آفتاب

رئیس کمیسیون امنیت ملی پارلمان ترکیه: مردم کشورهای مسلمان خواهان تغییر و صلح هستند

رئیس کمیسیون امنیت ملی پارلمان ترکیه: مردم کشورهای مسلمان خواهان تغییر و صلح هستند

مشهد- ایرنا- رئیس کمیسیون امنیت ملی پارلمان ترکیه گفت: تنش بزرگی بین وضعیت فعلی در منطقه در مقابل تقاضا برای تغییر وجود دارد و مردم کشورهای مسلمان خواهان تغییر و صلح هستند.

طاها اوزهان روز چهارشنبه در چهارمین اجلاس بین‌المللی مدل سازمان همکاری‌ اسلامی در مشهد افزود: این تغییر در ایران رخ داده و امیدوارم در سایر کشورهای منطقه نیز با تحقق تغییرات، جنگ و خونریزی متوقف شود.
وی همچنین بر لزوم تقویت همبستگی کشورهای مسلمان تاکید و بیان کرد: ایجاد این گفتمان بین جوانان بسیار حائز اهمیت است و سبب می‌شود وحدت در بین جوانان مسلمان گسترش یابد.
رئیس کمیسیون امنیت ملی پارلمان ترکیه ادامه داد: جنگهای داخلی، کودتاها و جنگهای نیابتی مصیبتی بزرگ و گران برای کشورهای منطقه ایجاد کرده است.
وی گفت: در جهان تحول بزرگ و تنشهای زیادی در حال بروز و ظهور می باشد و بحرانهای ساختاری جهان و منطقه ای در حال دگرگونی است.
اوزهان افزود: دهه پیش مهمترین دوره زمانی از لحاظ سیاسی بود و سالهای پررنگ اسارت جهانی در آن ثبت شد و بحرانهای عظیم اقتصادی نیز اتفاق افتاد.
وی ادامه داد: در دهه کنونی نیز بحران سیاسی در تمام نقاط جهان عیان شده که البته بسیاری از تحلیلها آنها را پیش بینی می کرد.
رئیس کمیسیون امنیت ملی پارلمان ترکیه گفت: تحلیلگران مسائل سیاسی و اقتصادی فقط بحرانها را شناسایی کرده اند ولی هیچ راهکاری برای حل آنها ارائه نکردند لذا هم اکنون با بحرانهای ساختاری مواجه شده ایم.
وی افزود: بحرانهای ساختاری کشورهای منطقه را دچار سونامی می‌کند، محل بروز این بحران می تواند توقفگاه آن نیز باشد.
اوزهان ادامه داد: انحرافات و حرکت به سمت بحران امری ناخوشایند است اما بحرانهای سیاسی و امنیتی از طریق مداخلات ساختاری قابل حل می باشند لذا باید مسیر برای گسترش مصالحات بیشتر هموار شود.
وی بر لزوم بهبود مشارکت دموکراتیک تاکید و بیان کرد: وضعیت فعلی در سطح جهان وضعیتی ناپایدار است چون با بحران جهانی در ساختارهای اقتصادی و سیاسی مواجهیم.

* استکبار و سیاست زمین سوخته
شهردار مشهد نیز در این اجلاس گفت: استکبار جهانی سیاست سرزمین سوخته را برای کشورهای اسلامی عملیاتی کرده و ایجاد اختلاف بین امت اسلامی را هدف قرار داده است.
سید صولت مرتضوی افزود: برخی کشورها خاکشان جولانگاه تروریستیها و برخی کشورها ثروتهای طبیعی شان در اختیار تروریستها است.
وی ادامه داد: داعش و سایر گروههای تکفیری تنها برای عراق، سوریه و یمن طراحی نشده اند بلکه هدف از خلق این گروهها نابودی تمام جهان اسلام است.
شهردار مشهد گفت: بدون تردید در صورت پیروزی گروههای تکفیری در عراق و سوریه مقصد بعدی آنها ترکیه، ایران و سایر بلاد اسلامی خواهد بود.
وی عمل به آموزه های دینی، احکام الهی و سیره نبوی را راهکار مبارزه با تروریسم ذکر و بیان کرد: نسخه شفابخشی که می تواند امت اسلام را از گزند توطئه ها محفوظ دارد تمسک به قرآن و اهل بیت(ع) است.
چهارمین نشست بین المللی مدل سازمان همکاری اسلامی از سلسله همایشهای 'مشهد در آستانه سال 2017' با حضور معاون وزیرت امور خارجه ایران و رئیس کمیسیون امنیت ملی پارلمان ترکیه در مشهد آغاز بکار کرد.
کارگاههای آموزشی این اجلاس نیز از اول تا ششم آبان ماه جاری در مشهد ادامه دارد.
مجمع جوانان سازمان همکاری اسلامی از سال 2011 میلادی در چارچوب سازمان همکاری اسلامی فعال شده است. سازمان همکاری اسلامی دومین سازمان بین دولتی پس از سازمان ملل متحد است که 57 کشور از چهار قاره جهان در آن عضویت دارند.
خبرنگار: ندا جواهرفر **منتشرکننده: حسین کریم زاده
7505/1858
کد N1532459

وبگردی