آفتاب
مدیرکل اموراجتماعی استانداری تهران:

قشر بی سواد و کم سواد جامعه آسیبی برای ارتقا وتوسعه کشورهستند

قشر بی سواد و کم سواد جامعه آسیبی برای ارتقا وتوسعه کشورهستند

بروجرد - ایرنا - مدیرکل امور اجتماعی استانداری تهران گفت: قشر بی سواد و کم سواد جامعه ، تهدید و آسیبی برای ارتقا و پیشرفت کشور محسوب می شوند.

به گزارش ایرنا سیاوش شهریور روز چهارشنبه در دهمین همایش ملی سازمانهای مردم نهاد کشور که در بروجرد برگزارمی شود افزود: 11 میلیون بی سواد در کشور وجود دارد و هرساله نیزتعداد زیادی مردم ازغافله دانش اندوزی کنار می روند که این آمار برای توسعه همه جانبه کشور زنگ خطر محسوب می شود.
وی مردم و فضای اجتماعی را از بزرگترین سرمایه جامعه در جوامع کنونی دانست و بیان کرد: سازمانهای مردم نهاد به عنوان دستان نامرئی ، باید از این سرمایه اجتماعی نهایت تلاش را برده واز آن برای ارائه آموزش های مناسب به قشر کم سواد و بی سواد جامعه استفاده کنند.
وی با بیان این که امروز نبرد با داعش، سلفی گری و تحجرمذهبی ، سه گفتمان مسلط جامعه سیاسی ایران، جهان و کشورهای اسلامی است اظهار کرد: همه ایدئولوژیهای خطرناک در غرب و اسلام، عضو گیری و تغذیه خود را از گروههای کم سواد و به صورت حداکثری انجام می دهند.
شهریورادامه داد: از آنجا که فضای مجازی روز به روز در حال توسعه بوده واقشار مختلف مردم دسترسی آسانی به فضای مجازی دارند باید از این ظرفیت برای آگاهی بخشی قشر بی سواد و کم سواد جامعه استفاده کرد.
وی همچنین اضافه کرد: وجود هزاران پرونده قضایی ، افزایش طلاق ، خشونت ، افزایش کودکان کارو کم تحملی در افراد همه از آسیب های اجتماعی بوده که وارد شدن سازمانهای مردم نهاد دراین موضوع می تواند تاثیر گذار بوده و حقوق شهروندان را برای مردم تفهیم نماید.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری تهران با بیان این که امروز مجامع محلی و سنتی به نفع جامعه های شهری از حوزه کاری و زندگی تهی شده است ، گفت: روستاها در حال ازسکنه خالی بوده و حاشیه نشینی در کلان شهر رخ داده که تبعات منفی زیادی از نظر اخلاقی و امنیتی بدنبال خواهد داشت.
شهریور تاکید کرد: سازمانهای مردم نهاد باید با توانمند سازی زنان بی سرپرست و ایجاد اشتغال در روستاها، مانع مهاجرت افراد به شهر شده و از معضلات و پیامدهای این موضوع بکاهند.
وی با اشاره به اینکه دولت تدبیر وامید بیشترین حمایت را از سازمانهای مردم نهاد داشته افزود: باید از سه فرصت فضای مجازی ، حمایت دولت و سرمایه اجتماعی مردم برای توسعه فعالیت های این سازمانها استفاده کرد.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری تهران اظهارکرد: نقش سازمانهای مردم نهاد در مسایل اجتماعی به حدی تاثیر گذار بوده که طبقات اجتماعی در برخی اقشار را ارتقا داده و برنامه های خود را به عنوان الگویی برای اجرا به دولت ارائه دهند.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری لرستان نیز در این همایش نقش تشکل های مردمی را در شکل گیری رویدادهای بزرگ در کشور مهم دانست و افزود: انقلاب اسلامی توسط همین نهادهای مردمی شکل گرفته و امروز به الگویی برای جهان اسلام تبدیل شده است.
قاسم ولی زاده اظهارکرد: در گذشته سازمان های مردم نهاد در مسایل مذهبی و سنتی فعال بوده وامروزه نیز درحوزه حقوق شهروندان و آگاه سازی جامعه فعالیت می کنند.
وی با اشاره به این که دولت با تواجه به محدودیت امکانات توانایی رصد حوزه های مختلف را ندارد تاکید کرد: انتقال نیازهای جامعه به دولت باید از طریق قوی ترکردن ارتباط بین سازمان های مردم نهاد ودستگاه اجرایی به صورت بهتر انجام شود.
وی افزود: رشد سازمان های مردم نهاد درکشورکیفی نبوده وبرنامه ریزی خوبی نیز در این زمنیه انجام نشده است.
وی با اشاره به آسیب های سازمان های مردم نهاد کشور گفت: بیشتراین سازمان ها متاثرازسیاست های دولت بوده ونگاه های حاکمیتی به این مجموعه در دولت های مختلف ممکن است بر برنامه ریزی آنها تاثیر بگذارد.
ولی زاده افزود: برخی از این سازمان ها چون از دولت مجوز می گیرند انتظار کمک های دولتی را داشته در حالی که این مجموعه ها به صورت مستقل وغیر انتفاعی و داوطلبانه به وجود آمده و باید به فعالیت خود ادامه دهند.
به گزارش ایرنا در نخستین روز از برگزاری این همایش 2روزه میزگردی با موضوع راهکارهای تسهیل فعالیت سازمانهای غیر دولتی استانی در سطح ملی، برگزار شد.
دهمین همایش ملی سازمانهای غیر دولتی ایران پنجم و ششم آبان ماه در بروجرد برگزار می شود.
3031/6060
خبرنگار: اتوسا آزرم - انتشار دهند: محمد علیدوستی
کد N1532431

وبگردی