آفتاب

ساماندهی پایان نامه های کشور نیازمند مساعدت مجلس شورای اسلامی

ساماندهی پایان نامه های کشور نیازمند مساعدت مجلس شورای اسلامی

تهران-ایرنا-معاون وزیر و رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت:ساماندهی پایان نامه ها و استفاده بهترصنعت، دانشگاه ها و دولت مردان نیازمند مساعدت مجلس شورای اسلامی برای بررسی لایحه مالکیت معنوی و معرفی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات به جامعه است.

به گزارش خبرنگارعلمی ایرنا، دکتر مجتبی صدیقی امروز چهارشنبه در مراسم رونمایی از نسخه دوم سامانه پایان نامه های ایرانداک افزود: ارتباط موثر و مفید بین صنعت، دانشگاه، دستگاه های اجرایی و برنامه ریزان کلان کشور در قالب این نرم افزار و فعالیت های پژوهشگاه علوم و فناوری و اطلاعات ایران برقرار می شود.
وی ادامه داد: همچنین از کارهای تکراری جلوگیری شده و با اعلام نیازهای بخش صنعت و آمایش آموزش عالی، تحقیقات به سمت و سوی اهداف تعریف شده کلان کشور هدایت می شود.
رییس سازمان امور دانشجویی وزارت علوم با اشاره به سابقه فعالیت این پژوهشگاه اظهار کرد: ایرانداک قبلا نهال کوچکی بود اما با کارهای تحقیقاتی خود به درخت تناوری در حوزه علمی کشور تبدیل شده است که علاوه بر حفاظت از استقلال فعالیت های علمی، می تواند با این نسخه جدید از بدرفتاری های علمی جلوگیری کند و به حوزه تصمیم گیران کل کشور با شناسایی قابلیت ها و نیازهای کشور در هر منطقه کمک کند.
معاون وزیرعلوم ، تحقیقات و فناوری گفت: وظیفه اصلی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات صیانت از آموزش عالی و پشتیبانی از توسعه علمی کشور است
صدیقی با اشاره به قابلیت های سامانه های ایرانداک افزود: با توسعه پایگاه های اطلاعاتی از استقلال فعالیت های علمی حفاظت شده و بد رفتاری ها و تخلفات علمی به حداقل می رسد.
وی اتصال و تکمیل چرخه صنعت، دانشگاه و تحقیق را حرکتی راهبردی و کاربردی دانست و گفت: حاصل شناخت نیاز، تحقیق درست و اقدام صحیح به تصمیم گیری های درستی در سطح کلان کشور ختم می شود.
معاون وزیر علوم با اشاره به همکاری دیر پای پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران و سازمان امور دانشجویی، افزود: سامانه جامع دانشجویی این سازمان نیز تا پایان سال جاری به بهره برداری خواهد رسید و با اتصال سامانه ها به همدیگر استفاده از اطلاعات و امکانات تسهیل می شود.
صدیقی با بیان اینکه همکاری پژوهشگاه و سازمان امور دانشجویی با برخط شدن فعالیت های دانشجویان از درخواست تا تایید پایان نامه ها بیشتر می شود، گفت: این سامانه در داوری و ارزشیابی پایان نامه های دانشجویان ایرانی خارج از کشور توسط استادان داخل و بر عکس نیز به کار گرفته می شود.
ثبت و نگهداری پایان نامه در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران از سال 1350 آغاز شده است و به مرور از حالت بایگانی خارج شده و وزیران علوم وقت هر یک اقداماتی برای رشد و استفاده از این مخزن عظیم برداشته اند. نخستین نرم افزار ثبت پایان نامه ها در سال 1387 نوشته و به کار گرفته شد.
با بروز بد فتاری های علمی در پایانه نامه های دانشجویی، ایرانداک نیز برای مقابله با آن برخاست، تلاش های چندین ساله این مجموعه در نسخه 2سامانه ثبت ملی پایان نامه ها، رساله و پیشنهاده، پنجم آبان ماه رونمایی شد، بر اساس اعلام کارشناسان پژوهشگاه، سامانه قدیمی 15 آبان ماه از دسترس خارج و 17 آبان نیز نسخه جدید سامانه در دسترس همگان قرار خواهد گرفت.
علمی **1293**1311**
**خبرنگار: محمد طاهری** اتنشاردهنده: معصومه گلشن
کد N1532495

وبگردی