آفتاب

61 درصد دانش‌آموزان کشور از عوارض اعتیاد و موادمخدر آشنایی کافی ندارند

61 درصد دانش‌آموزان کشور از عوارض اعتیاد و موادمخدر آشنایی کافی ندارند

زاهدان- ایرنا- مشاور دبیر کل و دبیر اتاق های فکر ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده 61 درصد دانش آموزان کشور نسبت به اعتیاد و عوارض سوء مصرف مواد مخدر آشنایی کافی ندارند.

به گزارش ایرنا حمید صرامی چهارشنبه شب در نشست خبری حوزه کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری با اصحاب رسانه در زاهدان اظهار داشت: با توجه به این شرایط انتظار می رود آموزش و پرورش و تشکل های دانش آموزی برای آگاهی دانش آموزان در مدارس نقش فعال تری را ایفا کنند.
وی گفت: 55 درصد از والدین در کشور بعد از گذشت سه سال از اعتیاد فرزندان خود آگاه می شوند.
وی تصریح کرد: بر اساس مطالعات انجام شده مصرف مواد مخدر در میان دانش آموزانی که در خانواده آنان دعوا وجود دارد 2.21 درصد نسبت به افرادی که در شرایط عادی زندگی می کنند بیشتر است.
وی افزود: به هر میزان وضعیت آرامش در خانواده ها کاهش یابد به همان مقدار خطر استفاده از مواد مخدر در بین دانش آموزان بیشتر می شود.
وی ادامه داد: خطر گرایش به مواد مخدر در میان دانش آموزانی که بدون اطلاع والدین از خانه بیرون می روند 19.6 درصد بیشتر از سایر افراد است.
مشاور دبیر کل و دبیر اتاق های فکر ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: 9 استان کشور در زمینه اعتیاد در وضعیت قرمز قرار دارند و لازم است برنامه های بلند مدتی برای این استان ها در نظر گرفته شود.
صرامی اظهار داشت: طرح توانمندسازی دانش‌ آموزان، خانواده‌ها و مربیان آموزش و پرورش به منظور کاهش اعتیاد در 12 استان کشور اجرا می ‌شود.
وی تصریح کرد: این استان‌ ها شامل تهران، سیستان و بلوچستان، گلستان، لرستان، کرمان، هرمزگان، آذربایجان غربی، قزوین، خوزستان، مرکزی، چهارمحال و بختیاری و خراسان جنوبی است.
وی ادامه داد: 9 استان از این تعداد در زمینه اعتیاد در وضعیت قرمز قرار دارند که باید استانداران و مسئولان آموزش و پرورش به منظور پیشگیری از اعتیاد و آموزش خانواده ها اقدام کنند.
وی افزود: سه هزار و 600 دانش‌ آموز معتاد پرخطر در مدارس کشور تا کنون شناسایی شدند که از این تعداد 250 نفر زیرپوشش مراقبت‌های ویژه قرار دارند.
مشاور دبیر کل و دبیر اتاق های فکر ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: 540 نوع مواد روان گردان جدید در جوامع بین المللی وجود دارد که ممکن است استکبار جهانی این نوع قرص ها را وارد کشور کند.
صرامی اظهار داشت: با توجه به خطرات قرص های روان گردان باید دستگاه های آموزشی و تبلیغی، مراکز فرهنگی و اصحاب رسانه در زمینه آشنایی جوانان نسبت به عوارض این نوع قرص ها بر اعصاب و روان فرد اطلاع رسانی کنند.
وی افزود: بر اساس مطالعات انجام شده در سال گذشته، 58 درصد معتادان در کشور مصرف چند ماده‌ای دارند.
وی ادامه داد: مصرف چند ماده باهم روند درمان فرد مبتلا را با مشکل روبه رو می ‌کند زیرا درمان هر نوع مواد مخدر متفاوت است.
وی بیان کرد: بیشترین مصرف در جمعیت عمومی معتادان ماده مخدر تریاک، حشیش، گل، ماریجوانا، شیشه و هروئین است.
مشاور دبیر کل و دبیر اتاق های فکر ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: جوانان بیشتر به سمت استفاده ماریجوانا، گل و حشیش، تریاک و قرص ریتالین می روند که این بسیار خطرناک است.
صرامی اظهار داشت: بر اساس تحقیقات انجام شده 21 درصد از کارگران در محیط‌ های صنعتی کوچک و بزرگ به یکی از انواع مواد مخدر اعتیاد دارند.
وی تصریح کرد: 70 درصد مردم سیستان و بلوچستان از برنامه های پیشگیری از مواد مخدر استقبال می کنند.
وی افزود: بر اساس تحقیقات انجام شده نخستین آسیب اجتماعی در کشور اعتیاد است.
وی بیان کرد: حشیش و گل رایج ‌ترین مواد مخدر در میان دانش آموزان به دلیل نداشتن شناخت جوانان نسبت به اعتیاد آور بودن این مواد مخدر است.
مشاور دبیر کل و دبیر اتاق های فکر ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: 20 میلیارد ریال اعتبار طرح توانمند سازی دانش ‌آموزان در زمینه کاهش اعتیاد در کشور است که یک میلیارد و 800 میلیون ریال آن اختصاص به سیستان و بلوچستان دارد.
صرامی اظهار داشت: یک میلیون دانش ‌آموز کشور با بهره ‌گیری از 800 استاد مجرب زیر چتر آموزش ‌های این طرح قرار می گیرند.
3212**3042 خبرنگار: اکبر نوری **انتشار دهنده: محدثه حیدری گرجی
کد N1533084

وبگردی