آفتاب

در زمان کوتاهی شاهد توسعه روابط بانکی ایران و فلاند خواهیم بود

در زمان کوتاهی شاهد توسعه روابط بانکی ایران و فلاند خواهیم بود

رئیس جمهور گفت: روابط بانکی و اعتبار صادراتی می‌تواند دو پایه اصلی برای توسعه روابط اقتصادی ایران و فنلاند باشد که در این باره تصمیم‌گیری شد در زمان کوتاهی شاهد توسعه روابط بانکی باشیم.

به گزراش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در نشست خبری مشترک خود با رئیس جمهور فنلاند گفت: سفر رئیس جمهور محترم فنلاند به معنای اراده جدی دو کشور برای توسعه مناسبات میان تهران و هلسینکی است.

او ادامه داد: به رغم دوستی دو کشور به خاطر مسائل تحریم، روابط اقتصادی ایران و فنلاند در سال‌های گذشته در سطح مطلوبی نبوده است اما در ماه‌های اخیر شاهد حرکت رو به رشد در زمینه مناسبات دو کشور بوده‌ایم که بی‌تردید پس از این سفر و اسنادی که به امضا رسید، شاهد توسعه روابط اقتصادی خواهیم بود.

رئیس جمهور با اشاره به ظرفیت‌های بسیار توسعه روابط اظهار داشت: انرژی، حمل و نقل، صنعت و معدن، محیط زیست، مسائل کشاورزی و جنگلداری زمینه‌هایی هستند که می‌تواند موجب توسعه روابط دو کشور شود.

روحانی با اشاره به روابط بانکی ایران و فنلاند تصریح کرد: روابط بانکی و اعتبار صادراتی می‌تواند دو پایه اصلی برای توسعه روابط اقتصادی باشد که در این باره تصمیم‌گیری شد در زمان کوتاهی شاهد توسعه روابط بانکی باشیم.

او افزود: در زمینه علمی و دانشگاهی و فناوری به ویژه آی تی شرایط مطلوبی برای توسعه روابط علمی و فناورانه وجود دارد. همچنین ما در زمینه گردشگری ابراز علاقه کردیم تا در این باره توسعه مناسبات داشته باشیم که این کار با برقراری خدمات هواپیمایی و اتصال راه آهن تهران و هلیسینکی امکان‌پذیر است.

رئیس شورای عالی امنیت ملی ظرفیت روابط ایران و اتحادیه اروپایی به ویژه در دوران پسابرجام را یکی از موضوعات رایزنی طرفین عنوان کرد و یادآور شد: ما در پسابرجام شاهد اراده طرفین برای توسعه روابط علمی، فناوری و اقتصادی هستیم. همچنین در رابطه با علاقه‌مندی دو کشور در رابطه با حقوق شهروندی، مبارزه با قاچاق مواد مخدر، حقوق بشر و مبارزه با افراطی‌گرایی و تروریسم رایزنی‌هایی شد.

روحانی با بیان اینکه مسائل منطقه‌ای و به ویژه شرایط سوریه، عراق، لیبی و یمن از موضوعات مورد بحث بوده است، خاطرنشان کرد: ضرورت مبارزه کشورها با تروریسم و همکاری‌های سیاسی برای پایان دادن بی‌ثباتی و مساعدت با یکدیگر برای کمک‌رسانی از موضوعات این دیدار بود.

وی تاکید کرد: من تردید ندارم این سفر آغاز بسیار خوبی برای توسعه روابط دوجانبه و همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی است.

کد N1532239

وبگردی