آفتاب

سیستان وبلوچستان درورزش همگانی وبومی محلی از استان های برتر کشور است

سیستان وبلوچستان درورزش همگانی وبومی محلی از استان های برتر کشور است

زاهدان- ایرنا- مدیر کل ورزش و جوانان سیستان و بلوچستان گفت: این استان با اقدامات مطلوب انجام شده هم اینک در بخش های مختلف نظیر ورزش همگانی، بومی و محلی، اجرای برنامه های محوری و غیره جزء استان های برتر کشور محسوب می شود.

به گزارش ایرنا حسین ثوری روز سه شنبه در جمع خبرنگاران در زاهدان اظهار داشت: سیستان و بلوچستان در زمینه ورزش همگانی با رشد 231 درصدی در سال گذشته و اجرای برنامه های بومی و محلی که منجر به ایجاد شور و نشاط بین روستاییان با 51 درصد جمعیت استان شده توانسته است در ردیف استان های برتر کشور قرار گیرد.
وی افزود: 38 نفر از ورزشکاران استان در سال گذشته به رقابت های قهرمانی کشور اعزام شدند که این رقم در 6 ماه نخست امسال به 102 نفر رسیده است.
وی ادامه داد: استان سیستان و بلوچستان پارسال میزبانی پنج رقابت ورزشی را بر عهده داشت در حالی که امسال 18 رقابت ورزشی کشوری در این استان برگزار شده و علاوه بر این میزبانی 11 رقابت بین المللی در سال گذشته به 17 مورد در سالجاری افزایش یافته است.
مدیرکل ورزش و جوانان کسب چهار مدال تیمی قهرمانی کشور در سال گذشته را از دیگر موفقیت های ورزشکاران استان برشمرد و گفت: به دست آوردن پنج مدال تیمی در رقابت های کشوری تنها در 6 ماه نخست امسال از سوی ورزشکاران سیستان و بلوچستان نشان دهنده رشد قابل توجه ورزش استان در بخش های مختلف است.
وی تصریح کرد: همچنین کسب مدال های رنگارنگ توسط حدود هشت ورزشکار سیستان و بلوچستان در رشته های مختلف ورزشی کشور در یک ماه گذشته برگ زرینی در دفتر افتخارات این استان ثبت کرده است.
ثوری تاکید کرد: موفقیت های سه سال اخیر ورزشکاران استان در سطح بین المللی از موفقیت های 37 سال گذشته فراتر است.
وی با اشاره به اهمیت ورزش کبدی در سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به اقدامات صورت گرفته سرمربی و سه بازیکن اصلی تیم ملی کبدی کشور از این استان هستند و تلاش ها برای کسب جایگاه واقعی این ورزش درکشور برای استان ادامه دارد.
وی با اشاره به اقدامات ساختاری اداره کل ورزش و جوانان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: هم اینک طرح های مختلف ورزشی نظیر استادیوم ها، خانه کشتی و غیره در سراسر استان با اعتبار 530 میلیارد ریال (53 میلیارد تومان) در دست ساخت است که با بهره برداری از آنها سرانه ورزشی در استان افزایش خواهد یافت.
مدیر کل ورزش و جوانان سیستان و بلوچستان افزود: همچنین از سال 94 تاکنون 23 طرح ورزشی با اعتبار بیش از هزار میلیارد ریال (100 میلیارد تومان) در استان به بهره برداری رسیده است.
وی برنامه های فرهنگی، ورزشی، جشنواره و رقابت های مختلف این اداره کل در سال گذشته را 671 برنامه ذکر کرد و افزود: در 6 ماه نخست امسال در سراسر استان به ویژه مناطق روستایی 928 برنامه فرهنگی، ورزشی، جشنواره و رقابت های مختلف برگزار شده است.
وی گفت: 25 خانه ورزش روستایی در سال گذشته راه اندازی شده که امسال بنا داریم 30 خانه روستایی را تجهیز کنیم.
وی سرانه فضای ورزشی در استان را 42 سانتی متر مربع ذکر کرد و افزود: بیشترین سرانه ورزشی استان مربوط به زاهدان و کمترین سرانه به شهرستان فنوج واقع در جنوب استان اختصاص دارد.
ثوری مجموع اعتبارات اداره کل ورزش و جوانان سیستان و بلوچستان را کمتر از پنج میلیارد ریال (500 میلیون تومان) ذکر کرد و افزود: با وجود کمبود اعتبارات تمام تلاش این نهاد به بهبود ورزش در استان معطوف شده است.
وی با اشاره به حمایت های اداره کل ورزش و جوانان استان از ورزشکاران و هیات های ورزشی گفت: وظیفه این نهاد ساختن ورزشکار و کمک به ارتقای ورزشکاران به سطوح بالاتر است بعد از کسب موفقیت ها سایر نهادها نیز موظف به حمایت از ورزشکاران در بخش های مختلف هستند.
وی افزود: خوشبختانه با مصوبه مجلس شورای اسلامی مدال آوران جهانی و آسیایی جذب دستگاه ها می شوند.
وی گفت: با توجه به عوامل مختلف در سیستان و بلوچستان نظیر خشکسالی و غیره و در نتیجه گسترش حاشیه نشینی این نهاد برای گسترش ورزش و بهره مندی افراد در این مناطق برنامه های مختلفی نظیر جشنواره ها و رقابت های محلات را در دستور کار قرار داده است.
وی با اشاره به وجود داوران برجسته در سیستان و بلوچستان در رشته های مختلف ورزشی گفت: این استان هم اینک در رشته های مختلف ورزشی نظیر بوکس، ووشو، تکواندو، وزنه برداری و غیره دارای داور بین المللی است که این مهم جزو افتخارات استان محسوب می شود.
معاون فرهنگی و امور جوانان سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: هم اینک 63 سمن فعال در استان وجود دارد و 39 سمن نیز در دست اقدام هستند.
علیرضا کلانتری افزود: این سمن ها در حوزه های اقتصادی، اجتماعی، هنری، محیط زیست و گردشگری مشغول فعالیت هستند که حضور آنها منشاء خدمات بسیاری برای استان بوده است.
وی تاکید کرد: با برون سپاری و تفویض امور به سمن ها بستری برای فعالیت های اجرایی و مدیریتی ایجاد می شود که در توانمندسازی حوزه جوانان نقش موثری خواهد داشت.
وی کمیته امداد امام خمینی(ره) و هلال احمر را از دستگاههای فعال در حوزه جوانان سیستان و بلوچستان معرفی کرد.
معاون اداره کل ورزش و جوانان استان با اشاره به اهمیت نقش رسانه ها گفت: برای توسعه فرهنگ ورزش در استان رسانه ها نقش موثری دارند که ضروری است بیش از پیش این نهاد را یاری کنند.
7316 **6081 خبرنگار: عصمت جهانی ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
کد N1531623

وبگردی