آفتاب

استاندار خراسان شمالی: توسعه آلومینای جاجرم در دستور کار دولت قرار دارد

استاندار خراسان شمالی: توسعه آلومینای جاجرم در دستور کار دولت قرار دارد

بجنورد- ایرنا- استاندار خراسان شمالی از تلاش دولت برای توسعه کارخانه آلومینای جاجرم برای افزایش تولید آلومینا و تولید شمش آلومینیوم در فاز جدید این کارخانه خبر داد.

به گزارش ایرنا و به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان شمالی، محمدرضا صالحی چهارشنبه در نشست هم اندیشی مدیران، شوراهای اسلامی، شهرداران و دهیاران شهرستان جاجرم اظهار داشت: کارخانه آلومینای جاجرم به عنوان تنها تولید کننده آلومینا در کشور هم اکنون فقط 30 درصد آلومینای مورد نیاز کشور را تولید می کند و این تولیدات هم به طور کامل برای کارخانه استان های دیگر مانند مرکزی و هرمزگان مصرف می شود که دولت برای افزایش اشتغال، ارزش افزوده و رشد اقتصادی جاجرم، توسعه این کارخانه در بخش تولید پودر آلومینا و تکمیل و بهره برداری فاز تولید شمش آلومینیوم را در دستور کار قرار داده است.
وی افزود: بهره برداری از فاز جدید کارخانه که تولید شمش آلومینیوم را تکمیل خواهد کرد، علاوه بر اشتغال زایی مستقیم برای 300 نفر و بیش از 1000 نفر اشتغال غیر مستقیم، موجب افزایش ارزش افزوده تولیدات این کارخانه، رشد درآمدی شهرستان جاجرم می شود و همچنین زمینه ایجاد صنایع وابسته و پایین دستی آلومینیوم نیز در این شهرستان و استان خراسان شمالی ایجاد خواهد شد.
استاندار درباره واگذاری کارخانه آلومینا به بخش خصوصی نیز گفت: واگذاری کارخانه آلومینا طبق اصل 44 قانون اساسی در دستور کار سازمان خصوصی سازی است اما به علت سرمایه بالای این کارخانه هنوز هیچ خریداری در بخش خصوصی برای خرید آن پیدا نشده است.
وی گفت: مسئولان دولتی استان در تلاشند تا واگذاری آن را حداقل به مدت دوسال از ردیف واگذاری های سازمان خصوصی سازی خارج کنند تا دولت بتواند با تکمیل فاز جدید و توسعه کارخانه را از محل منابع صندوق توسعه ملی به نتیجه برساند.
صالحی در بخش دیگری از سخنانش در این جلسه به احداث بزرگراه میامی- جاجرم -سنخواست-بجنورد اشاره کرد و اظهار داشت: در تلاش هستیم که در بودجه سال جدید برای احداث این بزرگراه ردیف اعتباری مستقلی را قرار دهیم تا اجرا و بهره برداری از آن سریع تر انجام شود.
مجتمع آلومینای جاجرم در سال 1381 با ظرفیت 280 هزار تن پودرآلومینا در 170 کیلومتری شهر بجنورد مرکز استان خراسان شمالی افتتاح شد و هم اکنون حدود یکهزار کارگر در آن مشغول کار هستند.
6042 انتشاردهنده: سیدحسین قدسی
کد N1532746

وبگردی