آفتاب

جشنواره سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری در مشهد آغاز شد

جشنواره سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری در مشهد آغاز شد

مشهد- ایرنا- چهارمین جشنواره سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری منطقه چهار کشور روز چهارشنبه طی مراسمی در مشهد آغاز شد.

دبیر جشنواره مزبور در حاشیه این مراسم به خبرنگار ایرنا گفت: هدف از برگزاری این جشنواره معرفی سفره ایرانی متشکل از غذاها و نوشیدنی های بومی و محلی مربوط به هر استان است.
سید جواد موسوی با بیان اینکه غذا در صنعت گردشگری به عنوان یکی از مسائل اصلی و مورد توجه است افزود: ایران به دلیل عناصر فرهنگی، سابقه تاریخی و تنوع اقلیمی، پیشینه عمیق در موضوع غذا و طبخ آن دارد.
وی اظهار کرد: چهارمین جشنواره سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری منطقه چهارم کشور با مشارکت استانهای خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و سمنان برگزار شده است.
وی با بیان اینکه این جشنواره مدت سه روز ادامه دارد گفت: در این جشنواره بهترین غذاهای بومی و محلی از هر استان در بخش غذای اصلی، دسر، پیش غذا، نوشیدنی و دمنوش توسط هیات داوران و بخش مردمی انتخاب می شود.
موسوی افزود: از استان خراسان رضوی، شیشلیک، شله مشهدی و دیزی سنگی به عنوان غذای اصلی، دیگچه مشهدی، ماقوت و چنگالی به عنوان دسر، حلیم نیشابوری، آش کم جوشه و آش بلغور شیر به عنوان پیش غذا و شربت ریواس، دمنوش مرزنجوش و شربت سکنجبین به عنوان نوشیدنی شرکت دارد.
وی اظهار کرد: قورمه، چکدرمه و قلیف چال به عنوان غذای اصلی، سمنو، بیشمه و زیره تو (کاچی) به عنوان دسر، آش مستوبه، آش یارمه و اشکنه به عنوان پیش غذا و اسطوخودوس، آق باش و آنخ (کاکوتی) به عنوان نوشیدنی و دمنوش از خراسان شمالی شرکت دارد.
وی گفت: بلغور پلو با قورمه، قروت و بادمچان بیرجندی و گوشت داغ به عنوان غذای اصلی، رو ور کرده، حلوا و شیربرنج ب عنوان دسر، آش رشته بیرجندی، قاتق بنه و عدسی بیرجندی به عنوان پیش غذا و چای زعفران، دمنوش عناب و آب انار به عنوان نوشیدنی از خراسان جنوبی در این جشنواره شرکت کرده است.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی افزود: از استان سمنان نیز دیگی سنگسر، ته چین گرمسار و سبزی پلو سمنان به عنوان غذای اصلی، باقلوا و قطاب دامغانی، حلوا سیاه و کنجدی و حلوا آروشه سنگسر به عنوان دسر، بادمجان باباغانوش سمنان، آش آماچ دامغان و آش زنگلاچو به عنوان پیش غذا و شربت آویشن و عسل شاهرود، نوشیدنی مایه الحیات و دمنوش ریشه پونه به عنوان نوشیدنی در این جشنواره شرکت دارد.
چهارمین جشنواره سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری تا هفتم آبان ماه در هتل میثاق مشهد ادامه دارد.
7496 / 6053 خبرنگار: آرزو جاودانی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
کد N1532700

وبگردی