آفتاب
معاون وزیر امور خارجه:

گروه‌های مقاومت از سیستم مالی برای حواله بانکی استفاده نمی‌کنند

گروه‌های مقاومت از سیستم مالی برای حواله بانکی استفاده نمی‌کنند

کرج - معاون امور بین الملل وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه در AFTF نگرانی و مزایا باید با هم دیده و سنجیده شود، گفت: گروه‌های مقاومت از سیستم مالی برای حواله بانکی استفاده نمی‌کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، سید عباس عراقچی ظهر پنجشنبه در حاشیه مراسم رونمایی از کتاب «تروریست و فضای مجازی در خاورمیانه» در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: تروریست یک تهدید جدی برای کشور است و ما باید در این خصوص شناخت کافی داشته باشیم.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه بیشترین قربانیان جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب اسلامی قربانیان ترور هستند، گفت: داعش به عنوان یک گروه جدید در عرصه بین المللی تدبیل به یک تهدید شده است .

شناسایی رسانه های وابسته به داعش

وی به یکی از ویژگی های گروه داعش اشاره کرد و گفت: استفاده از فضای سایبری و اینترنتی به صورت گسترده توسط داعش را شاهد هستیم به طوری که در حوزه تبلیغات و اطلاع رسانی از این فضا بیشترین استفاده را می کند.

معاون امور بین الملل وزارت امور خارجه اضافه کرد: صحنه های وحشیانه ای که در فضای مجازی توسط داعش منتشر می شود باعث شده که به جذب نیروی انسانی این گروه کمک فراوانی شود.

عراقچی تصریح کرد: استفاده داعش از فضای سایبری باید شناسایی شود تا راهکارهای مقابله با آن ارائه شود.

وی با تاکید بر اینکه در کتاب «تروریست و فضای مجازی در خاورمیانه» اَشکال و روش های مختلف تروریست تشریح شده است، گفت: در این کتاب عنوان شده که داعش به طور مشخص از اینترنت چه استفاده های می کند و رسانه های وابسته به این گروه تکفیری کدام هستند.

ضرورت مبارزه با پولشویی

معاون امور بین الملل وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه ابزارهای مورد استفاده داعش در استفاده از فضای سایبری در این کتاب معرفی شده است، گفت: در این کتاب به حضور داعش در وب سایت ها، تالارهای گفتگو و حتی بازی های رایانه ای اشاره شده و به تعبیری باید گفت این مطالعات برای نخستین بار است که انجام می شود.

عراقچی گفت: ابتدا ریشه های فکری تکفیری ها باید باز، شناسایی و تشریح شود زیرا تروریست جدید تکفیری نشات گرفته از سلفی ها و وهابیت است و برخی دولت ها نیز این تفکر را تشویق می کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره AFTF ، گفت: مسئولیت این پروژه با وزارت اقتصاد است، برخی در داخل کشور نگران اند که تروریست به حوزه مقاومت تسری پیدا کند، این نگرانی واقعی است و باید در این خصوص تدابیر لازم اندیشیده شود.

نوک حمله AFTF به سمت گروه های تکفیری

عراقچی با اشاره به اینکه در زمان حاضر نوک حمله AFTF به سمت گروه های داعش، القاعده و طالبان است، گفت: این گروه ها از سیستم های مالی بین المللی برای تامین مالی استفاده می کنند و به شیوه های پیچیده ای برای حواله های بانکی استفاده می کنند.

معاون امور بین الملل وزارت امور خارجه با اشاره به وجود نگرانی ها درباره گروه های مقاومت، گفت: این گروه ها هیچوقت از سیستم های مالی برای حواله های بانکی استفاده نکرده اند در پروژه AFTF مزایایی هم وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه در AFTF نگرانی و مزایا باید با هم دیده و سنجیده شود، گفت: باید از ظریفت های ایجاد شده توسط AFTF برای تامین منافع جمهوری اسلامی ایران استفاده کرد و در عین حال نگرانی ها و خطرات شناسایی شود.

AFTF منافعی برای ایران به همراه دارد

عراقچی گفت: گروه تصمیم گیرنده AFTF مجموعه ای از ۳۴ کشور است و آنچه مهم است این است که ۱۹۰ کشور جهان استانداردهای AFTF را قبول کرده اند و در مقابل با پولشویی و تامین منابع مالی گروه های تروریستی راهکار ارائه می کنند.

وی با تاکید بر اینکه کشورهای که استانداردهای AFTF را پذیرفته اند؛ نگرانی هایی دارند، گفت: نگران اطلاعات مالی و سوء استفاده از استانداردها هستند ولی تمهداتی اندیشیده اند.

معاون امور بین الملل وزارت امور خارجه در بخش دیگری گفت: فضایی بعد از برجام ایجاد شده و دنیا به جمع بندی جدیدی درباره ایران رسیده است.

وجود اتهامات بی مورد در بیانیه اتحادیه اروپا

وی با تاکید بر اینکه ایران یک کشور تاثیرگذار در معادلات جهانی است، گفت: اتهاماتی که علیه ایران وجود داشت، رفع شده و دنیا در حال نگاهی جدید به ایران است.

عراقچی با تاکید بر اینکه اتحادیه اروپا نیز با یک نگاه جدید مسائل مربوط به ایران را بررسی می کند، گفت: این نگاه کاملی نیست و بیانیه صادر شده از سوی آنها نقطه ضعف هایی دارد و اتهامات بی‌جایی را مطرح می کند.

وی گفت: پس از برجام اتحادیه اروپا در حال حرکت به سمت یک برداشت صحیح است و ایجاد یک فصل نوین از رابطه را شاهد خواهیم بود.

کد N1533430

وبگردی