آفتاب

تسهیلات حمایتی دولت، گامی بر تحرک واحدهای صنعتی

تسهیلات حمایتی دولت، گامی بر تحرک واحدهای صنعتی

سنندج- ایرنا- نقش کلیدی واحدهای صنعتی کوچک در اقتصاد کشور بر کسی پوشیده نیست و دولت تدبیر و امید با تمرکز بر حمایت از این واحدها، حرکت موتور تولید ملی و تحقق اقتصاد مقاومتی را دنبال می کند.

به گزارش ایرنا این واحدها کوچکترین اعضای جامعه اقتصادی کشور را تشکیل می دهند و برخلاف نامشان بیشترین نقش کلیدی در تولید را ایفا می کنند که در نقطه مقابل آن جز آسیب پذیرترین بخش های صنعتی در نوسانات ارزی هستند.
دولت یازدهم سیاست های حمایتی خود را برای بخشیدن جان دوباره به تولید از ابتدای شروع خدمت با تلاش برای بهبود روابط سیاسی بین المللی و ثبات قیمت ارز، کاهش تورم و نوسان های ارزی به یادگار مانده از اواخر دولت دهم، برنامه ریزی کرد.
رئیس جمهوری در ابتدای سال 95 وعده فعال کردن هفت هزار و 500 واحد صنعتی کوچک و متوسط با استفاده از تسهیلات بانکی را به مردم داد و توانست در هفت ماه تلاش، 12 هزار و 525 واحد تولیدی را با استفاده از حدود 91 هزار و 900 میلیارد ریال تسهیلات، به محور تولید وارد کند.
مسئولان کردستان نیز همپای برنامه های دولت به دنبال خدمت به مردم بوده و در این راستا جذب 2 هزار و 500 میلیارد ریال تسهیلات بانکی را هدف گذاری کرده و تاکنون موفق شده اند 531 میلیارد ریال از این هدف گذاری را به واحدهای تولیدی پرداخت کنند.
طبق پایش کارگروه رفع موانع تولید و حمایت از سرمایه گذاران استان، 758 واحد تولیدی صنعتی دارای مکان، خط تولید و تجهیزات در کردستان شناسایی شده است و از این تعداد 388 واحد (51 درصد) فعال، 242 واحد (32 درصد) نیمه فعال و 128 واحد (17 درصد) راکد هستند.
دبیر کارگروه رفع موانع تولید و حمایت از سرمایه گذاران کردستان در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: دولت حمایت های خود از واحدهای تولیدی نیمه فعال و بالای 60 درصد پیشرفت فیزیکی را آغاز کرده و در این استان یک هزار و 151 واحد صنعتی و کشاورزی متقاضی این تسهیلات هستند.
محمد دره وزمی افزود: کارگروه رفع موانع تولید و حمایت از سرمایه گذاران کردستان تا کنون درخواست 924 واحد ثبت نام کننده با سه هزار و 20 میلیارد ریال را به بانک های عامل معرفی کرده است.
به گفته وی تا کنون از واحدهای معرفی شده به بانک ها 33 واحد صنعتی به مبلغ 249 میلیارد ریال و 98 واحد کشاورزی به مبلغ 282 میلیارد ریال تسهیلات دریافت کرده اند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان ادامه داد: از واحدهای صنعتی دریافت کننده تسهیلات 20 واحد فعال بودند که تسهیلات موجب تحرک جدی آن ها در تولید شده و هفت واحد نیمه فعال، یک واحد راکد، یک واحد در حال احداث و یک طرح نیز بالای 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
دره وزمی افزود: کارگروه ستاد رفع موانع تولید و حمایت از سرمایه گذاران 34 واحد بالای 60 درصد استان را برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی کرده و تنها یک واحد از این تعداد موفق به دریافت تسهیلات شده است.
وی با اشاره به اینکه بررسی و تصویب تسهیلات برای واحدهای تولیدی در کارگروه با حضور نمایندگان بانک های عامل انجام می شود گفت: پس از معرفی 155 واحد صنعتی توسط کارگروه به بانک ها فقط 51 مورد آن در مورد بانک ها تصویب شده است و برخی از بانک‌ها به دنبال بهانه برای پرداخت نکردن تسهیلات به واحدهای مشکل‌دار هستند.
به گفته دره وزمی، 126 طرح به مبلغ 326 میلیارد ریال از 769 واحد کشاورزی معرفی شده به بانک ها به تصویب رسیده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: طبق پایش های کارگروه رفع موانع تولید و حمایت از تولیدکنندگان استان، طرح های بالای 60 درصد استان 112 مورد است که از این تعداد 67 طرح در حال تکمیل طرح بوده هستند و بقیه دچار مشکل جدی و ادامه روند تکمیل آنها امکان پذیر نیست.
دره وزمی افزود: از تعداد 67 طرح در حال تکمیل 34 مورد متقاضی دریافت تسهیلات هستند که اتمام آنها برای اشتغالزایی یک هزار و 423 نفر نیازمند یک هزار و 596 میلیارد ریال سرمایه گذاری است.
معاون امور اقتصادی و توسعه منطقه ای استاندار کردستان نیز در این ارتباط با اشاره به اینکه توسعه مناطق کردنشین از اولویت های دولت تدبیر و امید است گفت: حمایت از بخش خصوصی باعث تولید ثروت، ایجاد اشتغال و سرمایه گذاری برای اجرای طرح ها می شود.
حسین فیروزی افزود: در این راستا، کردستان جذب 2 هزار و 500 میلیارد ریال تسهیلات سرمایه در گردش و سرمایه ثابت را هدف گذاری کرده تا بتوان با ارایه آن خط تولید واحدهای مشکل دار استان را به رونق انداخت.
به گفته وی، این تسهیلات به واحدهای ثبت نام شده در سامانه بهین یاب تخصیص و ستاد تسهیل سرمایه گذاری استان عهده دار توزیع تسهیلات بین واحدها برای ورود به چرخه تولید و تثبیت اشتغالزایی است.
استان کردستان با وسعتی معادل 28 هزار و 817 کیلومتر مربع در غرب ایران و 227 کیلومتر با کشور عراق مرز دارد.
این استان در مجموع یک میلیون و 493 هزار و 645 نفر جمعیت دارد که در 29 شهر و هزار و 703 روستا ساکن هستند.
3034/1904
** گزارش: حسن حسین زاده
کد N1533262

وبگردی