آفتاب

افزایش منابع بیمه بیکاری نسبت به مصارف، در دولت یازدهم رقم خورد

افزایش منابع بیمه بیکاری نسبت به مصارف، در دولت یازدهم رقم خورد

سمنان- ایرنا- مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با رویکرد و تلاش دولت تدبیر و امید برای اولین بار پس از 12 سال، منابع بیمه بیکاری از مصارف آن بیشتر شد.

به گزارش ایرنا، کریم یاوری روز چهارشنبه در کارگاه آموزشی حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری استان سمنان در سالن اجتماعات اداره کل آموزش فنی و حرفه ای، افزود: در طول 12 سال گذشته مصارف بیمه بیکاری از منابع بالاتر بود، ولی در سال 93 منابع صندوق بیمه بیکاری از مصارف این صندوق بیشتر شده است.
وی اضافه کرد: در واقع 2 هزار و 500 میلیارد ریال در مصارف بیمه بیکاری صرفه جویی شد و به نوعی کسری گذشته نیز کاهش یافت.
یاوری، افزایش منابع صندوق بیمه بیکاری را مرهون همکاری و تلاش های همه جانبه کارکنان ستادی و اجرایی در حوزه بیمه بیکاری عنوان کرد و گفت: مصارف بیمه بیکاری باید مورد توجه جدی مسوولان و کارشناسان قرار گیرد چرا که بر اساس آمارهای موجود در سال های قبل از سال 93، مصارف از منابع پیشی گرفت و این امر چالش ها و مشکلات بسیاری را در موضوع پرداختی مقرری بگیران به وجود آورده بود.
مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: صیانت از نیروی کار فقط پذیرش دادخواست و رای دادن به افراد نیست بلکه حفظ منابعی است که می خواهد معیشت خانواده را از طریق مستمری تامین نماید.
یاوری با بیان اینکه ایجاد اشتغال و رفع بیکاری همواره یکی از دغدغه‌های مهم دولت مردان به شمار می‌رود، اظهار کرد: دولت تدبیر و امید تمام تلاش و توان خود را برای ایجاد اشتغال به کار گرفته است.
وی با تشریح کامل قانون بیکاری و مشمولان دریافت مقرری بیکاری، گفت: مدت دریافت مقرری بیمه بیکاری جزو سوابق پرداخت حق بیمه از نظر بازنشستگی، از کارافتادگی و فوت محسوب می شود.
مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: مقرری بگیران بیمه بیکاری باید همیشه آماده به کار باشند و در کارگاه های آموزش فنی و حرفه ای برای کسب مهارت جدید حضور یابند.
وی افزود: حضور در کلاس ها و توجه به قوانین محیط کسب و کار یکی از شرایط دریافت بیمه بیکاری است و اگر غیر از این باشد مقرری آنان قطع می شود.
یاوری اضافه کرد: بیکار از نظر قانون بیمه بیکاری، بیمه شده‌ای است که بدون میل و اراده خود بیکار شده و آماده به کار باشد.
وی افزود: براساس قانون بیمه بیکاری، چنانچه بیمه شده‌ای به ‌علت تغییرات ساختار اقتصادی کارگاه مربوطه و به‌تشخیص وزارتخانه ذیربط و تأیید شورای‌عالی کار، بیکار موقت شناخته شود و همچنین بیمه شدگانی که به‌علت حوادث غیرمترقبه مانند سیل، زلزله، جنگ و آتش‌سوزی بیکار شوند، می‌توانند از مقررات این قانون استفاده نمایند.
مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بیکاران دارای قرارداد کار با مدت معین در صورتی که براساس رأی مراجع حل اختلاف در اثنای مدت قرارداد اخراج شده باشند، مشمول استفاده از بیمه بیکاری خواهند بود.
یاوری اظهار کرد: افراد شاغل در کارهایی که ماهیت آن جنبه دائمی دارد و براساس قرارداد کار در مدت معینی مشغول کار بوده‌اند، با تشخیص واحدهای کار و امور اجتماعی، در صورتی که در پایان قرارداد بیکار شوند مورد حمایت قرار گرفته و مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری خواهند شد.
وی با تشریح کامل شرایط لازم برای دریافت مقرری بیمه بیکاری، افزود: بیمه شدگان بیکار، اگرمشمول قانون کار و تأمین اجتماعی باشند، تبعه کشورهای خارجی نباشند ،مستمری‌بگیر بازنشسته و یا ازکارافتاده کلی نباشند و دارای حداقل 6 ماه سابقه پرداخت حق بیمه باشند، مشمول دریافت حق بیمه بیکاری هستند.
یاوری تاکید کرد: بیمه شدگانی که به‌علت بروز حوادث غیرمترقبه مانند سیل، جنگ، زلزله و آتش‌سوزی بیکار می‌شوند، برای دریافت مقرری بیمه بیکاری، نیاز به داشتن سابقه پرداخت حق بیمه برای مدت زمان خاص ندارند و حتی اگر در روز اول کار بر اثر این حوادث بیکار شوند، با رعایت سایر شرایط مقرر می‌توانند مقرری بیمه بیکاری دریافت کنند.
مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره مدت پرداخت مقرری بیمه بیکاری نیز اظهار کرد:مدت پرداخت مقرری بیمه بیکاری به بیمه شدگان واجد شرایط، به سابقه پرداخت حق بیمه از سوی آنان بستگی دارد و در هر حال مدت آن از 36 ماه برای بیمه شدگان مجرد و 50 ماه برای بیمه شدگان متأهل و متکفل بیشتر نیست.
یاوری با اشاره به نحوه محاسبه بیمه بیکاری افراد متأهل و مجرد نیز افزود: میزان مقرری روزانه بیمه‌شده بیکار معادل 55 درصد متوسط مزد یا حقوق و یا کارمزد روزانه بیمه‌شده است، به مقرری افراد متأهل یا متکفل، تا حداکثر 4 نفر از افراد تحت تکفل، به‌ازای هر یک از آنها به‌میزان 10 درصد حداقل دستمزد افزوده خواهد شد.
وی اضافه کرد: اگر بیمه شده دوباره به کار اشتغال یابد، بدون عذر موجه از شرکت در دوره‌های کارآموزی یا سوادآموزی خودداری کند، از قبول شغل تخصصی خود یا شغل مشابه پیشنهادی خودداری کند، مشمول استفاده از مستمری بازنشستگی یا ازکارافتادگی کلی شود، بیمه شده با دریافت مزد ایام بلاتکلیفی به کار اولیه برگردد، مدت زمان استحقاقی بیمه شده برای دریافت مقرری بیکاری خاتمه یابد و چنانچه بیمه شده فوت کند حق بیمه بیکاری او قطع می شود.
یاوری تصریح کرد: بیکار شدگانی که وفق مقررات قانون کار و حسب آرای صادره از مراجع حل اختلاف مقرر در این قانون به‌دلیل قصور در انجام وظایف محوله و یا نقض آیین‌نامه‌های انضباطی کارگاه توسط کارفرما اخراج شده اند مستحق دریافت مقرری بیمه بیکاری نخواهند بود.
مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: در صورتی که پس از پرداخت مقرری بیمه بیکاری به بیمه شده، مشخص شود که بیکاری بیمه شده، ناشی از اراده شخص وی بوده است، بیمه شده باید مبالغ دریافتی به ‌عنوان مقرری بیمه بیکاری را به سازمان تأمین اجتماعی بازپرداخت کند، همچنین بیمه شدگانی که با دریافت مزد ایام بلاتکلیفی به کار قبلی خود بازمی‌گردند نیز باید مبالغ دریافتی را به تأمین اجتماعی برگردانند.
یاوری گفت: چنانچه بیمه شده بیکار، اشتغال مجدد خود را اعلام نکند و به‌رغم اشتغال همچنان به دریافت مقرری بیمه بیکاری ادامه دهد، باید مقرری دریافتی از زمان اشتغال را به تأمین اجتماعی برگرداند.
در این کارگاه یک روزه آموزشی که مدیر کل و روسای اجرائی و ستادی ادارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تامین اجتماعی و فنی و حرفه ای حضور داشتند، درباره حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری، مطالبی ارائه شد.
7470/6103
خبرنگار: علیرضا عربی ** انتشاردهنده: مصطفی دهقان
کد N1532447

وبگردی