آفتاب
عضو کمیسیون تلفیق برنامه ششم خبرداد؛

فروش ۵۴۰هزار میلیارد تومانی نفت در برنامه ششم

فروش ۵۴۰هزار میلیارد تومانی نفت در برنامه ششم

عضو کمیسیون تلفیق برنامه ششم گفت: پیش‌بینی شده در کل برنامه ششم در مجموع ۵۴۰ هزار میلیارد تومان فروش نفت داشته باشیم، در حالیکه رقم در نظر گرفته شده برای مالیات، ۲.۵ برابر درآمد نفت است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا و سیما، حسینعلی حاجی دلیکانی گفت: آخرین مصوبه در خصوص برنامه ششم، درباره صنایع هوایی در جهت تقویت بنیه هواپیماسازی کشور و ساخت پرنده‌های گوناگون برای کشور بود که با اکثریت آرا تصویب شد؛ در این راستا امیدواریم کشورمان در برنامه ۵ ساله ششم توسعه، گام خوبی را در این راستا در خدمت به مردم بردارد[span dir='LTR'].

عضو کمیسیون تلفیق برنامه ششم افزود: در زمینه ممنوعیت پرداخت حقوق‌های نجومی هم مصوبه‌ای داشتیم تا بتوانیم به عدالت مد نظر نزدیک شویم و مجموع تفاوت‌ها در حد ۲۰ درصد بیشتر نباشد؛ بر این اساس دولت، سامانه‌ای را تعریف خواهد کرد تا همه پرداخت‌ها به افراد از طریق آن سامانه تجمیع شود.

وی تصریح کرد: همه مردم ما فقط کارمندان نیستند و باید برنامه را برای همه ملت ایران بنویسیم تا همه در شأن و منزلت مردم ایران زندگی خوبی داشته باشند، در این میان دولت باید از ابتدا لایحه برنامه ششم توسعه را ارائه می‌کرد نه فقط احکام آن را و بر اساس نمایندگان احساس می‌کنند؛ برخی بخش‌ها مانند رسیدگی کافی به نیازمندان و فقرا در این برنامه چیزی نیامده است.

حاجی دلیکانی گفت: پیش‌بینی شده در کل برنامه ۵ ساله برنامه ششم توسعه یعنی از سال ۱۳۹۶ تا سال ۱۴۰۰ در مجموع ۵۴۰ هزار میلیارد تومان فروش نفت داشته باشیم، اگر این عدد را با مالیاتی که گرفته می شود مقایسه کنیم تقریباً‌ مالیاتی که گرفته می شود ۲ و نیم برابر آن است.

وی افزود: سیاست‌های کلی نظام در لایحه این برنامه در زمینه نفت رعایت نشده و بیشتر به خام‌فروشی توجه شده است؛ در صورتی که باید به فروش فرآورده‌های نفتی توجه کنیم؛ دولت معمولاً آنچه را که خودش در برنامه نوشته انجام می‌دهد و علاقه ای به اجرای آنچه مجلس به لایحه برنامه افزوده است ندارد؛ آنچه امروز در عمل اتفاق می‌افتد ترویج و توسعه خام‌فروشی است؛ ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان حجم نقدینگی در اختیار مردم است و از آن می توانیم برای سرمایه‌گذاری در زمینه‌های مختلف از جمله حوزه نفت استفاده کنیم.

در ادامه محمد حسینی، یکی دیگر از اعضای کمیسیون تلفیقی برنامه ششم توسعه با اشاره به اینکه تاکنون ۵ برنامه توسعه، پیش از انقلاب و ۵ برنامه پس از انقلاب داشتیم، گفت: اکنون در حال نوشتن برنامه یازدهم کشور هستیم؛ این در حالی است که نگاه بر این بود که با استفاده از تجربیات برنامه های قبل برنامه ششم توسعه را کارآمد بنویسیم و مشکلات قبلی را تکرار نکنیم.

وی اظهار داشت: با توجه به قانون برنامه توسعه مصوب سال ۱۳۵۱ همة امورات برنامه با توجه به اصل ۱۲۶ به دولت داده شده است، البته باید قوانین مادر اصلی را اصلاح کنیم که بر این اساس، دولت کار خیلی خوبی انجام داده و لایحه برخی احکام را که نیاز داشت به مجلس ارائه کرد و خود برنامه که شامل اهداف، ‌ راهبردی و اقدامات است تدوین کرد.

حسینی گفت: درصد اختصاص درآمدهای نفتی به توسعه ملی در لایحه برنامه ششم توسعه افزایش و اتکای بودجه عمومی به درآمدهای نفتی هم کاهش یافته؛ بنابراین منطبق با سیاست های کلی نظام است؛ در این چند سال نتوانستیم سرمایه گذاری کنیم زیرا منابع و مصارف هماهنگ نشد؛ بنابراین در پی جذب سرمایه‌های خارجی هستیم زیرا اگر این کار را انجام ندهیم، در آینده به مشکل می‌خوریم.

وی با بیان اینکه پیش از این تا ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز نفت صادر می‌کردیم و این رقم تا یک میلیون بشکه در روز هم کاهش یافت، گفت: این کاهش که به علت تحریم‌ها اتفاق افتاد موجب شد مشتریان نفتی را از دست بدهیم؛ باید به جای خام‌فروشی نفت، از طریق صنایع پایین دستی، آن را به فرآورده تبدیل کنیم و بفروشیم.

حسینی گفت: با توجه به اینکه سیاست‌های ابلاغی در برنامه دیده شده است؛ لذا امیدواریم این برنامه عملیاتی شود.

کد N1532279

وبگردی