آفتاب
مدیر حوزه های علمیه کشور:

تداوم نهضت های ضد استکباری جهان نیازمند تغدیه فکری از حوزه ها است

تداوم نهضت های ضد استکباری جهان نیازمند تغدیه فکری از حوزه ها است

قم- ایرنا- مدیرحوزه های علمیه کشور با اشاره به حضور جدی حوزویان در عرصه معرفتی و جریان علم و دانش به عنوان یکی از شاخص های مهم حوزه انقلابی، گفت: اگر حوزه های علمیه نتواند درحوزه علوم اجتماعی و انسانی تولید فکر کنند، همه حرکت های ضد استکباری جهان متوقف خواهد شد.

به گزارش ایرنا، آیت الله علیرضا اعرافی سه شنبه شب در آیین گشایش برنامه های سالانه بسیح مدرسه علمیه معصومیه (س) قم، حوزه ای انقلابی با رویکرد تمدنی و محصور نکردن خود در نظریه های محدود، اتخاذ رویکرد جهانی و بین المللی، درک درست از واقعیت های جامعه،نفی سکولاریسم در اشکال سنتی و مدرن، نگاه جامع به مرجعیت و ولایت را از دیگر شاخص های حوزه انقلابی ذکر کرد.
وی با بیان اینکه مدافعان حرم حضرت زینب (س) و همه نهضت هایی که در حال مبارزه با نظام های شوم استکباری و دست نشانده های آن هستند، باید به لحاظ فکری از درون حوزه های علمیه تامین شوند، گفت: اگر این جویبارها بخواهد ادامه پیدا کند و ناپاکی های عالم را بزداید باید این سرچشمه زایش داشته باشد، و حوزه ها به عنوان مولد، پاسخگوی این قلمرو ها باشند.
آیت الله اعرافی از شخصیت هایی مانند علامه طباطبایی (ره)، شهید صدر،شهید بهشتی و شهید مطهری به عنوان انقلابی یادکرد، و افزود: لازمه تامین همه نیازهای جهان امروز از سوی حوزه ها خوب درس خواندن است و طلاب نباید به بهانه قرار داشتن در دوره جدید از مطالعه صرف و نحو، منطق و بیان، ادبیات، فقه و اصول و فلسفه و کلام غافل شوند، چرا که همه عالمان برجسته در آغاز با فراگیری این دروس به درجه های بالای علمی و فقهی رسیدند.
امام جمعه موقت قم دربخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رابطه حوزه و انقلاب اسلامی افزود:درخصوص انقلاب اسلامی هزاران هزار مقاله و کتاب تولید و نوشته شده است، و سوگمندانه باید بگوییم که بخش زیادی از آنها را خیلی بیشتر از دوستان، دشمنان انقلاب نوشتند.
وی افزود: اگر به تولیدهای فکری و تحلیل های انقلاب اسلامی موجود در مراکز علمی و پژوهشی در پژوهشگاه ها و اندیشکده های جهانی در کشورهای مختلف مراجعه کنیم حتما با یک فهرست بلند بالا و سیاهه عظیمی از فکر و مقاله و تحلیل پیرامون انقلاب مواجه می شویم و البته این نشان دهنده آن عظمت و شکوهی است که از بیرون گاهی بیش از درون حس می شود.
رئیس جامعه المصطفی العالمیه ، انقلاب اسلامی را یک گوهر ناب توصیف کرد، و افزود: یک جلوه هایی در این انقلاب است که از بیرون کشور بهتر می توان آن را فهمید و معاندان نیز به دلیل لرزه ای که بر اندام و زلزله ای که در معادله های پایه های قدرتشان افتاده به طور طبیعی درصدد شناخت و تحلیل جامع تری از انقلاب اسلامی هستند.
اعرافی در ادامه تصریح کرد: درجامعه شناسی و علوم سیاسی تئوری های انقلاب یک داستان مفصل وگرایش مهمی در شناخت انقلاب ها و قوانین حاکم بر این پدیده ها محسوب می شود، ولی انقلاب اسلامی با همه انقلاب های دیگر متفاوت است.
امام جمعه موقت قم با بیان اینکه کارهای زیادی برای شناخت انقلاب درخارج و داخل کشور انجام شده اما خیلی کم است، گفت: یکی از کمبودهای حوزه و دانشگاه کم کاری در زمینه تحلیل و واکاوی ابعاد انقلاب از منظر شناخت و نقد نگاه های ناصواب است.
وی ادامه داد: انقلاب اسلامی از ابعاد و زوایایی برخوردار است که جای کارهای فراوانی دارد البته شناخت انقلاب اسلامی و قرائت هایی که از انقلاب انجام می شود نیز متفاوت است.
امام جمعه موقت قم با تبیین 2 نظریه عمده در باب انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: نظریه نخست حاکی از آن است که انقلاب اسلامی با شکل گیری نظام اسلامی به پایان خط می رسد و الان نیز معتقدانی دارد که می گویند نظام اسلامی برآمده از انقلاب اسلامی و پایان خط آن محسوب می شود.
مدیرحوزه های علمیه کشور گفت: طبق این نظریه با پیدایش نظام اسلامی آن شور و حرکت انقلابی به پایان می رسد در حقیقت انقلاب دراین تئوری یک شورش، نهضت و یک آتشفشانی است که برای فروریختن یک نظم و پایه ریزی نظمی دیگر به پا شده است اما این انقلاب درحدوث نظم جدید نقش دارد و پس از حدوث در بقاء به پایان رسیده است، که این نظریه در بسیاری از انقلاب ها معنی دارد و معقول است.
این مقام حوزوی در ادامه افزود: در مقابل این نظریه اول نظریه دومی نیز است که بر اساس آن انقلاب اسلامی خط مستمری است که می تواند درجلوه های گوناگون تداوم پیدا کند و این خط همراه با یک خط نظام اسلامی نیز تداوم پیدا می کند و در این قرائت انقلاب به گونه ای دیگر فهمیده و ابعاد آن تشخیص داده می شود و تعارض و ناسازگاری بین انقلاب و نظام دیده نمی شود.
وی افزود: انقلاب اهداف و آرمان هایی را دنبال می کند که پس از شکل گیری یک نظام همچنان استمرار دارد و دامنه انقلاب با دامنه نظام متفاوت است که ابعاد مختلف تئوری و نظریه دوم به شمار می رود.
آیت الله اعرافی با ذکر شاخص های دیدگاه نخست افزود: در این دیدگاه انقلاب اسلامی یک شورشی است برای در هم پاشیدن و فروپاشی یک نظم استکباری و برپا کردن یک نظام اسلامی و در این نگاه محدوده انقلاب، ایران و نقاط معینی است و ابعاد انقلاب همان تغییر معادله های قدرت و نظم عمومی اجتماعی به شمار می رود.
وی ادامه داد: در نگاه نخست نهادهای انقلاب برای یک دوره ای خاصی هستند، و به همین علت کمیته انقلاب و جهاد سازندگی دیگر معنایی ندارند و حوزه، دانشگاه، ولایت و مرجعیت در دوره شکل گیری نهضت اسلامی به گونه ای معنا می شود و در عصر نهادینه شدن انقلاب نیز به گونه ای دیگر معنا پیدا می کند، اما در تئوری دوم انقلاب اسلامی خط ممتد است و به لحاظ برد و میدان حضورش بین المللی محسوب می شود.
وی تصریح کرد: در نظریه دوم نگاه انقلاب معطوف به ابعاد عمیقی است که با مجرد جمهوری اسلامی و نظام اسلامی تمام نخواهد شد و مراحل تکاملی دارد که در قالب نظام اسلامی باید استمرار پیدا کند و پیش برود و رشد نماید و دایره هایی فراتر از مرزهای نظام اسلامی دارد و نگاه آن معطوف به تغییر معادله های فکری و معرفتی در سطح جهانی است.
مدیر حوزه های علمیه کشور گفت: ما معتقدیم آن انقلابی که در فیضیه پایه گذاری شد و آن فریاد انقلابی که از حلقوم حضرت امام راحل بلند شد یک ندای رسایی بود که موید انقلاب به معنای دوم آن است و با نهاد جمهوری اسلامی به پایان نمی رسد بلکه در درون و خارج کشور در یک معرکه و کارزار تمدنی استمرار پیدا می کند و با تمام عقلانیت و حکمت و خرد در یک صحنه وسیع فکری، معرفتی،عمقی،علمی،اجتماعی و جهانی حضور پیدا می کند.
امام جمعه موقت قم گفت: انقلاب موتور محرک نظام اسلامی است و در شرایط موجود امروز بدون این موتور محرک حتی آن نظام اسلامی نمی تواند ادامه پیدا کند.
اعرافی اضافه کرد: نظریه دوم نظریه ای است که برگرفته از اندیشه امام (ره)، بزرگان و پیشگامان انقلاب و مراجع بزرگ حوزه و به طور ویژه رهبر معظم انقلاب است، و ظرفیت آن را دارد که پایان نامه و مقاله های فراوانی پیرامون آن نوشته و قلم زده شود.
وی با بیان اینکه حوزه های علمیه همواره نهضت آفرین و مهد پیدایش نهضت های بزرگ بوده است و در طول تاریخ نهضت های گوناگون اجتماعی، سیاسی، فکری، علمی و اجتماعی از دل این نهاد بیرون آمده است، اذعان داشت: حوزه علمیه با این عظمتی که دارد، نباید دستخوش حوادثی شود، که از مولد انقلاب بودن به سمت مخرب انقلاب بودن حرکت کند و بسیار باید هوشیار بود.
وی در تبیین ضرورت این هوشیاری افزود: همه جهان دیده است که در این نهاد بزرگ چه ظرفیتی است و چطور یک نهاد بی امکانات این عظمت را در عرصه بین الملل پیدا کرده است.
وی با اشاره به تلاش دشمن برای زدودن روح رشادت، شجاعت و دلیری و انقلابی بودن از حوزه ها، گفت:هر لحظه صدها تدبیر و توطئه برای گرفتن این روح از حوزه صورت می گیرد، تا حوزه درگیر آسیب ها شود و آسیب های گوناگون گریبان آن را بگیرد از این رو حوزه امروز باید بیش از هر زمان هوشمند تر باشد.
7403/ 6133/ خبرنگار محسن آقاگلی ** انتشار دهنده: جعفرمسلمی
کد N1531917

وبگردی