آفتاب

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:ولی فقیه بر رعایت مقدسات دیگران تاکید دارد

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:ولی فقیه بر رعایت مقدسات دیگران تاکید دارد

قم- ایرنا- رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: امروز با وجودی که تقیه وجود ندارد، اما ما اجازه بعضی مسائل را از نظر علمی، فقهی و مصلحت حکومتی نداریم و ولی فقیه رسما به ما فرمودند، باید اموری که نزد دیگران مقدس است را رعایت کنید.

به گزارش ایرنا از مرکز خبر حوزه، آیت الله محمد یزدی روز سه شنبه در دیدار با رئیس و اعضای هیات مدیره انجمن حدیث حوزه علمیه گفت: رهبر معظم انقلاب، یکی از وظایف مهم حوزه های علمیه را تربیت مجتهد و تعیین افرادی که توانایی پاسخگویی به مسائل مورد نیاز امت اسلامی را داشته باشند؛ دانسته اند.
وی توضیح داد: در دنیای امروز مطالب جدید فقهی که هیچ سابقه ای در کتب فقهی ندارد مطرح می شود و این مطالب باید با مبانی کلی مطرح شوند و قرآن و حدیث به عنوان ابزاری است که نیاز یک فقیه را تامین می کند تا او بتواند با جرات و اطمینان حکم خداوند را بگوید.
عضو فقهای شورای نگهبان اضافه کرد: دو یادگار پیامبر اکرم (ص) مانند قرآن و حدیث، سرمایه اصلی حوزه های علمیه است و باید به آنها توجه شود و یکی از اقدام های انجمن حدیث حوزه می تواند توجه به تاریخ حدیث و تفکیک احادیث صحیح از مدخل باشد.
آیت الله یزدی اظهار داشت: در حوزه های علمیه به قرائت، حفظ، روانخوانی و تجوید قرآن پرداخته شده، اما آنچنان که باید به فقه قرآن توجه نشده است.
عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینکه هرکسی نمی تواند قرآن را تفسیر کند گفت: درایت حدیث غیر از روایت آن است؛ زیرا بین درایت حدیث با روایت حدیث تفاوت وجود دارد و بسیاری از افراد می توانند راوی خوب و مناسبی برای گفتن حدیث باشند، اما نمی توانند درایتی در این زمینه داشته باشند.
رئیس جامعه مدرسین همچنین افزود: در حوزه های علمیه از شناخت رجال، تاریخ و کتب حدیث، باید به سمتی حرکت کرد که به عمق حدیث و روایت توجه شود و احادیث فقهی و حکمتی طبقه بندی شوند و رسیدگی به این موضوع وظیفه حوزه های علمیه است و از مردم عادی نمی توان توقعی داشت که چنین کاری را انجام دهند.
آیت الله یزدی با اشاره به اینکه در حوزه ای علمیه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی توجه بیشتر به بحث کلام و فلسفه شده، گفت: بعد از مراجع عظام در سطح مدرسین حوزه چند نفر احادیث حکمی و کلامی را بررسی کرده اند؟
وی همچنین با قدردانی از تلاش های آیت الله ری شهری در حوزه حدیث، گفت: بسیاری از تالیفات موسسه دارالحدیث را مرور می کنم و کارهای خوبی از سوی این موسسه تاکنون انجام شده است.
7401/ 6133/** شبد ** 1095 ** تنظیم کننده: بهمن اطمینان ** انتشار دهنده : رضا رضائی مجد
کد N1531842

وبگردی