آفتاب

رشد 82 درصدی فوت ناشی از سوء مصرف مواد مخدر در چهارمحال وبختیاری

رشد 82 درصدی فوت ناشی از سوء مصرف مواد مخدر در چهارمحال وبختیاری

شهرکرد- ایرنا- مدیرکل پزشکی قانونی چهارمحال وبختیاری گفت که در 6 ماهه اول امسال فوت ناشی از سوء مصرف مواد مخدر در استان 82 درصد رشد داشته است.

به گزارش ایرنا، منصور فیروزبخت روز چهارشنبه در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان افزود: در این مدت 29 نفر به دلیل مصرف مواد مخدر فوت کردند که این تعداد در مدت مشابه سال قبل 16مورد بود.
به گفته وی، از این تعداد 17 مورد مربوط به فوت ناشی از سوء مصرف متادون بود و 12 مورد ناشی از سوء مصرف مواد مخدر از جمله تریاک، هروئین و شیشه بوده است.
وی، با بیان اینکه90 درصد فوتی ناشی از مصرف مواد مخدر به دلیل مصرف متادون ثبت شده ، گفت:از 12 نفرفوتی ناشی از مصرف مواد مخدر نیز هشت مورد متادون مصرف داشتند.
وی گفت: میانگین سنی این افراد هفت مورد 20 تا 25سال پنج نفر 25 تا 30 سال،17 نفر بالای 30 سال بود.
وی گفت: براساس فرم هایی که از سوی بستگان متوفی تکمیل می شود 20 مورد از این افراد مصرف کننده هروئین، چهار مورد مصرف کننده تریاک و پنج مورد مصرف کننده شیشه بودند.
مدیرکل پزشکی قانونی چهارمحال و بختیاری گفت: از این تعداد چهار نفر معادل 14درصد بیسواد، 9 نفر معادل 31درصد تحصیلات دبستانی، 28درصد تسهیلات راهنمایی، 6مورد معادل 21درصد دیپلم و یک مورد فوق دیپلم و یک مورد لیسانس بودند.
فیروزبخت اظهار کرد: 21 نفر از این تعداد ساکن شهرستان شهرکرد، سه مورد بروجن ،سه مورد فارسان و یک مورد لردگان و یک مورد اردل ثبت شده است .
وی گفت: براساس تحلیل های انجام شده بیشتر این افراد از متادون به دلیل ارزان بودن به جای مواد مخدر استفاده می کردند و یا همزمان با مواد مخدر، متادون مصرف می کردند که این امر نیاز به بررسی و پژوهش بیشتر دارد.
وی با بیان اینکه متادون بیشتر به صورت شربت مصرف می شود افزود: سال گذشته سه نفر از فرزندان معتادان به دلیل مصرف اشتباه این شربت دچار مسمومیت دارویی شدند.
فیروزبخت، بر نظارت بیشتر بر کمپ های ترک اعتیاد استان اشاره کرد و گفت: نظارت کافی بر کمپ ها وجود ندارد.
وی گفت: در این مراکز کار علمی صورت نمی گیرد و با تنبیه و بستن افراد، ترک اعتیاد انجام می شود.
مدیرکل پزشکی قانونی استان به قصور پزشکی در این مراکز اشاره کرد و گفت: سال گذشته سه نفر و امسال یک نفر به دلیل قصور پزشکی در مراکز ترک اعتیاد فوت کردند.
وی از برگزاری کارگاه آموزشی مدیران و مسئولان حراست در زمینه آشنایی با مواد مخدر صنتی، سنتی و عوارض و راه های تشخیص مواد مخدر در آبان ماه امسال در شهرکرد خبر داد.
دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان چهارمحال وبختیاری نیز با اشاره به شاخص ها میزان مرگ و میر ناشی از سوء مصرف مواد مخدر در ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: براساس این شاخص فوتی ناشی از سوء مصرف مواد مخدر باید سالانه پنج درصد کاهش داشته باشد.
سید قدیر مرتضوی افزود: در 6 ماهه ابتدای امسال این آمار افزایش داشته که این میزان افزایش نیازمند بررسی بیشتر دارد.
وی، در خصوص نظارت بر کمپ های استان نیز افزود: تا پایان سال گذشته بحث فقدان دستور العمل خاص در این زمینه وجود نداشت که اواخر اسفندماه پروتکل مراکز ترک اعتیاد ابلاغ شده و 6ماه فرصت داده شد که این مراکز تعطیل و برخورد شود.
مرتضوی اظهار کرد: در 6 ماهه امسال در بازرسی از مراکز ترک اعتیاد 2 کمپ تعطیل شده است و سه کمپ نیز اخطار گرفتند که استانداردهای لازم را رعایت کنند.
مدیرکل بهزیستی استان چهارمحال و بختیاری نیز گفت:هر هفته یک پزشک در کمپ مستقر می شود که بر اساس دستورالعمل جدید حضور پزشکان در کمپ ها افزایش پیدا می کند.
محمد میرزایی افزود: در استان به منظور حمایت از زندانیان استان دوره های مشاوره برای زندانیان و خانوده زندانیان ارائه می شود.
وی از امضا تفاهم نامه همکاری بین اداره کل زندان ها و بهزیستی استان به منظور ایجاد اشتغال زندانیان خبر داد وگفت: براساس این تفاهم نامه نگهداری از یک باغ 220هکتار بادام بهزیستی استان نگهداری و برداشت محصول این باغ به مددجویان زندان استان واگذار شد.
خبرنگار: سمیه پناهنده **انتشار دهنده: عباسعلی نقی یان
7360/2097 /1596
کد N1532498

وبگردی