آفتاب

نسیم توافق در سواحل بیروت/ لبنان در آستانۀ خروج از بن‌بست سیاسی

نسیم توافق در سواحل بیروت/ لبنان در آستانۀ خروج از بن‌بست سیاسی

صباح زنگنه، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با خبرآنلاین، آخرین تحولات و رایزنی‌های جاری در لبنان بر سر انتخاب رییس جمهور را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین با برداشته شدن موانع برای انتخاب رییس جمهور لبنان، منابع نزدیک به سعد حریری از توافق منطقه‌ای و بین‌المللی برای انتخاب میشل عون به عنوان رئیس‌جمهور آتی لبنان خبر دادند.

صباح زنگنه، نمایندۀ پیشین کشورمان در سازمان همکاری اسلامی و کارشناس جهان عرب در گفتگو با خبرآنلاین با اشاره به اینکه خلاء نبود ریاست جمهوری در لبنان موضوعی است که تمام گروههای سیاسی از آن رنج می برند افزود: رسیدن به توافق پروسه ای طولانی و پر زحمت  شده است و گروههای مختلف باید در مورد سه پایه اصلی قدرت یعنی پستهای رئیس جمهوری، نخست وزیری و ریاست مجلس به یک نتیجه واحد برسند.

صباح زنگنه در ادامه پیرامون محبوبیت و مقبولیت میشل عون- گزینه توافق شده میان گروهها- افزود: در بین مسیحیان، میشل عون دارای اکثریت است و دیدگاه و حمایت جامعه میسیحیان را دارد. در بین اهل سنت موضوع پست نخست وزیری باید حل شود که این موضوع باید با توافق روی رئیس جمهور همزمانی داشته باشد.

این دیپلمات پیشین ایران با تأکید بر این که با اعلام حسن نصرالله و میشل عون در مورد پذیرش آقای حریری دو پایه از پایه های قدرت لبنان مشخص شده است، افزود: با این حال در بین شیعیان هنوز نظر آقای نبیه بری معلوم نیست و ایشان منتظر است تا تکلیف بخشی از کابینه که متعلق به شیعیان است مشخص شود و جایگاه افراد نزدیک به خودش را تعیین کنند.

صباح زنگنه ادامه داد: گروههای سیاسی در لبنان در واقع منتظر نوعی توافق روی جزئیات کابینه هستند و نبیه بری و جنبش "أمل" به عنوان بخش مهمی از جریان شیعه لبنان به نظر می رسد روی این موضوع حساسیت ویژه ای دارند.

این کارشناس جهان عرب اظهار داشت: سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان در سخنرانی خود به تازگی گفت که مانع نخست وزیری سعد حریری، رئیس جریان المستقبل لبنان نخواهد شد هرچند که این اقدام یک امتیاز بسیار بزرگ و حتی یک خطر است.

این کارشناس حوزه خاورمیانه در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا چشم انداز خوبی از توافقات دیده می شود گفت: احتمال رسیدن به توافق بیشتر از هر زمان دیگری شده است. چرا که در مورد مسائل مهم و عمده دیدگاه ها به هم نزدیک شده و فقط توافق روی جزئیات مانده است. جزئیات هم شامل تعیین وزرا و پست های دیگر است که به نظر می رسد با مذاکراتی در مورد آن به توافق برسند.

نماینده پیشین ایران در سازمان همکاری اسلامی، معتقد است وقتی که دو گروه یعنی مسیحیان و اهل سنت به نظر واحدی رسیدند قاعدتا احزاب شیعی هم می بایست راحت تر به توافق برسند و نتیجه بگیرند. او ادامه داد: به نظر نمی آید که حزب الله که یک تشکل اصلی و عمده شیعیان است نظر منفی در مورد افراد کابینه و سهم خواهی در آن داشته باشد. بنابراین به نظر می رسد تفاهم بین وجوه اصلی شیعیان روی کابینه آسانتر خواهد بود.

زنگنه افزود: منابع سیاسی عالیرتبه می‌گویند، بعد از اعلام رسمی حمایت حریری از میشل عون و سخنان سید حسن نصرالله موضوع ریاست‌جمهوری دیگر نهایی و تقریبا حل شده است.

صباح زنگنه با اشاره به اینکه نبیه بری اعلام کرده است به میشل عون رأی نخواهد داد، تاکید کرد: هر چند ایشان می تواند در به حد نصاب رسیدن نمایندگان برای انتخاب رئیس‌جمهور کارشکنی کند اما گفته است هرگز این کار را نخواهم کرد و قبلا نیز این کار را نکرده‌ام.

این کارشناس مسائل خاورمیانه افزود: ما در جریان های مختلف لبنان همواره با نوسانات لحظه آخری مواجه بوده ایم و شاید به خاطر آب و هوای مدیترانه ای لبنان باشد که روی مسائل سیاسی لبنان هم تاثیر می گذارد. در این جریان هم توافقات لحظه آخر می تواند تاثیر گذار باشد.

52312

کد N1534411

وبگردی