آفتاب

غنای فرهنگی ایران موجب تنوع غذایی در کشور شده است

غنای فرهنگی ایران موجب تنوع غذایی در کشور شده است

مشهد- ایرنا- مدیر آموزش معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: غنای فرهنگی ایران، موجب تنوع غذایی در کشور و ایجاد زمینه برای جذب گردشگران شده است.

محسن رنجبر روز چهارشنبه در مراسم افتتاح چهارمین جشنواره سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری منطقه چهار کشور در مشهد افزود: هدف از برگزاری این جشنواره احیای غذاهای سنتی و فراموش شده و جای گرفتن آنها در لیست غذاهای سالن های غذاخوری است.
وی با بیان اینکه تعداد فست فودها در مقایسه با غذاهای سنتی بسیار زیاد است، اظهار کرد: تحقیقات نشان داده است که 86 درصد گردشگران دنیا غذا را یکی از جذاب ترین جاذبه های مناطق مورد بازدید می دانند.
وی گفت: غذا از عوامل مهم انتقال یک فرهنگ از یک مقصد به مبداء سفر گردشگران است و می توان گفت غذای هر منطقه نشان از ریشه های تاریخی و فرهنگی آن منطقه دارد.
رنجبر با بیان اینکه غذا در انتخاب مقصد گردشگران نقش تعیین کننده دارد، افزود: با توجه به اهمیت غذا، ایران به عنوان کشوری که در طول تاریخ دارای غنای فرهنگی و تنوع غذایی است ظرفیت بسیار در جذب گردشگران دارد.
وی اظهار کرد: برگزاری این جشنواره در قالب هشت جشنواره در کشور برنامه ریزی شده که با برگزاری جشنواره ملی با حضور غذاهای منتخب استانهای کشور ادامه می یابد.
وی گفت: استانداردسازی سالن های غذاخوری و ارائه نماد به آنها در عرصه غذاهای سنتی و بومی از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره است.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: این رویداد و جشنواره از سلسله رویدادهای منطقه ای کشور در حوزه غذاهای محلی و سفره ایرانی و موضوع گردشگری است.
حسین زارع صفت با بیان اینکه مهمترین رکن گردشگری میزبانی است، افزود: در میزبانی سفره و سفره داری و غذا نقش تعیین کننده دارد و از جلوه های فرهنگی است.
وی اظهار کرد: می توان از این فرصت برای توسعه گردشگری و بیان جلوه های فرهنگی به مخاطبان استفاده کرد.
وی گفت: کلانشهر مشهد سالانه میزبان میلیونها زائر و گردشگر است و استانهای شرقی دیگر نیز دارای ظرفیت ها و جاذبه های گردشگری بسیار هستند که این جشنواره مشترک با هدف معرفی این ظرفیت ها برگزار شده است.
زارع صفت با اشاره به جایگاه سفره در فرهنگ ایرانی افزود: در این جشنواره غذا ها، دمنوش، پیش غذا و دسرهای بومی و محلی مورد ارزیابی و داوری قرار می گیرند.
وی با بیان اینکه بیش از 80 غرفه در اختیار استانها و شرکت کنندگان قرار دارد اظهار کرد: موضوع صنایع دستی نیز از جمله موضوعاتی است که در این مجموعه به نمایش گذاشته می شود.
وی گفت: در کنار این رویداد سعی شده است پخت خانگی نیز به عنوان نکته ای مهم در زندگی امروز مورد توجه قرار گیرد.
زارع صفت برگزاری کلاسهای آموزشی را از دیگر امور انجام شده در این جشنواره ذکر کرد و افزود: تلاش شده است غذای اسلامی، سفره های نذری و طب سنتی نیز در این رویداد مورد توجه قرار گیرد.
چهارمین جشنواره سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری منطقه چهار کشور با حضور استانهای خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و استان سمنان مدت سه روز در مشهد ادامه دارد.
7496 / 6053 خبرنگار: آرزو جاودانی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
کد N1532759

وبگردی