آفتاب
تعطیلات آخر هفته کجا برویم؟

پاییز و زمستان فصل خوب گردشگری در استان بوشهر/ اینجا هوا عالی است

پاییز و زمستان فصل خوب گردشگری در استان بوشهر/ اینجا هوا عالی است

بوشهر- درحالی‌که موجی از سرما برخی نقاط کشور را در برگرفته است و به‌تدریج شدت سرما افزایش می‌یابد، آب‌وهوای بوشهر روزبه‌روز بهاری‌تر می‌شود و این استان گردشگران را به خود می‌خواند.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: بیشتر از یک ماه از پاییز گذشته و موج سرما وارد برخی استان‌های کشور شده است و روزبه‌روز شاهد افزایش سرما در مناطق مختلف به‌ویژه در نقاط غربی و شمالی هستیم.

در این میان استان بوشهر که فصل گرم سال و دمای هوای بالای ۳۵ درجه و شرجی بالای ۹۰ درصدی را پشت سر گذاشته است، این روزها آب و هوایی مطلوب و دل‌چسب دارد.

استان بوشهر هر چند در برخی از فصول سال هوای گرم و شرجی دارد ولی حدود هشت ماه از سال دارای آب و هوایی مناسب برای گردشگری است

استان بوشهر هرچند در برخی فصول سال هوای گرم و شرجی دارد ولی حدود هشت ماه از سال دارای آب و هوایی مناسب برای گردشگری است و می‌تواند جاذبه مناسبی برای گردشگران داخلی و خارجی باشد.

باوجوداینکه در فصل پائیز و زمستان بسیاری از خانواده‌ها به علت مدرسه فرزندانشان امکان مسافرت ندارند، ولی از آب‌وهوای مطلوب استان بوشهر در این فصل نمی‌توان گذشت و می‌طلبد که هر خانواده‌ای چند روزی را به این استان سفر کند.

 استان بوشهر در جنوب ایران قرارگرفته و از شمال به استان‌های فارس و کهگیلویه و بویراحمد، از شمال غربی به خوزستان، از جنوب شرقی به هرمزگان و از جنوب به خلیج‌فارس می‌رسد.

عسلویه در جنوب استان بوشهر، این استان را به هرمزگان، دشتستان این استان را به فارس و کهگیلویه و بویراحمد متصل می‌کند و شهرستان دیلم در شمال استان بوشهر نیز به استان هرمزگان متصل است.

وجود جاذبه‌های گردشگری متعدد در این استان باعث شده در سال‌های اخیر شاهد تبدیل استان بوشهر به یکی از میزبانان اصلی مسافران در ایام پاییز و زمستان و همچنین سفرهای نوروزی باشیم و هرسال نیز شاهد افزایش حضور گردشگران هستیم.

از جمله مهمترین جاذبه‌های گردشگری استان بوشهر می‌توان به سواحل خلیج فارس اشاره کرد

ازجمله مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان بوشهر می‌توان به سواحل خلیج‌فارس اشاره کرد؛ نخلستان‌های سرسبز، آثار تاریخی و ظرفیت‌های صنعتی استان بوشهر از دیگر جاذبه‌های گردشگری است.

بیش از سه هزار اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی در این استان شناسایی‌شده که تاکنون بیش از ۳۰۰ اثر تاریخی و فرهنگی و آثار غیرملموس استان بوشهر ثبت ملی شده است.

گنبد نمکی

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری استان بوشهر گنبد نمکی جاشک است که در نزدیکی روستای گنخک در فاصله ۶۴ کیلومتری جنوب شهر خورموج مرکز شهرستان دشتی و  در ۱۴۴ کیلومتری جنوب شرقی مرکز استان قرار دارد. این جاذبه گردشگری یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین گنبدهای نمکی ایران و خاورمیانه به شمار می‌رود.

نیروگاه اتمی بوشهر

یکی دیگر از اماکن دیدنی بوشهر را می‌توان نیروگاه اتمی این شهر دانست که یک افتخار در عرصه صنعت هسته‌ای ایران محسوب می‌شود.

کاخ بردک سیاه

کاخ «بردک سیاه» از آثار تاریخی مربوط به دوران هخامنشی است که از آن به‌عنوان کاخ زمستانی داریوش یاد می‌شود. این اثر در روستای درودگاه شهرستان دشتستان واقع است.

گورستان و منطقه باستانی سیراف

«سیراف» از قدیمی‌ترین بندرهای ایران و جهان است که درگذشته کشتی‌رانی از این بندر رایج بوده و دارای آثار تاریخی متعددی است. بندر سیراف در جنوب استان بوشهر در شهرستان کنگان قرار دارد.

بازار گناوه، دبی ایران

مجاورت شهر گناوه با کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس تعاملات گسترده تجار این بندر با کشورهای عربی را در پی داشته است و معاملات تجاری بین بازرگانان کشورهای عربی با تجار و بازاریان گناوه، این بندر را به یکی از پررونق‌ترین بازارهای ایران بدل کرده است.

بازارهای گسترده و تجار متعدد بندر گناوه سبب شده است تا بازار این بندر توان بالایی برای تأمین اجناس خارجی موردنیاز مردم، مسافران و گردشگران را در این شهر فراهم کرده است.

بافت قدیم بوشهر، عمارت ملک، موزه رئیس‌علی دلواری، آب‌انبار قوام، گور دختر، کاروانسرای مشیرالملک دشتستان، قلعه خورموج، منطقه تاریخی توز و . . . از دیگر جاذبه‌های گردشگری بوشهر است.

قلیه ماهی بوشهری را از دست ندهید 

قرار گرفتن در کنار خلیج‌فارس باعث شده است تا استان بوشهر به‌عنوان قطب ماهی و میگوی کشور محسوب و بسیاری از غذاهای سنتی این استان با همین محصولات دریایی تهیه شود.

استان بوشهر سرزمین نخلستان‌های سرسبز نیز بوده و بخش قابل‌توجهی از خرمای کشور در این استان تولید می‌شود و همین موضوع باعث شده تا مردم این استان غذاها و دسرهای متنوعی از خرما تهیه کنند.

پیشنهاد می‌شود که هیچ گردشگری قلیه ماهی بوشهری را از دست ندهد؛ قلیه ماهی از غذاهای پرآوازه و خوشمزه بوشهر است که با چاشنی ترشی به نام «تمبر هندی» تهیه می‌شود. برای تهیه قلیه‌ماهی، ابتدا پیاز و سیر را سرخ‌کرده سبزی ماهی یا گشنیز به آن افزوده و ماهی را روی آن سرخ می‌کنند. ادویه‌جات فلفل و نمک و زردچوبه نیز به آن می‌افزایند. سپس آب تمرهندی و مقداری آرد به آن می‌زنند.

یکی از خوشمزه‌ترین مواد غذایی که با خرما تهیه می‌شود، «رنگینک» است که دارای انواع مختلفی است. رنگینک جزو شیرینی‌هایی است که در عین خوشمزگی، بسیار ساده تهیه می‌شود، به همین خاطر طرفداران زیادی دارد.

برای تهیه رنگینک، پس‌ازاینکه هسته خرما خارج شد، دانه‌های خرمای پرشده با گردو، در یک ظرف چیده می‌شود و آردی که در روغن سرخ‌شده است، بر روی خرما ریخته می‌شود.

«رنگینک» پای ثابت سفره ناهار مردم استان بوشهر بوده که علاوه بر شیرینی و خوشمزگی، دارای کالری بسیار بالایی است و به‌عنوان یک غذای پرانرژی محسوب می‌شود.

گمنه یا للک، ته‌انداز ماهی، قلیه میگو، قیمه بوشهری، حلوای انگشت‌پیچ، انواع ماهی، میگو سوخاری و میگو پلو، یتیمک بوشهری، لگیمات، مجبوس و . . . از دیگر غذایی‌هایی است که به گردشگران در بوشهر توصیه می‌شود.

سوغاتی‌ها و صنایع‌دستی بوشهر

استان بوشهر دارای صنایع‌دستی متنوعی هم است که اغلب این سوغاتی‌ها با نخل یا دریا مرتبط هستند. البته صنایع‌دستی همچون عبا، فرش، گلیم، گبه و . . . هم هستند که ارتباطی با نخل و دریا ندارند.

گیوه‌دوزی از صنایع‌دستی قدیم مردم برازجان است که معمولاً در هنگام گرمی هوا از آن استفاده می‌‏شود.

استان بوشهر این روزها هوایی دل‌چسب دارد و شرایط آب و هوایی به‌گونه‌ای است که نه نیازی به کولر احساس می‌شود و نه بخاری نیاز است؛ آب‌وهوایی که در کمتر نقطه‌ای از کشور می‌توان یافت.

کد N1532850

وبگردی