آفتاب

توسعه یک رویکرد جدید برای تشخیص زودهنگام بیماری انسداد ریوی مزمن

توسعه یک رویکرد جدید برای تشخیص زودهنگام بیماری انسداد ریوی مزمن

تهران - ایرنا - مطالعات نشان می دهد با پرسش پنج سوال در مورد نحوه تنفس بیمار و اندازه گیری جریان هوای بازدمی توسط اسپیرومتر، می توان بیماری انسداد ریوی مزمن را پیش از شروع علایم اولیه تشخیص داد.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از مدیکال اکسپرس، بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD) اصطلاحی برای توصیف بیماری های پیشرونده ریوی از جمله آسم، برونشیت مزمن، آمفیزم یا ترکیبی از این اختلالات است. آمفیزم عبارت است از یک بیماری مزمن ریه که طی آن کیسه های هوایی در ریه بیش از اندازه گشاد می شوند و درنتیجه، خاصیت ارتجاعی رشته هایی که کیسه های هوایی را به هنگام تنفس باز و بسته می کنند از بین می رود.
تنگی نفس مهمترین نشانه این بیماری هاست. ممکن است علایم بیماری تا میانسالی بروز نکنند و به مرور زمان ظاهر شوند.
مطالعات محققان کالج پزشکی ویل کورنل در نیویورک نشان می دهد با طرح پرسشنامه ای در مورد نحوه تنفس بیمار پس از فعالیت های مختلف و اندازه گیری جریات بازدمی می توان بیماری انسداد ریوی مزمن را پیش از شروع علایم اولیه تشخیص داد. این مطالعه با بررسی 346 داوطلب زن و مرد نشان می دهد اطلاع از چگونگی تنفس پس از فعالیت های بدنی و استراحت، می تواند اطلاعات موثری در مورد احتمال وجود بیماری دراختیار قرار دهد و برای تشخیص دقیق تر به آزمایش های جانبی نیاز است. تشخیص در مراحل اولیه، شانس درمان را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.
نتایج این مطالعه در نشریه آنلاین Respiratory and Critical Care Medicine منتشر شده است.
علمی (6) ** 9259**1440
مترجم:سپیده علی‌کاشانی** انتشار:‌معصومه گلشن
کد N1534571

وبگردی