آفتاب

درخواست روسیه از ایران دربارۀ شبه جزیرۀ کریمه

درخواست روسیه از ایران دربارۀ شبه جزیرۀ کریمه

یک عضو ارشد مجلس دومای روسیه در نامه‌ای خطاب به مجلس شورای اسلامی ایران از تهران خواست تا الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه را به‌ رسمیت بشناسد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایسنا، خبرگزاری اسپوتنیک در گزارشی نوشته است:

یووگنی فیودروف رییس کمیته سیاست‌های اقتصادی دومای روسیه پیش از این پیشنهاد ارائه یک نامه رسمی به مجلس شورای اسلامی ایران دربارۀ به رسمیت شناختن الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه را از سوی تهران مطرح کرده و سپس در نامه‌ای از مجلس ایران خواسته است تا الحاق کریمه به خاک روسیه را به‌طور رسمی بپذیرد.

این نامه که با حمایت لئونید اسلوتسکی رئیس کمیته امور بین‌الملل دوما تنظیم شده است، ایران را نه تنها در بعد اقتصادی، بلکه در بعد نظامی و سیاسی به ویژه در مبارزه با تروریسم و جنگ علیه داعش شریک روسیه معرفی کرده است.

بنا بر اعلام رسمی مجلس دوما، هنوز پاسخی از سوی مقامات و مجلس شورای اسلامی ایران دریافت نشده است.

این نماینده دوما به رسمیت شناختن الحاق کریمه به روسیه از سوی ایران را یک حرکت سیاسی مثبت در جهت تحکیم پیشبرد روابط دوجانبه تهران-مسکو دانسته است.

بر اساس این گزارش، سوریه هفته گذشته به صورت رسمی اعلام کرد که الحاق کریمه به روسیه را کاملا پذیرفته است، از این رو مجلس دوما معتقد است که خوب خواهد بود تهران نیز گام مشابهی بردارد.

فیودروف تاکید دارد که دیگر زمان شراکت استراتژیک ایران و روسیه فرا رسیده است.

کریمه شبه جزیره ای است واقع در شمال دریای سیاه و جنوب اوکراین که بیش از ۹۶ درصد مردم آن در یک همه‌پرسی بحث برانگیز در ۱۷ مارس ۲۰۱۴ به الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه رای مثبت دادند. این منطقه در پی انقلاب ۱۹۱۷ روسیه به یکی از جمهوری‌های اتحاد جماهیر شوروی بدل شد اما پس از جنگ دوم جهانی، در ۱۹ فوریه ۱۹۵۴، دولت مرکزی ولایت کریمه به جمهوری سوسیالیستی شوروی اوکراین واگذار شد. کمی بعد، پس از انحلال اتحاد جماهیر شوروی در سال 1۹۹۱ ولایت کریمه نیز جمهوری خودمختار کریمه نام گرفت.

5252

کد N1533880

وبگردی