آفتاب

امسال افزون بر 70 هزار تن گندم در سیستان وبلوچستان خریداری شد

امسال افزون بر 70 هزار تن گندم در سیستان وبلوچستان خریداری شد

زاهدان - ایرنا - رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: 70 هزار و 998 تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان این استان از اواسط اسفند پارسال تا پایان مهر سالجاری خریداری شد.

رضا نجفی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: 68 هزار و 798 تن از مجموع گندم های خریداری شده به سیلوهای استان حمل و 2 هزار و 200 تن آن به عنوان گندم بذری خریداری شده است.
وی ادامه داد: در سال زراعی 94-95، 70 هزار و 600 هکتار از مزارع سیستان و بلوچستان به کشت گندم اختصاص یافت که 39 هزار و 700 هکتار از این سطح زیر کشت، مربوط به شمال استان بود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان بیان کرد: امسال گندم مازاد بر مصرف کشاورزان استان با قیمت هر کیلو 12 هزار و 705 ریال از سوی شرکت غله و خدمات بازرگانی و سازمان تعاون روستایی استان در 13 مرکز خریداری و به سیلوها حمل شده است.
نجفی ارقام گندم کشت شده در مزارع سیستان و بلوچستان را هامون، کراس بولانی، کویر، سیستان، افق و ارگ ذکر کرد و اظهارداشت: سال گذشته 50 هزار تن گندم از کشاورزان استان خریداری شد.
وی با بیان اینکه حدود 150 بهره بردار استان در کار کاشت، داشت و برداشت گندم فعالیت دارند گفت: در سال زراعی 95-96 با هدف مصرف بهینه آب و افزایش عملکرد در واحد سطح، کشت گندم از 70 هزار و 600 هکتار فعلی به 67 هزار هکتار کاهش می یابد.
به گزارش ایرنا، سیستان و بلوچستان به سبب نزدیکی به خط استوا و بهره گیری از رطوبت دریا توانمندی زیادی در تولید محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری و بعضا منحصر به فرد از جمله انبه، موز، پاپایا، گواوا، هندوانه آناناسی، نارگیل، زیتون محلی، مرکبات و غیره دارد.
تولید محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان در طول سال رواج دارد و زمین های برخی مناطق این استان مانند نیکشهر، سرباز، ایرانشهر، کنارک و چابهار در هر سال توان تولید دو بار محصول را دارند.
هم اینک در بیش از 200 هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان محصولات زراعی و در 80 هزار هکتار از باغ های استان انواع میوه های گرمسیری، نیمه گرمسیری و سردسیری تولید می شود.
7316 **3042**6081 خبرنگار: عصمت جهانی ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
کد N1532159

وبگردی