آفتاب

مبارزه باکتریایی با ویروس‌های زیکا و دنگی در برزیل و کلمبیا

مبارزه باکتریایی با ویروس‌های زیکا و دنگی در برزیل و کلمبیا

همشهری آنلاین: مقامات بهداشتی در کلمبیا و برزیل یک کارزار وسیع کنترل پشه با استفاده از یک باکتری طبیعی به نام ولباچیا به راه انداخته‌اند تا از انتشار ویروس‌های زیکا و دنگی در میان مردم جلوگیری کنند.

به گزارش رویترز کارآزمایی‌های در مقیاس کوچک این شیوه که شامل آلوده کردن پشه‌ها با باکتری ولباچیا برای پیشگیری از انتشار این ویروس‌ها است، کاهش قابل‌توجه در توانایی پشه‌ها در انتقال زیکا و دنگی را نشان داده و اهداکنندگان را به حمایت از طرح‌های مشابه در مقیاس‌های بزرگ‌تر برانگیخته است.

پریتی پاتل، وزیر توسعه بین‌المللی بریتانیا در هنگام اعلام طرح بزرگ‌تر مشابه در لندن گفت: «استفاده ولباچیا بالقوه می‌تواند یک راه‌حل پایدار و راهگشا برای کاهش اثرات شیوه این ویروس‌ها در سراسر جهان و به‌خصوص در میان فقیرترین مردم جهان باشد.»

کارزارهای کنترل پشه‌های با این شیوه قرار است از اوایل سال میلادی آینده در شهر آنتیوکیا در کلمبیا و ریودوژانیرو در برزیل با اعتباری ۱۸ میلیون دلاری شروع شود که دولت‌های بریتانیا و آمریکا، بنیاد خیریه جهانی تراست ولکام و بنیاد بیل و ملیندا گیتس آن را تأمین می‌کنند.

باکتری ولباچیا به‌طور طبیعی در بسیاری از گونه‌های پشه در جهان یافت می‌شود و پژوهش‌ها نشان داده‌اند که این باکتری می‌تواند به‌ میزان زیادی توانایی پشه‌ها را برای انتقال ویروس‌ها به انسان‌ها کاهش دهد.

اما این باکتری به‌طور طبیعی در پشه آئیدس آجیپتی، گونه پشه‌ای که عمدتاً مسئول انتقال طیفی از ویروس‌های بیماری‌زا شامل زیکا، چیکونگونیا و تب زرد است، یافت نمی‌شود.

پژوهشگران بین‌المللی در طول دهه گذشته در یک برنامه غیرانتفاعی به سرپرستی استرالیا راهی برای انتقال باکتری ولباچیا به پشه‌های آئیدس آجیپتی و ایجاد امکان انتقال باکتری به نسل بعدی پشه‌ها یافتند.

هنگامی‌که پشه‌های دارای باکتری ولباچیا در یک منطقه رها می‌شوند، با پشه‌های محلی زادوولد می‌کنند و باکتری را به نسل‌های آینده منتقل می‌کنند. در طول چند ماه، اکثریت پشه‌ها حامل باکتری ولباچیا خواهند و تأثیر باکتری پایدار خواهد ماند.

کارآزمایی‌های میدانی با استفاده از این شیوه از سال ۲۰۱۱ در پنج کشور انجام شده و نشان داده‌اند که هنگامی‌که نسبت بالایی از پشه‌های یک منطقه حامل این باکتری باشند، سرایت محلی ویروس متوقف می‌شود.

ترِوِر ماندل، رئیس بخش بهداشت جهانی بنیاد گیتس گفت که امیدوار است کارزارهای در مقیاس بزرگ بتوانند توانایی ولباچیا را به‌عنوان «شکلی انقلابی محافظت در برابر بیماری‌های ناقل پشه نشان دهند.»

او در بیانیه‌ای گفت: «این شیوه ارزان‌قیمت و پایدار است و به نظر می‌رسد باعث محافظت در برابر ویروس‌های زیکا، دنگی و مجموعه‌ای از ویروس‌های دیگر می‌شود.»

کد N1533315

وبگردی