آفتاب

استاندار کردستان: مهران ظرفیت تبدیل شدن به قطب ترانزیت کالای کشور را دارد

استاندار کردستان: مهران ظرفیت تبدیل شدن به قطب ترانزیت کالای کشور را دارد

ایلام - ایرنا - استاندار کردستان گفت: مرز بین المللی مهران با توجه به موقعیت منحصربفرد و همجواری با کشور عراق و امنیت مطلوب، ظرفیت تبدیل شدن به قطب ترانزیت کالای کشور را دارد.

عبدالمحمد زاهدی روز جمعه در حاشیه نشست استانداران ادوار گذشته ایلام در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه در سال های 76 تا 79 بعنوان استاندار خادم مردم ایلام بودم، اظهار کرد: مذاکرهای اولیه بازگشایی مرز مهران با طرف عراقی در سال 78 آغاز و توافقاتی نیز در آن زمان حاصل شد.
وی افزود: حجم فعالیت های صورت گرفته در این منطقه مرزی بسیار قابل توجه بوده و در سال های گذشته تلاش های دامنه داری برای توسعه این منطقه که زمانی بعنوان یک تهدید برای کشور محسوب می شد، صورت گرفت.
زاهدی تاکید کرد: امروز شاهد هستیم مهران به یکی از نقاط پراهمیت و تاثیرگذار در کشور تبدیل شده که نه تنها تهدید نیست بلکه با توجه به موقعیت ویژه و وجود منابع عظیم نفت و گاز فرصت های منحصربفردی را نیز برای توسعه استان ایلام ایجاد کرده است.
استاندار کردستان یادآور شد: امروز مهران محل گذر کاروان های عتبات عالیات بویژه زائران اربعین حسینی است که این نقطه را برای عزیمت به کربلای معلی انتخاب می کنند.
به گفته وی، با وجود آنکه این شهرستان در دوران جنگ تحمیلی توسط دشمن بعثی اشغال و زیرساخت های آن نابود شد ولی امنیت و آرامشی که امروز در مهران برقرار است در کشور زبانزد است و بدلیل کوتاهی مسیر مردم دوستدار خاندان عصمت و طهارت (ع) این مرز را برای تشرف به عتبات عالیات بر می گزینند.
زاهدی اضافه کرد: علاوه بر تردد میلیونی زائران مرز بین المللی مهران هم اکنون به کانونی برای ترانزیت کالا به کشور عراق تبدیل شده و امروز از پر رونق ترین نقاط مرزی کشور در زمینه صدور کالاهای غیرنفتی به این کشور محسوب می شود.
وی یادآور شد: امیدواریم با توسعه امکاناتی زیرساختی و بویژه بهبود راه های ارتباطی شاهد افزایش صادرات از این مرز بین المللی باشیم.
به گزارش ایرنا، 12 نفر از استانداران ایلام از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون روز پنجشنبه به دعوت محمدرضا مروارید استاندار فعلی ایلام به این استان سفر کردند.
حضور در آرامستان بهشت رضا (ع) و ادای احترام به مقام شامخ شهدا، بازدید از چند طرح عمرانی بزرگ و مهم شهرستان مرزی و همچنین پایانه مرزی مهران و برگزاری نشست مشترک با مسئولان اجرایی این استان از جمله برنامه های در نظر گرفته شده برای این سفر 2 روزه بود.
خبرنگار: حسن کهزادیان**انتشار دهنده: مجید سلیمانی
6119/9002
کد N1534826

وبگردی