آفتاب
معاون وزارت علوم، تحقیقات و فناوری:

سرمایه فکری نقش اساسی در توسعه اقتصادی جامعه دارد

سرمایه فکری نقش اساسی در توسعه اقتصادی جامعه دارد

بیرجند - ایرنا - معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در حال حاضر سرمایه فکری نقش اساسی در توسعه اقتصادی جامعه دارد و یکی از سیاست های این وزارتخانه حرکت در این مسیر است.

وحید احمدی روز چهارشنبه در آیین تکریم و معارفه رئیس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی بر استفاده از توان نیروی انسانی جامعه تاکید کرد و افزود: دریایی از نعمت خدادادی نیروی انسانی توانمند و ظرفیت های ناشناخته ای در کشور وجود دارد که باید از آن استفاده کرد.
وی گفت: یکی از مشکلات جامعه این است که یاد گرفته ایم نفت یا معدن را استخراج و تبدیل به پول کنیم اما استفاده از توان علمی نیروی انسانی و ظرفیت های علمی آنها را فرا نگرفتیم.
وی ادامه داد: ما به عنوان وزارت علوم، دانشگاه به عنوان ابزار و پارک های علم و فناوری به عنوان مهمترین عامل می توانیم ظرفیت های بالقوه و توانمندی های نیروی انسانی و علمی کشور را به ثروت، قدرت، مدیریت، نعمت و آسایش برای مردم تبدیل کنیم.
به گزارش ایرنا، احمدی با بیان اینکه یاد نگرفته ایم چگونه افراد را کارآفرین و خلاق کنیم، اظهار کرد: در این ارتباط آیین نامه تاسیس شرکت های دانش بنیان و فضای مراکز رشد ابلاغ و ظرفیت های قانونی تا حدود زیادی فراهم شده البته مشکلات زیاد است چون ابتدای راه هستیم .
** ایجاد دانشگاه کارآفرین از سیاست های کلان وزارت علوم
معاون وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: دنیای پیشرفته خیلی جلوتر از ما این کار را کرد اکنون ما رشد خوبی داریم و در تمامی استان ها و دانشگاه ها پارک های علم و فناوری و مراکز رشد راه اندازی شده و خوشبختانه استقبال جوانان از این حوزه قابل قبول است.
احمدی یادآور شد: فرهنگ پارک علم و فناوری و مراکز رشد در کشور در حال گسترش و نهادینه شدن است و باید در این زمینه سرمایه گذاری کنیم.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: سیاست کلان وزارت علوم، تقویت این مسیر و ایجاد دانشگاه های کارآفرین است بدین معنا که فضای دانشگاه به فضایی پر نشاط، پررونق و پر انرژی برای دانشجویان تبدیل شود.
احمدی یکی از رسالت های دانشگاه ها را نیز ایجاد فضای شوق و خلاقیت برای دانشجویان دانست و یادآور شد: این مهم از طریق پارک های علم و فناوری و مراکز رشد امکان پذیر است.
وی افزود: پارک های علم و فناوری صرفا پارک دانشگاهی نیستند می توانند وابسته به دانشگاه باشند.
** پارک علم و فناوری پیشانی قدرتمند هر استان است
این مسئول با بیان اینکه پارک علم و فناوری یک نهاد استانی است، گفت: استانداران باید پارک های علم و فناوری را ابزار قدرت و مدیریت علمی خود بدانند چون پارک می تواند پیشانی قدرتمند استان باشد و کمک می کند همه اجزای منطقه فعال شود.
وی ادامه داد: شرط لازم برای ایجاد پارک در هر استان حضور فعال مدیریت استان و استاندار هاست و باید برای تامین تجهیزات و امکانات به پارک علم و فناوری استان کمک کنند.
احمدی عنوان کرد: از لحاظ قانونی مدیریت صدور مجوز و پیگیری کارها بر عهده وزارت علوم و تحقیقات است ولی پارک یک نهاد استانی و نیازمند حمایت های مسئولان استان است.
این مسئول اظهار کرد: پارک علم و فناوری محلی برای همگرایی و رونق دهی مجموعه صاحبان تخصص، تحقیق، اندیشه و فکر است تا طرح ها و اندیشه های خود را عرضه و به محصول برسانند.
معاون وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: در حال حاضر در مسیر تحول قرار داریم و نگرش دنیا و جامعه نسبت به علم، زندگی و توسعه تغییر یافته است.
این مسئول اظهار کرد: در دنیای توسعه یافته امروزی، نظام اقتصادی به طور کامل عوض شده و در راستای محور « نوآوری، خلاقیت و دانش» قرار گرفته است.
** ارزش مالی سرمایه فکری بیش از 80 درصد کل سرمایه است
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه به دیدگاه یکی از نظریه پردازان دنیای غرب مبنی بر اینکه «علم سرمایه است» اشاره کرد و گفت: زمانی تمام اقتدار و مدیریت دنیا بر داشتن سرمایه های زیرزمینی و فیزیکی بود اکنون دنیا بر مبنای سرمایه نامشهود یا فکری در حرکت است.
وی ادامه داد: در دنیای پیشرفته ارزش مالی سرمایه فکری در اقتصاد برای منابع فکری 80 تا 85 درصد از کل سرمایه است اما در کشورهای توسعه نیافته همه سرمایه آنها فیزیکی است.
وی یادآور شد: در چند سال گذشته دولت تمام انرژی خود را بر این موضوع گذاشت و فضای کلی آموزش در کشور در حال متحول شدن است، امید می رود با استفاده از خلاقیت های نیروی انسانی، خراسان جنوبی به استانی قدرتمند و دارای نفوذ علمی و اقتصادی تبدیل شود.
در این جلسه از تلاش پنج ساله محمد دوستی به عنوان رئیس سابق پارک علم و فناوری خراسان جنوبی قدردانی و محمدعلی ناصری به عنوان سرپرست جدید معرفی شد.
7557*2047* خبرنگار - رقیه محمدی- انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری*
کد N1532364

وبگردی