آفتاب

آموزش برای ساماندهی نظام خانواده

آموزش برای ساماندهی نظام خانواده

همشهری دو - رضا جوان‌آراسته: زندگی در خانواده‌ای سالم، زنده و موفق خواستی عمومی و آرزویی همگانی است اما راه رسیدن به آن و مسیر تحققش، چندان برای عموم روشن نیست.

 فراهم كردن مسير آموزش و توسعه سطح آگاهي عمومي نسبت روش‌ها، بايدها و مخاطره‌ها در راه آشنايي با واقعيت‌هاي زندگي مشترك، تربيت فرزندان و تعامل با اطرافيان ازجمله وظايف هر جامعه‌اي نسبت به شهروندان خود است. جامعه اسلامي با توجه به رويكرد دين‌مدارانه و جهت‌گيري ايدئولوژيكش، نظام آموزشي ويژه خود را در جهت رسيدن به خانواده ايده‌آل طراحي مي‌كند. در دنيايي كه تلاطم افكار و طوفان روش‌ها و انبوه ايده‌ها، راه درستِ رسيدن به خواسته‌ها را غبارآلود كرده، جامعه ديني با چراغ ارزش‌ها و نمايش هنجارها، مسير شهروندان خود را ايمن مي‌كند. جامعه اسلامي توصيه به تشكيل خانواده را در پيشاني برنامه‌هاي خود مي‌گذارد و بسترهاي لازم براي رشد افراد تا رسيدن به دانش لازم براي اين مهم را فراهم مي‌كند، تشكيل خانواده را در اولويت قرار مي‌دهد و دست مشاوره خود را همراه هميشه خانواده مي‌كند، نيازهاي اوليه يك خانواده نوپا را تأمين مي‌كند و چشم‌اندازهاي روشن زندگي را نشان‌شان مي‌دهد، همراهشان قدم برمي‌دارد و افق اميد و آرزويشان را بالا مي‌برد.

جامعه ديني، دانش را، فهم را و آگاهي را سهم شهروندان خود مي‌داند و در مسير توسعه عدالت اجتماعي، تلاش مي‌كند هيچ خانه و خانواده‌اي از سهم دانايي و آگاهي‌هاي لازم براي ايجاد يك خانواده خوب و رونق يك زندگي سالم خالي نماند.

جامعه اسلامي رونق دينداري و گسترش خداباوري، التزام به ارزش‌ها و تعهد به آرمان‌هاي ديني را در گرو زندگي سالم و خاطرآسوده شهروندانش مي‌بيند. خاطر آرام و زندگي روان را هم جز در سايه امن خانه‌اي محكم و خانواده‌اي پاكيزه دست‌يافتني نمي‌داند.

آموزش‌ها و مشاوره‌هاي خانواده همان اندازه كه بايد در دسترس و زودياب باشند، بايد عميق و دقيق و راهبر هم باشند. روشن است آشنايي دقيق با منابع و مباني ديني از يك‌سو و آسيب‌شناسي كارشناسانه از سوي ديگر، تلاش جامعه اسلامي را براي رسيدن به خانواده تراز جامعه ديني هموار مي‌كند؛ خانوده‌اي كه بستر زندگي سالم، بانشاط و موفق است؛ خانواده‌اي كه سرچشمه فرزندان پاك و نسل‌هاي پاكيزه است؛ خانواده‌اي كه منبع عاطفه و ايمان است.
۱۰ - ساماندهي نظام مشاوره‌اي و آموزش قبل، حين و پس از تشكيل خانواده و تسهيل دسترسي به آن براساس مباني اسلامي- ايراني در جهت استحكام خانواده.

کد N1532416

وبگردی