آفتاب

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ارتحال آیت الله طباطبایی را تسلیت گفت

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ارتحال آیت الله طباطبایی را تسلیت گفت

قم-ایرنا- جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با صدور پیامی رحلت آیت الله حاج سید تقی طباطبایی قمی را تسلیت گفت.

به گزارش جمعه شب ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی جامعه مدرسین، دراین پیام آمده است: خبر ارتحال فقیه بزرگوار مرحوم حضرت آیت الله حاج سید تقی طباطبایی قمی (ره) موجب تألم فراوان گردید، ایشان از علمای برجسته بودند که در علم و تقوی و سلامت نفس و خدمت به مکتب اهل‌بیت(علیهم السلام) کارنامه درخشانی از خود به یادگار گذاشتند.
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن عرض تسلیت به حضرت بقیه الله الاعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، مقام معظم رهبری«مدظله العالی»، مراجع عظام تقلید «دامت‌برکاتهم»، حوزه‌های علمیه، بیت شریف و شاگردان ایشان تسلیت عرض می‌نماید.
آیت الله سید تقی طباطبایی قمی از مراجع تقلید شیعه، ششم آبان 1395 در کربلای معلی دار فانی را وداع گفت.
آن مرحوم در کنار آیت الله العظمی سیستانی و آیت الله میرزا علی فلسفی یکی از سه نفری است که آیت الله العظمی خویی در زمان حیات خود اجتهاد وی را به صورت کتبی اعلام و تایید کرد.
سید تقی طباطبایی قمی (مشهور به حاج آقا تقی قمی) در اسفند ماه سال 1301 هجری شمسی در شهر مقدس مشهد به دنیا آمد. پدر او سید حسین طباطبایی قمی از مراجع بزرگ تقلید بود که سال‌ها مرجعیت عام حوزه‌های علمیه را برعهده داشت و در پی ابراز مخالفت با فرمان رضا شاه مبنی بر کشف حجاب اجباری زنان در سال 1314 شمسی، ناچار به ترک ایران و اقامت در عراق شد.
وی مقدمات را نزد پدر خود فرا گرفت و سپس به همراه پدر به کربلا و نجف رفت. وی چندین سال از محضر آیات عظام هم چون مرحوم سید محمدهادی میلانی، سید عبدالهادی شیرازی، حسین حلی، محمدکاظم شیرازی، محمدعلی کاظمینی بروجردی و به خصوص سید ابوالقاسم خویی استفاده کامل نمود و به درجه اعلای علم، فقاهت، حکمت، فلسفه و رجال دست یافت.
پس از رسیدن به درجات عالی اجتهاد، وی شروع به تدریس در متون فقه و اصول در نجف پرداخت و سپس در مسجد هندی در حوزه علمیه نجف شروع به تدریس خارج فقه و اصول کرد.
در پی اخراج تعداد کثیری از روحانیان بزرگ توسط رژیم بعث عراق از نجف، وی نیز به ناچار در سال در سال 1359 مجبور به ترک نجف شد. وی سپس به شهر قم رفت و مشغول به تدریس فقه و اصول در حوزه علمیه قم شد.
وی تالیفات متعددی بر جای گذاشته است که بیشتر به زبان عربی نوشته شده و تعدادی از آن‌ها به زبان های فارسی و انگلیسی هم برگردانده شده است.
7406/ 6133/ شبد ** 1095 ** تنظیم کننده: عباس منجمی گیلانی ** انتشار دهنده : رضا رضائی مجد
کد N1534210

وبگردی