آفتاب
بازار نفت

سایه سنگین اوپک بر بازار نفت

سایه سنگین اوپک بر بازار نفت

پافشاری عراق به معافیت از طرح کاهش تولید اوپک در دیدار با دبیرکل اوپک بهای نفت را کاهش داد. بازار نفت روز گذشته در ابتدای معاملات با ...

دنیای اقتصاد:پافشاری عراق به معافیت از طرح کاهش تولید اوپک در دیدار با دبیرکل اوپک بهای نفت را کاهش داد. بازار نفت روز گذشته در ابتدای معاملات با اعلام خبر سفر دبیرکل اوپک به عراق و رایزنی برای همکاری این کشور با دیگر اعضای اوپک رشد کرد، اما در میانه‌های روز خبر رسید که عراق همچنان بر مواضع خود پافشاری می‌کند که همین موضوع قیمت‌ها را کاهش داد. وزیر نفت عراق در دیدار با دبیر کل اوپک اعلام کرد کشورش در صورتی از توافق نفتی این سازمان حمایت می‎کند که مستلزم کاهش تولید نفت این کشور نباشد. چندی است بازار نفت با سیگنال اوپک نوسان می‌کند، روز گذشته نیز مهم‌ترین عامل تغییر قیمت نفت خبر سفر محمد بارکیندو به عراق بود. به گزارش «دنیای اقتصاد» بهای نفت خام آمریکا تا لحظه تنظیم این گزارش (ساعت 16 به وقت تهران) 7 سنت کاهش یافت و به 45/ 50 دلار بر بشکه رسید.

 برنت، نفت شاخص بازار لندن نیز با 17 سنت افت کرد و به قیمت 29/ 51 دلار بر بشکه معامله شد. عراق در ماه گذشته بیشتر از عربستان به چین نفت صادرکرده است، کارشناسان بر این باورند که این آمار به مقامات سعودی یادآوری می‌کند که اگر با معافیت عراق و ایران از طرح فریز تولید موافقت کند، سهم خود را در بازار به آنها واگذار خواهد کرد، از همین رو احتمال اینکه با معافیت عراق از طرح مذکور موافقت شود، اندک است. از سویی مواضع روسیه در قبال تصمیم اوپک همچنان روشن نیست، کارشناسان کامرز‌بانک می‌گویند، در بهترین حالت روسیه با ثابت نگه داشتن سطح تولید خود موافقت خواهد کرد. نشست اوپک حدود یک ماه دیگر در وین برگزار می‌شود و تا آن زمان مذاکرات در این خصوص ادامه خواهد یافت، کارشناسان بر این باورند که عدم موفقیت اوپک برای رسیدن به توافق ریسک بزرگی پیش روی بازار نفت قرار خواهد داد. در این بین جدا از اینکه اوپک به چه تصمیمی می‌رسد، فاتح بیرول، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرده است، کاهش تولید نفت از سوی اوپک موجب افزایش تولید نفت‌های گران از جمله نفت شیل و ذخایر دریایی آمریکای لاتین می‌شود و از سویی موجب کاهش تقاضا برای نفت شود که این عوامل تعادل در بازار نفت را به مخاطره خواهد انداخت. به گفته وی همه شواهد نشان می‌دهد بازار نفت تا نیمه دوم سال 2017 به تعادل نخواهد رسید.

در این بین، گمانه‌ها درخصوص حجم ذخایر نفتی درست یک روز پیش از اعلام آمار رسمی از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا، یکی از عوامل اثرگذار بر بازار نفت در روز گذشته بود. 6 هفته از 7 هفته اخیر حجم ذخایر نفتی آمریکا کاهش یافته است، با این حال روز گذشته موسسات و کارشناسان از احتمال افزایش موجودی انبارها در هفته گذشته خبر دادند. پلاتس پیش‌بینی کرده است که ذخایر نفت خام آمریکا هفته گذشته 400 هزار شبکه افزایش یافته، با این حال از احتمال کاهش 9/ 1 میلیون بشکه‌ای موجودی ذخایر فرآورده‌های نفتی خبر داده است. علاوه بر پلاتس، خبرگزاری رویترز بر اساس یک نظرسنجی افزایش حجم انبارهای نفتی آمریکا را 800 هزار بشکه و بلومبرگ حدود 25/ 1 میلیون بشکه اعلام کردند. آمار رسمی در این خصوص امشب اعلام می‌شود.

کد N1531793

وبگردی