آفتاب
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری:

سرمایه های فکری نقش اصلی را در هدایت اقتصاد دارند

سرمایه های فکری نقش اصلی را در هدایت اقتصاد دارند

بیرجند- معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بابیان اینکه در حال حاضر دنیا به سرمایه های نامشهود و فکری قوام یافته است، گفت: سرمایه های فکری نقش اصلی را در هدایت اقتصاد دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، وحید احمدی پیش از ظهر چهارشنبه در مراسم تودیع و معارفه رئیس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی اظهار کرد: در عصر امروز نگرش دنیا و جامعه به علم، زندگی و توسعه تغییر پیدا کرده است.

وی بیان کرد: در دنیای توسعه یافته، نظام اقتصادی و مدیریت به طور کامل تغییر یافته و علم سرمایه اصلی است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه در گذشته تمام اقتدار و مدیریت دنیا بر داشتن سرمایه های زیرزمینی بود، عنوان داشت: در حال حاضر دنیا به سرمایه های نامشهود و فکری قوام یافته است.

احمدی با بیان اینکه در دنیای پیشرفته امروز ارزش مالی سرمایه های فکری در اقتصادشان بالای ۸۵ درصد از کل سرمایه اقتصادی است، بیان داشت: اما در کشورهای توسعه نیافته سرمایه های اصلی منابع فیزیکی، معادن، نفت و ... محسوب می شوند.

وی با تأکید بر اینکه سرمایه فکری و نامشهود نقش اصلی را در هدایت اقتصاد دارد، افزود: سیاست گذاری امروز ما نیز بر همین مبنا قرار گرفته است.

شغل در کشور وجود دارد اما نیروی خلاق نداریم

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تبدیل ظرفیت های بالقوه و ظرفیت های نیروی انسانی و فکری به ثروت و سرمایه را یکی از اهداف وزارت علوم، دانشگاه و پارک های علم وفناوری عنوان کرد.

احمدی با بیان اینکه امروز عده زیادی از نبود شغل در کشور گلایه دارند، گفت: شغل در کشور ایجاد شده اما یاد نگرفته ایم افراد را چگونه خلاق و کار آفرین کنیم.

احمدی از ابلاغ آیین نامه تاسیس شرکت های دانش بنیان خبر داد و گفت: ظرفیت های قانونی تا حدودی فراهم شده و  هرچند دنیای پیشرفته خیلی بیشتر از ما کار کرده است اما در کشور نیز رشد خوبی داشته ایم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در تمامی استان ها پارک علم و فناوری و مراکز رشد فعال شده است، بیان داشت: استقبال خوبی در این حوزه داریم و فرهنگ آن در حال نهادینه شدن بین مدیران است.

ایجاد شغل و خلاقیت رسالت دانشگاه است

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یکی از سیاست های این وزارت را بر ایجاد دانشگاه های کارآفرین عنوان کرد و گفت: این یعنی مسیر علم را به خلاقیت، ایجاد نشاط، فضای پررونق و پر انرژی تبدیل کنیم.

احمدی با تأکید بر اینکه رسالت دانشگاه این است که شغل و خلاقیت ایجاد کنند، عنوان داشت: این کار از طریق پارک های علم و فناوری مراکز رشد قابل انجام است.

وی با بیان اینکه پارک های علم و فناوری مختص دانشگاه نیستند بلکه استانی است، بیان کرد: مدیران استان باید پارک های علم و فناوری را ابزار قدرت و مدیریت خود بدانند و این پارک ها می توانند پیشانی قدرتمند استان باشند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: شرط لازم نیز برای ایجاد پارک علم و فناوری در هر استانی حضور فعال مدیریت استان و تجهیز امکانات از سوی استان است.

کد N1532243

وبگردی