آفتاب

کتاب 'کوردانی ئه رده لان' (کردهای اردلان) در سنندج رونمایی شد

کتاب 'کوردانی ئه رده لان' (کردهای اردلان) در سنندج رونمایی شد

سنندج- ایرنا- آیین رونمایی از ترجمه کتاب تاریخی ادبی 'کوردانی ئه رده لان' (کُردهای اردلان) عصر روز سه شنبه در سالن تئاتر مجتمع فرهنگی هنری فجر سنندج برگزار شد.

به گزارش ایرنا، این کتاب برای نخستین بار توسط زنده یاد شیرین اردلان به زبان فرانسوی به رشته تحریر درآمده و مرتضی اردلان آن را به زبان فارسی و کامبیز ابراهیم زاده (زردشت موکریانی) آن را به زبان کُردی ترجمه کرده است.
ترجمه کُردی این کتاب در مجموع بیش از 400 صفحه دارد و در یک هزار نسخه توسط انتشارات توکلی به چاپ رسیده است.
این اثر مجموعه از آثار تاریخی مکتوب حکام اردلان و حکومت این خاندان را در طول 700 سال گذشته مورد بررسی قرار داده است.
در این اثر از مطالب تاریخی و وقایع نگاری های امیر شریف خان بدلیسی سال 1005 هجری، قاضی محمدشریف خان و مسطوره اردلان و چند سند و کتاب تاریخی دیگر این منطقه برای ثبت وقایع و رویدادها استفاده شده است.
در حاشیه آیین رونمایی از این کتاب جلسه نقد و بررسی و تحلیل محتوای این کتاب نیز از سوی اساتید و مورخان برجسته استان کردستان برگزار شد.
در این جلسه نقد و بررسی که به صورت پانل برگزار شد، جمال احمدی آیین از نویسندگان تاریخی کردستان به نقش تاریخ و اهمیت کتاب های تاریخی در شناخت گذشتگان و تجربه از موفقیت ها و شکست های آنان پرداخت.
وی از شهروندان خواست برای شناخت از رفتارهای گذشته گان باید کتابهای تاریخی بیشتر مورد مطالعه قرار گیرد.
ماجد مردوخ روحانی نیز از مورخان استان کردستان به تشریح و نقد محتوایی این اثر تاریخی ادبی پرداخت و در چند مورد آن را مورد نقد ادبی قرار داد.
مسعود بیننده از اساتید جمعه شناسی استان کردستان نیز این اثر را دیدگاه جامعه شناسی تاریخی مورد بررسی قرار و خواستار بازآفرینی و جدایی تاریخ سیاسی از تاریخ اجتماعی در بین مورخان شد.
اسعد اردلان از روشنفکران و شخصیت های ادبی کردستان در مورد زندگی و شخصیت علمی و دانشگاهی 'شیرین اردلان'نویسنده اصلی این کتاب مطالبی را بیان کرد.
آیین رونمایی از اثر تاریخی ادبی توسط انجمن ادبی مولوی کُرد دانشگاه کردستان برگزار شد و در پایان از دانش آموختگان دوره خواندن و نوشتن به زبان کُردی این انجمن علمی با اهدای لوح قدردانی شد.
حکومت اردلان از سلسله امیران محلی که حاکمیت در کردستان جنوبی و بخشی از کردستان شمالی، و مرکزیت منطقه جزیره (منطقه) را از قرن هفتم هجری قمری به عهده داشته اند و اردلان نام طایفه ای است که این حاکمان به آن تعلق داشتند.
از حکام این خاندان می توان به باوه اردلان (قرن ۱۴ م.)، تیمور خان اردلان (معاصر با شاه طهماسب یکم)،خان احمد خان (معاصر با شاه عباس یکم)، سلیمان خان، سبحان وردی خان (معاصر با نادرشاه)،احمد خان، خسرو خان بزرگ (۱۷۵۴-۱۷۸۸ م.) و امان الله خان بزرگ (۱۷۹۹-۱۸۲۵ م.) یاد کرد.
پایتخت خاندان اردلان در طول تاریخ شهر سنندج بوده است.
3020 ** شبد ** 1095 **خبرنگار: عبدالله رحمانی ** انتشار دهنده : رضا رضائی مجد
کد N1531700

وبگردی