آفتاب

معاون سازمان پدافند غیرعامل: دشمن به دنبال تهدیدات زیست محیطی است

معاون سازمان پدافند غیرعامل: دشمن به دنبال تهدیدات زیست محیطی است

رشت - ایرنا - معاون اداری، برنامه‌ریزی و امور مجلس سازمان پدافند غیرعامل با تاکید بر لزوم توجه به پدافند غیرعامل و بکارگیری از آن برای مقابله با تهدیدات دشمن گفت: دشمن در کنار تهدید نظامی به دنبال تهدیدات زیست محیطی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سرهنگ مسعود داریوندی روز پنجشنبه به مناسبت هفته پدافند غیرعامل در همایش تهدیدات بیولوژیک در حوزه سلامت در بیمارستان پورسینا رشت افزود: برای مقابله با تهدیدات زیست محیطی دشمن، بایستی آمادگی داشته باشیم و پدافند غیرعامل در این رابطه حائز اهمیت است.
وی با یادآوری تشکیل سازمان پدافند غیرعامل کشور در سال 82 اظهار کرد: ماموریت این سازمان، مقابله با همه مظاهر تهدید است.
داریوندی تصریح کرد: به همین منظور قرارگاهی به عنوان پدافند زیستی تشکیل شده که رسالت آن شناسایی تهدیدات و ارائه هشدارهای لازم به دستگاه های مسئول است تا بتوانند به رسالت خود در مقابله با تهدیدات زیستی اقدام کنند.
وی قابلیت انتقال سریع را از ویژگی های تهدیدات زیستی عنوان و خاطر نشان کرد: شناسایی منشاء تهدیدات زیستی سخت است و به راحتی نمی توان آنها را شناسایی و پاسخ داد.
معاون سازمان پدافند غیرعامل بیان داشت: در تهدیدات زیستی به دلیل محدودیت، منشاء تهدید به راحتی در عوامل زیستی قابل شناسایی نیست.
وی با تقسیم منشاء تهدیدات زیستی به دو نوع طبیعی و انسانی تصریح کرد: منشاء انسانی تهدیدات زیستی، می تواند عمدی و غیرعمدی باشد که تهدیدات عمدی مشکل اصلی است و بر روی آنها متمرکز شده ایم.
داریوندی بیان داشت: حوزه های تهدید زیستی، علاوه بر انسان، محیط زیست انسان تعریف کرده اند؛ دامی که از آن استفاده می کنیم، گیاهان و آب آشامیدنی می توانند تهدید در حوزه انسانی تعریف شود.
وی در رابطه با اهداف دشمن از تهدیدات زیستی یادآور شد: قطعا توانمندی های اقتصادی کشور می تواند انگیزه های اساسی دشمن برای استفاده از تهدیدات زیستی باشد.
وی اظهار امیدواری کرد تا جامعه پزشکی کشور بتواند روز به روز به موفقیت هایی دست یابند و با تامین سلامت و بهداشت و مقابله با تهدیدات مختلف عمدی و غیرعمدی، ضریب امنیت ملی را بالا ببرد.
معاون توسعه مدیریت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان نیز در این همایش با بیان این که پدافند غیرعامل تنها توجه به زیرساخت نیست، گفت: عملی شدن پدافند غیرعامل در گرو آموزش است، در غیراینصورت موفق نخواهیم شد.
علی داوودی با تاکید بر ضرورت آمادگی برای مقابله به تهدیدات زیست محیطی افزود: برنامه ریزی نظام سلامت برای مقابله با این تهدیدات بسیار مهم است که بایستی توجه جدی داشته باشیم.
وی با اشاره به برنامه ریزی های دانشگاه علوم پزشکی گیلان برای مواجهه با بحران ها اظهار کرد: ما در دانشگاه به دنبال بیمارستان های دو گانه سوز هستیم تا در مقابله با بحران، مشکلی ایجاد نشود.
به مناسبت هفته پدافند غیرعامل همایش تهدیدات بیولوژیک در حوزه سلامت امروز (پنجشنبه) از سوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در بیمارستان پورسینا رشت برگزار شد.
هر اقدام غیرمسلحانه‌ای که موجب کاهش آسیب‌پذیری نیروی انسانی، ساختمان‌‌ها، تاسیسات، تجهیزات، اسناد و شریان‌های کشور در مقابل عملیات خصمانه و مخرب دشمن شود، پدافند غیرعامل گفته می شود.
دوم تا هشم آبان ماه، هفته پدافند غیرعامل نام گذاری شده است.
خبرنگار: شادی خورشیدی سدهی ** انتشاردهنده: امیرحسین کبیری
7286/2007
کد N1533245

وبگردی