آفتاب

قائم مقام وزیر کشور:نشاط سیاسی و اجتماعی جای خود را در کشور پیدا کرده است

قائم مقام وزیر کشور:نشاط سیاسی و اجتماعی جای خود را در کشور پیدا کرده است

یاسوج- ایرنا- قائم مقام وزیر کشور گفت: نشاط سیاسی و اجتماعی هم اینک پس از روی کارآمدن دولت تدبیر و امید به گونه ای مطلوب و رضایت بخش جای خود را در متن جامعه و کشور پیدا کرده است.

به گزارش ایرنا، محمدحسین مقیمی سه شنبه شب در نشست شورای اداری کهگیلویه وبویراحمد در یاسوج اظهار داشت: دولت یازدهم از همان آغاز فعالیت خود توجه به سرمایه های اجتماعی را سرلوحه برنامه های کاری خود قرار داد.
وی ادامه داد: وزارت کشور نیز در این راستا ماموریت یافت و مطالعات عمیق و گسترده ای در زمینه مهمترین آسیب های اجتماعی در کشور انجام داد.
وی بیان کرد: نتایج این مطالعات نیز به صورت هر 6 ماه یکبار به رهبر معظم انقلاب و سایر نهادها و مسئولان امنیتی کشور گزارش داده می شود.
قائم مقام وزیر کشور افزود: بر اساس نتایج این مطالعات پنج آسیب مهم شامل طلاق، اعتیاد، حاشیه نشینی ، فقر و مسایل اخلاقی در صدر سایر آسیب های اجتماعی در کشور قرار دارند.
مقیمی در بخش دیگری از سخنان خود نشاط سیاسی حاکم بر کشور را یادآور شد و افزود: نشاط سیاسی در کنار آرامش سیاسی نیز جز برنامه های اصلی دولت یازدهم در طول حدود سه سال و نیم گذشته بوده است.
وی تاکید کرد: هم اینک فعالان سیاسی و احزاب قانونمند در فضایی آرام و بدون تنش مسایل خود را مطرح می کنند و اوج شکوه و نشاط سیاسی کشور نیز در اسفند سال گذشته در 2 انتخابات حساس مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری بود.
وی رویکرد و راهبرد دولت و وزارت کشور را در برگزاری انتخابات باشکوه هفتم اسفند سال گذشته بر سه اصل مهم حق الناس بودن رای مردم، تاکید بر قانونمند بودن و رعایت اصل بی طرفی عنوان کرد.
مقیمی یادآور شد: رعایت این سه اصل مهم نیز در انتخابات ریاست جمهوری از راهبردها و اصول اساسی در دولت و ستاد انتخابات کشور است.
قائم مقام وزیر کشور با بیان اینکه انتخابات هفتم اسفند 94 بدون کمترین تنش و درگیری و در نهایت آرامش برگزار شد، افزود: این در حالی است که انتخابات های گذشته همواره با درگیری و تنش بوده است.
وی ابراز داشت: مسئولان و مدیران اجرایی در سطوح مختلف باید مراقب باشند ضمن کمک به ایجاد مشارکت پرشور مردم در صحنه عظیم انتخابات از برخی موارد غیرقانونی از جمله استفاده ازامکانات دولتی له یا علیه هیچ نامزد و یا گروهی به طور جد خودداری کنند.
قائم مقام وزیر کشور با اشاره به نقش مهم احزاب در تحرک و پویایی جامعه و تشکیل خانه احزاب در دولت تدبیر و امید پس از سالها تعطیلی، افزود: وظیفه دولت نیز حمایت و پشتیبانی از احزاب و گروه های مختلف سیاسی قانونمند با سلایق گوناگون است.
وی ابراز داشت: رویکرد وزارت کشور حمایت از احزاب و گروه هایی است که قانون را مبنای فعالیت خود قرار می دهند.
مقیمی تصریح کرد: اعضای پنج نفره کمیسیون احزاب شامل یک نفر از وزارت کشور، 2 نفر از قوه قضائیه و 2 نفر نیز از مجلس شورای اسلامی است.
وی گفت: هم اینک نیز بیش از 250 حزب، گروه و تشکل سیاسی در کشور فعالیت دارند.
وی با اشاره به برخی بی نظمی ها و بی ثباتی های اقتصادی حاکم بر کشور قبل از آغاز فعالیت دولت یازدهم، افزود: سامان دادن و نظم بخشی به این وضعیت نامطلوب مهمترین هدف و رویکرد دولت تدبیر و امید در حوزه اقتصاد بود.
مقیمی تاکید کرد: تورم بالای 43 درصد، نرخ بیکاری حدود 14 درصد، رشد اقتصادی منفی 6.7 درصد موقعیت و شرایط ناآرام و سختی را فرا روی مردم به ویژه فعالان اقتصادی قبل از آغاز دولت یازدهم قرار داده بود.
وی افزود: این در حالی است که بر اساس افق 1404 میزان رشد اقتصادی کشور باید به بالای هشت درصد برسد.
وی اظهار کرد: تحریم ها و فشارهای بین المللی در کنار رکود و بدهی های سرسام آور نیز وضعیت و فضایی بحرانی و چالش آفرین را بر کشور حاکم کرده بود.
قائم مقام وزیر کشور تصریح کرد: دولت نیز با توان و تدبیر تیم قوی در حوزه سیاست خارجی مهمترین راهبرد خود را بر رفع تحریم های ظالمانه متمرکز کرد و با ظرافت و دوراندیشی و سیاست های اقتصادی اقدام به ترمیم و بهبود فضای اقتصادی در کشور طی این سالهای فعالیت خود کرد.
مقیمی افزود: برنامه ریزی و اجرای سیاست های پولی و اعتباری، مالیاتی، ارزی، بودجه ای، اتخاذ راهکارهای لازم برای تسویه بدهی های دولت، تامین منابع مالی از طریق روش های نوین و بهبود فضای کسب و کار از جمله مهمترین اقدام های دولت در این راستا بود.
وی گفت: تولید نفت تا قبل از اجرای برجام حدود یک میلیون بشکه در روز بود ولی هم اینک میزان فروش نفت در کشور به بیش از 2 میلیون بشکه در روز رسیده است.
وی ابراز داشت: این در حالی که اکنون ایران نیز توان انعقاد تفاهم نامه و قرارداد برای فروش نفت خود را برای هر کشوری دارد.
** تغییر استانداران تا پایان انتخابات ریاست جمهوری صورت نخواهد گرفت
قائم مقام وزیر کشور با اشاره به اینکه تغییر استانداران تا پایان انتخابات ریاست جمهوری آینده صورت نمی گیرد،گفت: تغییر استانداران در این مدت به جز در مواقع ضروری به حداقل می رسد.
مقیمی سه شنبه شب در جمع خبرنگاران کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج ادامه داد: فرمانداران و بخشداران نیز چون باید انتخابات را برگزار کنند نظر وزیر کشور آن است که در این مدت تغییر نکنند.
وی گفت: هرگونه تغییر استانداران، فرمانداران و بخشداران در کشور سیاسی نبوده بلکه کاری و اجرایی است.
قائم مقام وزیر کشور افزود: فرمانداران مجری برنامه های دولت در یک منطقه هستند و باید کارآمدی، صداقت و ارائه خدمات صادقانه به مردم جزو برنامه های آنان باشد.
مقیمی بیان کرد: فعالیت های سیاسی رسمی و قانونی مورد حمایت وزارت کشور قرار می گیرند و در حال حاضر بین 240 تا 250 حزب، گروه و تشکل سیاسی در کشور وجود دارد.
وی تصریح کرد: تمامی احزاب و گروه های سیاسی کشور در حال فعالیت هستند و سراغ نداریم که حزب و یا گروهی قصد شرکت در انتخابات پیش رو در 29 اردیبهشت 1396 را نداشته باشد.
مقیمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا علی جنتی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی جای جنابعالی مشغول به کار خواهد شد، بیان کرد: از این موضوع خبر ندارم و جنتی وزیر بوده و چنانچه جای من بیاید خوب است و حتما بهتر از بنده می تواند فعالیت و خدمت کند.
وی عنوان کرد: اقدام های لازم توسط وزارت کشور برای برگزاری مطلوب انتخابات پیش رو و حضور گسترده مردم در آن انجام شده است.
وی ابراز داشت: هنوز برای ورود به مسائل انتخابات پیش رو زود است و از آنجا که ستاد انتخابات کشور از اواخر آذر و اوایل دی سال جاری فعال می شود باید از همان موقع وارد مسائل انتخاباتی شد.
قائم مقام وزیر کشور با اشاره به اینکه اکنون احزاب و گروه های سیاسی برای انتخابات پیش روی خودشان به طور خودجوش فعالیت انتخاباتی می کنند، گفت: به شورای نگهبان پیشنهاد داده شده که انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی در 29 اردیبهشت 96 به صورت الکترونیکی برگزار شود و این شورا نیز باید سخت افزار و نرم افزار مورد نیاز برای چنین کاری را آماده کند.
3016/8005 ** شبد ** 1095 ** خبرنگار: حمید جهان** انتشار دهنده: رضا رضائی مجد
کد N1531711

وبگردی