آفتاب
از فردا انجام می شود؛

آغاز نصف و نیمه ماراتن توپ و تور/همه مدعیان بسکتبال به صف می‌شوند

آغاز نصف و نیمه ماراتن توپ و تور/همه مدعیان بسکتبال به صف می‌شوند

فصل جدید مسابقات بسکتبال لیگ برتر از فردا با حضور ۱۰ تیم آغاز می‌شود تا بعد از یک فصل رقابت میان آنها مشخص شود جام قهرمانی از آن پتروشیمی باقی می ماند یا نصیب تیم مدعی دیگری خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، سه هفته پیش با انجام مراسم قرعه کشی مسابقات بسکتبال لیگ برتر باشگاه های کشور مشخص شد که فصل جدید این رقابت ها با حضور قطعی چه تیم هایی برگزار می شود؛ بر این اساس پتروشیمی بندرامام، نفت آبادان، شیمیدر تهران، دانشگاه آزاد، شهرداری گرگان، شهرداری تبریز، شهردای اراک، شهرداری کاشان، نیروی زمینی و لوله A.S شیراز، برگزار کننده فصل جدید مسابقات لیگ برتر بسکتبال هستند که از فردا آغاز می شود.

این تیم ها با در اختیار داشتن بازیکنانی با تجربه های مختلف از حضور در لیگ برتر در کنار بازیکنان خارجی آماده آغاز این فصل از مسابقات شده اند. در این میان شهرداری کاشان و لوله A.S شیراز سال گذشته در لیگ برتر حضور نداشتند و پس از چند دوره غیبت دوباره در جمع لیگ برتری های بسکتبال قرار گرفتند. نیروی زمینی هم سال گذشته به لیگ دسته اول سقوط کرد اما به خاطر ۱۰ تیمی نگه داشتن مسابقات در جمع لیگ برتری ها باقی ماند. اینگونه فصل جدید مسابقات بسکتبال لیگ برتر باشگاه های کشور همچون سال گذشته و خیلی سال های قبل از آن با حضور ۱۰ تیم آغاز می شود.

جنوبی ها بازهم مدعی هستند
پتروشیمی مدافع عنوان قهرمانی این رقابت هاست که با حفظ مهران شاهین طبع در راس کادر فنی و خیلی از بازیکنان سال گذشته خود در کنار جذب نفراتی همچون اوشین ساهاکیان بازهم مدعی قهرمانی مسابقات به حساب می آید. این تیم که اخیرا در رقابت های باشگاه های آسیا هم شرکت کرد با جذب دو بازیکن خارجی به نام جرالد رابینسون و جیمز وایت و به کار گیری آنها در کنار اوشین ساهاکیان، بهنام یخچالی، محمد جمشیدی، رضا لطفی و روزبه ارغوان لیگ امسال را هم به قصد حضور در فینال و فتح جام قهرمانی آغاز می کند اگرچه خیلی از تیم های دیگر هم با عملکردی که در نقل و انتقالات داشتند خود را مدعی نشان داده اند اما به هر حال  پتروشیمی مدافع عنوان قهرمانی است.

نفت دیگر تیم مدعی این فصل از مسابقات است. مسئولان این تیم آبادانی برای لیگ امسال به نسبت سال گذشته هزینه بیشتری کرده اند به خصوص اینکه در میانه مسابقات باید به عنوان نایب قهرمانی لیگ گذشته در مسابقات قهرمانی غرب آسیا هم شرکت کند. حفظ عماد صامری یکی گام هایی بود که آبادانی ها برای موفقیت بهتر در لیگ امسال بر داشتند. این مربی با داشتن محمد حسن زاده، سجاد مشایخی و سعید داورپناه به عنوان سه سهمیه ملی، حفظ زلاتکو که سال گذشته جزو امتیازآورترین بازیکنان لیگ ایران بود و جذب یک بازیکن خارجی دیگر خود را در صف مدعیان لیگ امسال قرار داده است.

وضعیت خوب تهرانی ها
شیمیدر، نیروی زمینی و دانشگاه آزاد از تیم های تهرانی فعال در لیگ برتر بسکتبال هستند که البته سال گذشته عملکردی متفاوت از یکدیگر داشتند طوریکه شیمیدر به رغم اولین تجربه لیگ برتری خود موفق به کسب عنوان سومی شد اما نیروی زمینی در طول فصل در رده های انتهایی جدول قرار داشت و در نهایت هم با سقوط مواجه شد و دانشگاه آزاد هم همواره درمیانه های جدول قرار داشت. این سه تیم امسال هم سهم تهران را در لیگ برتر محفوظ نگه داشته اند.

شیمیدر همچون سال گذشته جواد رحمتی پور را به عنوان سرمربی در اختیار دارد. با تصمیم این مربی پاویلاس کولیناک و نیکولاس کاوینتون جذب شیمیدر شدند. امیر امینی هم که سال گذشته در لیگ حضور نداشت در بازگشت به این عرصه همچون جواد داوری جذب این تیم تهرانی شد. شیمیدر اگرچه بازیکنی مانند اوشین ساهاکیان را از دست داده اما با شرایطی که دارد می تواند امسال هم تیمی آزاردهنده برای حریفانش باشد.

نیروی زمینی اما به نسبت سال گذشته اوضاع بهتری برای خود رقم زده است. موضوع سربازی بازیکنان و حضور اجباری بازیکنان سرباز در این تیم شرایط را برای نیروی زمینی بهتر کرده است. ارسلان کاظمی از جمله نفراتی است که به خاطر همین مسئله سربازی باید امسال در نیروی زمینی باشند. این بازیکن در کنار هم تیمی های خود مانند صالح فروتن، وحید دلیرزهان، مبین شیخی، رضا خالقی و ... می تواند نتایج خوبی را برای تیمش رقم بزند تا حداقل موجب ثبت جایگاهی بهتر برای نیروی زمینی در جدول رده بندی و به نسبت سال گذشته شود.

مهمترین تغییر دانشگاه آزاد برای شرکت در لیگ پیش رو نسبت به سال گذشته کنار گذاشتن مصطفی هاشمی و استفاده از فرزاد کوهیان به عنوان سرمربی است. علی الله وردی، عدنان دورقی و علی باهران از جمله بازیکنان این مربی هستند. گفته می شود فرزاد کوهیان دو بازیکن خارجی هم به خدمت گرفته که هنوز به تمرینات دانشگاه آزاد ملحق نشده اند.

وضعیت چهار شهرداری چی بسکتبال برای آغاز مسابقات
تبریز، گرگان، کاشان و اراک چهار شهری هستند که نمایندگان آنها با عنوان شهرداری در لیگ امسال شرکت می کنند اما با شرایطی متفاوت؛ در این میان کاشان تیم جدید لیگ برتر است که اوضاع خیلی خوبی هم ندارد. این تیم به دلیل برخی مسائل مالی نتوانست یارگیری به موقع و خیلی خوبی داشته باشد اما مجید صالح که هدایت شهرداری کاشان را بر عهده دارد امیدواراست با بازیکنانی مانند کاوه نورافزا، پویا تاجیک، خالقی فر، محمد شهریان و ... حضوری خوب را در لیگ امسال تجربه کند. ایمان زندی هم از جمله بازیکنانی است که صحبت هایی مبنی بر پیوستن وی به این تیم مطرح است اما هنوز این صحبت ها سرانجامی نداشته است.

سه تیم شهرداری چی لیگ بسکتبال اما به نسبت برای شروع مسابقات آماده هستند . شهرداری اراک که حامد آفاق و اصغر کاردوست را در ترکیب خود حفظ کرده با جذب حامد سهراب نژاد، حامد سهراب نژاد و محمد اوجاقی و همچنین به خدمت گرفتن کوانتین هاسلی و دنیل ویلیامز که مهره های خوبی در پست ۳ و ۴ و گارد راس به حساب می آیند قصد دارد حضور بهتری در لیگ امسال تجربه کند. محمدکسایی پور همچون سال گذشته هدایت شهرداری اراک را در لیگ پیش رو بر عهده دارد.

شهرداری گرگان امسال هم روی کسب نتیجه در دیدارهای خانگی خود حساب بیشتری باز کرده است. این تیم بازهم با هدایت محمد ایزدپناه و با حضور بازیکنانی مانند مهدی شیرچنگ، کرم احمدیان، سعید صالحی و مجید قاسمی زاده و دو بازیکن خارجی جدیدش می تواند برگزارکننده دیدارهایی تماشایی در طول مسابقات باشد.

و اما شهرداری تبریز؛ تنها تیمی که با یک اردوی برون مرزی مهیای حضور در لیگ برتر شد. شاگردان مهران حاتمی در تیم تبریزی لیگ برتر برای مدت دو هفته تمرینات شان را درترکیه پیگیری کردند تا اینگونه برای شروع مسابقات آماده تر شوند. شهرداری تبریز هم جزو تیم هایی است که برای آغاز لیگ دو بازیکن خارجی به خدمت گرفته است تا با کمک آنها در کنار بهره گرفتن از توانایی نیروی داخلی ها مانند عرفان نساج پور و علی دورقی به نتایجی قابل قبول دست یابد.

اوضاع نابسامان نماینده شیراز
نماینده شیراز با نام لوله A.S در فصل جدید مسابقات لیگ برتر بسکتبال شرکت خواهد داشت. لوله A.S آخرین تیمی است که حضورش در لیگ برتر قطعی شد و بر همین اساس نه تنها در فصل یارگیری حضوری فعال نداشت بلکه هنوز وضعیت سرمربیگری این تیم هم مشخص نیست. گفته می شود قرار است یک مربی خارجی در راس کادر فنی شیرازی ها قرار بگیرد و به همین دلیل فعلا دوانی زاده به عنوان مربی امور کار را در دست دارد. بابک نظافت از جمله بازیکنان لوله A.S است که شیرازی ها روی تجربه وی برای نتیجه گیری بهتر حساب زیادی باز کرده اند.

آغاز نصف و نیمه لیگ و مدعیان به صف
وضعیت تیم های شرکت کننده در فصل جدید مسابقات بسکتبال لیگ برتر باشگاه های کشور به گونه ای است که به نظر می رسد به جز پتروشیمی که مدافع قهرمانی است، شرایط خیلی از تیم های دیگر هم به گونه ای است که می توانند هر یک خود را به عنوان یک مدعی مطرح کنند. بنابراین فصل جدید این رقابت ها می تواند بهتر از گذشته برگزار شود اگرچه آغاز آن نصف و نیمه است!

سه هفته پیش قرعه کشی لیگ برتر انجام شد و برنامه دیدارهای هفته نخست مسابقات مشخص شد اما دو سه روز پس از آن اعلام شد که برگزاری دو دیدار از مجموع پنج دیدار این هفته به خاطر شرایط و درخواست تیم ها لغو شده است؛ دانشگاه آزاد یکی از تیم هایی است که به خاطر حضور برخی بازیکنانش در ترکیب تیم دانشجویان اعزامی به چین درخواست لغو دیدارش با نیروی زمینی شد. شیمیدر هم به خاطر دلیلی مشابه دانشگاه آزاد چنین درخواستی را به فدراسیون مطرح کرد ضمن اینکه حریف این تیم یعنی شهرداری گرگان هم از آنجا همچنان درگیر سالن اختصاصی خود هستند، متقاضی لغو دیدار خود در هفته نخست بودند.

بر این اساس فصل جدید مسابقات بسکتبال لیگ برتر باشگاه های کشور تنها با سه بازی - به جای پنج بازی - آغاز می شود و دیدار تیم های دانشگاه آزاد با نیروی زمینی و شهرداری گرگان با شیمیدر در زمانی دیگر برگزار می شود.

برنامه دیدارهای هفته نخست فصل جدید مسابقات بسکتبال لیگ برتر باشگاه های کشور به شرح زیر است:

اولین بازی که با تغییر مواجه شده دیدار شهرداری گرگان و شیمیدر تهران است. از یک طرف گرگانی‌ها به دلیل درگیر بودن سالن اختصاصی‌شان تقاضای تغییر زمان مسابقه را داشته‌اند و از طرف دیگر هم تیم تهرانی به این دلیل که دو بازیکن در تیم سه نفره دانشجویان ایران دارد با تغییر زمان بازی موافقت کرده‌است.

* شهرداری اراک - پتروشیمی بندرامام
* نفت آبادان - آ اس شیراز
* شهرداری تبریز - شهرداری کاشان

طبق برنامه نیم فصل اول مسابقات بسکتبال لیگ برتر باشگاه های کشور به صورت یک بازی در هفته پیگیری خواهد شد اما از هفته دوم دو دیدار در هفته برگزار می شود.

کد N1532038

وبگردی