماسازی بیرونی این منزل تاریخی عنوان کرد.
به گزارش ایرنا، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: امیرکبیر یکی از نام آوران بین المللی است که نام وی به ثبت یونسکو رسیده است.
حسینی افزود: پیش از مرمت، به بخش هایی از این این بنا به علت عوامل طبیعی، آسیب جدی وارد شده بود که با مرمت صورت گرفته از ایجاد خسارت بیشتر جلوگیری شد.
وی گفت: به منظور افزایش برنامه های گردشگری و ایجاد اشتغالزایی در این منطقه از یک ماه گذشته با ایجاد تفاهم نامه با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، کار مرمت و بازسازی خانه تاریخی امیرکبیرآغاز شده است.
وی اظهار کرد: استان مرکزی به عنوان خواستگاه مشاهیر و مفاخر علمی و سیاسی جزء استان های برتر در حوزه فرهنگی، گردشگری و محصولات باغی و کشاورزی است.
به گزارش ایرنا، وی گفت: این خانه تاریخی در روستای هزاوه اراک یکی از بناهای شاخص و ارزشمند استان مرکزی به شمار می رود.
میرزا تقی خان امیر کبیر در 20 دی سال 1230 هجری شمسی در حمام فین کاشان به شهادت رسید.
خانه تاریخی امیرکبیر در دوره قاجاریه بنا شده واین بنا به متراژ 625 متر مربع عرصه و 815 متر مربع اعیان در 2 طبقه ساخته شده است.
طبقه نخست این بنا دارای سقف سیزی قوص‌دار قدیمی و دیوارهای خشتی گلی و طبقه دوم دارای سقف تیرچوبی است که در روستای هزاوه از توابع شهرستان اراک قرار دارد.
بیش از 2000 جاذبه گردشگری در استان مرکزی شناسایی شده که 850 اثر تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
6991/6013/ خبرنگار: معصومه ابراهیمی/ انتشار دهنده: مژگان حیدری*
کد N1534837

وبگردی