آفتاب

دست یابی 30درصد مرغداریهای کشور به استانداردهای بازارصادراتی

دست یابی 30درصد مرغداریهای کشور به استانداردهای بازارصادراتی

ساری-ایرنا-رئیس هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغداران کشور گفت: در سه اخیر با حمایت دولت تدبیر و امید و با تاکید بر صادرات مرغ ،تاکنون 30 درصد مرغداریهای کشور به تجهیزات و امکانات پیشرفته برای تولید مرغ مطابق با بازار صادراتی و استانداردهای جهانی دست یافته اند.

عطاء الله حسن زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در ساری با بیان اینکه تولید مرغ 36روزه با وزن بسته بندی شده یک کیلو و200گرم مورد نظر بازار صادراتی است، گفت: به طور یقین با کم شدن وزن مرغ و تعداد روزهای پرورش ،مصرف نهاده ها از جمله دان و دارو کم شده و درنتیجه هزینه تولید نیز کاهش می یابد.
سالانه 2میلیون تن گوشت مرغ در24 هزار مرغداری رسمی کشورتولید می شود که یک میلیون و 700 تا یک میلیون و 800 هزار تن درداخل به مصرف می رسد.
به گفته حسن زاده ثبات قیمت 47هزار ریالی مرغ زنده ،مورد رضایت تولید کنندگان بوده و آنان را مشتاق به ادامه تولید کرده است.
رئیس هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغداران کشور با اظهار اینکه تولید مرغ با قیمت پایین تر از 47هزار ریال برای صاحبان واحدهای مرغداری مقرون به صرفه نیست، اضافه کرد: ثبات قیمت ،دست واسطه ها و دلالان را نیز کوتاه کرده است.
وی تصریح کرد: سود ناشی از گرانی قیمت مرغ فقط درجیب دلالان می رود و تولیدکنندگان از این حاشیه سود بی نصیب هستند.
حسن زاده بیان داشت: امروز به دلیل وجود بازار مرغ در کشور عراق و حضور شرکت پشتیبانی امور دام با هدف ذخیره سازی ، ثبات قیمت و تولید پایدار بوجود آمده است.
وی با اشاره به این نکته که از 30 سال قبل نگاه تولید مرغ فقط به تامین بازار مصرف داخل کشور بوده است ،ادامه داد :ساختار واحدهای تولیدی و نگاه مسئولان همواره داخلی بوده و به وزن مرغ، نهاده های مصرفی و مدت دوره جوجه ریزی مطابق با مقررات صادرات توجه نشده است.
رئیس هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور با اظهار اینکه اکنون 60 درصد از تجهیزات و فضای مرغداری های کشور فرسوده است گفت: بیشتر واحد های مرغداری به سمت نوسازی رفته اند.
وی توضیح داد: توقع داریم تا با نوسازی تجهیزات مرغداری ها و اجرای طرح تولید مرغ 36روزه با وزن یک کیلو و 200گرم ، زمینه صادرات مرغ مازاد بر مصرف مرغ کشور نیز فراهم شود.
به استناد آمارهای رسمی، مرغداری های گوشتی کشور در هر دوره 360 میلیون قطعه جوجه ریزی و آنها را در یک دوره کمتر از 2ماهه تبدیل به مرغ قابل عرضه به بازار می کنند.
هر واحد مرغداری به طور میانگین در سال سه تا چهار دوره جوجه ریزی انجام می دهد.
استان مازندران به خاطر برخورداری از زنجیره کامل ، قطب اصلی صنعت مرغداری کشور به شمار می رود.
بر اساس آمارهای رسمی حدود یک هزار و 500 مرغداری گوشتی مجاز در مازندران وجود دارد که سالانه 10 درصد نیاز کشور به گوشت مرغ را تامین می کند.
خبرنگار: سیدرضا هاشمی کرویی**انتشار دهنده:سید محسن حسن نیا
6990/1899
کد N1532499

وبگردی