آفتاب

پیش نویس نقشه راه ملی چاپ سه بعدی ایران تدوین می شود

پیش نویس نقشه راه ملی چاپ سه بعدی ایران تدوین می شود

تهران- ایرنا- ستاد توسعه فناوری های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با توجه به اهمیت چاپ سه بعدی صنعتی در دنیا، تدوین پیش نویس نقشه راه ملی توسعه فناوری وصنعت چاپ سه بعدی ایران را در دستور کار خود قرار داده است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا ازمعاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری، فرزان مجیدفرمجری پروژه' تدوین پیش نویس نقشه راه ملی توسعه فناوری و صنعت چاپ سه بعدی ایران' که با حمایت ستاد توسعه فناوری های مواد و ساخت پیشرفته در حال انجام است درباره این پروژه افزود: چاپ سه بعدی در روند تولید محصولات در آینده انقلاب بزرگی ایجاد خواهد کرد به گونه ای که امکان تولید مبتنی بر تقاضا شده و می توان یک ایده را با حذف بسیاری از مراحل متعدد تولید سنتی مستقیما از یک فایل به یک قطعه یا محصول تبدیل کرد.
وی بیان کرد: چاپ سه بعدی می تواند میزان مواد زائد در فرآیند ساخت و تولید را کاهش دهد و از این طریق اجسامی خلق شود که تولید آنها به شیوه سنتی مشکل یا غیرممکن است.
مجیدفر با بیان اینکه حوزه های فناورانه چاپ سه بعدی در آینده نزدیک (10 سال آینده) تاثیرات عظیم اقتصادی و اجتماعی جهانی خواهند داشت گفت: براساس گزارش منابع معتبر، پیش بینی شده مجموع تاثیرات اقتصادی فناوری های مذکور به سالانه 600 میلیارد دلار در سال 2025 میلادی برسد که شایسته است با مدیریت فناوری در سطح کلان کشور بهره برداری خوبی از فرصت های اقتصادی ناشی از فناوری های مذکور شود.
وی تدوین نقشه راه را تکنیکی بسیار قوی برای پشتیبانی از مدیریت دانست و اظهارکرد: نقشه راه به طور گسترده در صنایع گوناگون به کارگرفته شده است.
به گفته مجیدفر، در واقع نقشه راه نگاهی گسترده به آینده حوزه های تحقیقاتی، فناورانه و صنعتی منتخب است که از دانش جمعی درباره پیشران های تغییر در آن زمینه ها تشکیل می شود، نقشه راه ها در مورد چشم اندازها آگاهی می دهند و منابع را از بخش خصوصی و دولتی جذب می کنند، و بر پیشرفت کارها نظارت می کنند.
وی افزود: فرآیند تدوین نقشه راه، تاثیر مثبت فراوانی بر مدیران دولتی و صنعتی دارد به نحوی که پاسخ هایی مناسب برای پرسش هایشان در مورد نحوه حمایت از فناوری های کلیدی فراهم می آورد.
وی بیان کرد: تبیین وضعیت مطلوب صنعت چاپ سه بعدی ایران و اهداف آن و تحلیل شکاف بر اساس وضعیت موجود، بررسی پیش نیازهای انتقال به وضع مطلوب در صنعت چاپ سه بعدی و تدوین نقشه راه توسعه فناوری صنعت چاپ سه بعدی ایران از اهداف اصلی این پروژه هستند.
وی با اشاره به اینکه پروژه ذکر شده دارای چهارفاز است گفت: در فاز نخست تجزیه و تحلیل عوامل محیط داخلی و خارجی موثر بر صنعت چاپ سه بعدی بررسی می شود، تجزیه و تحلیل فناوری های چاپ سه بعدی شامل بر مواردی از قبیل درخت فناوری و زنجیره ارزش صنعت مربوط به فاز دو پروژه است و در فاز سوم به بررسی و تبیین پیش نیازهای انتقال از وضع موجود به وضع مطلوب پرداخته می شود تا در نهایت در فاز چهارم نقشه راه توسعه فناوری و صنعت چاپ سه بعدی کشور ترسیم شود.
مجیدفر درباره اقدامات انجام شده در راستای انجام پروژه گفت: گزارش های مربوط به تجزیه و تحلیل محیط داخل و خارج صنعت چاپ سه بعدی ایران، تجزیه و تحلیل فناوری چاپ سه بعدی، بررسی و تبیین پیش نیازهای انتقال از وضع موجود به وضع مطلوب صنعت چاپ سه بعدی و پیش نویس نقشه راه توسعه صنعت چاپ سه بعدی کشور خروجی های این پروژه خواهند بود.
علمی ** 9340**1440
دریافت کننده : منیر ابراهیمی زاده** انتشاردهنده: معصومه گلشن
کد N1532008

وبگردی