آفتاب

ایجاد بیش از یک‌هزار و ۲۰۰ فرصت شغلی برای مددجویان کمیته‌امداد تهران

ایجاد بیش از یک‌هزار و ۲۰۰ فرصت شغلی برای مددجویان کمیته‌امداد تهران

استعداد‌سنجی‌، مشاوره شغلی‌، آموزش و مهارت‌، پرداخت تسهیلات و بازاریابی و فروش محصولات‌، گام‌هایی هستند که برای توانمند‌سازی و اشتغال پایدار خانواده‌های تحت پوشش به اجرا در‌می‌آیند.

به گزارش ایلنا، امیر عذیری با اشاره به اینکه اشتغال در کمیته‌امداد امام خمینی (ره) به دو صورت کاریابی و پرداخت تسهیلات به مددجویان انجام می‌شود، اظهار کرد: در مرحله نخست استعدادسنجی و توانایی افراد در حوزه‌های مختلف کاری سنجیده می‌شود که براساس آمار این طرح حدود ۹۰ هزار مددجو بین سنین ۱۵ تا ۶۵ سال را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه در مرحله بعد آموزش‌های رایگان برای مددجویان درنظر گرفته شده است، گفت: در همین مدت بیش از دو هزار و ۹۰۰ نفر در استان تهران از ظرفیت آموزشی امداد در حوزه اشتغال استفاده کرده‌اند و تعداد ۸۵۸ نفر نیز از طریق کاریابی مشغول به کار شدند.

عذیری با بیان اینکه ۸۰ درصد تسهیلات اعطایی به مددجویان از محل قرض‌الحسنه بانک‌ها تامین می‌شود، گفت: ۳۶۵ میلیارد ریال از محل ارائه تسهیلات بانکی به این حوزه اختصاص یافته است. براساس آخرین آمار بدست آمده و همکاری بانک‌ها، بیش از ۱۲۶ میلیارد ریال این منابع به متقاضیان در شش ماهه نخست امسال پرداخت شده است. صندوق اشتغال نیازمندان، صندوق توسعه ملی و کمک‌های مردمی از دیگر منابع تامین مالی کمیته امداد امام خمینی (ره) استان تهران است.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد استان تهران، با اشاره به اینکه در سال گذشته ۵۷۰ میلیون ریال تسهیلات درخواستی به بانک‌ها اعلام شده است، گفت: از مجموع تسهیلات بانکی درخواستی بیش از ۷۲ درصد جذب و حدود دو هزار و ۶۱۴ فرصت شغلی برای مددجویان این نهاد نیز ایجاد شد.

وی یکی از ویژگی‌های اصلی طرح‌های اشتغالزایی در کمیته امداد را نظارت بر طرح‌ها برشمرد و تصریح کرد: ناظرین متخصص این نهاد به طور متوسط یک تا سه سال بر روی طرح‌ها نظارت دارند تا عملکرد و موفقیت آن را مورد سنجش قرار دهند. در پایان این مراحل با انجام بازاریابی و پایدارسازی طرح‌ها از طریق بیمه محصولات و تأمین اجتماعی مجریان طرح‌ها، در فروش محصولات به مددجویان کمک می‌شود.

عذیری با بیان اینکه از بیش از ۱۵ هزار و ۲۰۰ طرح‌های خودکفایی در شش ماهه نخست امسال بازدید شده است، گفت: بیش از هشت هزار و ۵۰۰ طرح اشتغال تحت نظارت کمیته امداد استان تهران قرار دارند که پایدار سازی این مشاغل امری ضروری است.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد استان تهران، با بیان اینکه در شش ماهه نخست امسال بیش از یک هزار طرح با نظارت کمیته امداد استان تهران ایجاد شده است، تصریح کرد: از این تعداد طرح ایجاد شده، دو درصد طرح‌ها در قالب دامپروری، یک درصد کشاورزی، ۹۲ درصد خدماتی، پنج درصد طرح‌های صنایع دستی و دیگر موارد را شامل می‌شود.

عذیری افزود: با اجرای این طرح‌ها مددجویان نه تنها از یک مصرف کننده خارج و به یک تولید کننده موثر در جامعه تبدیل می‌شوند. سرانه اشتغال هر طرح دامپروری یک نفر و میانگین سرمایه برای هر طرح در حال حاضر حدود ۱۵۰ میلیون ریال است. سال گذشته این نهاد تا سقف ۴۰۰ میلیون ریال به طرح‌های کارآفرینی مددجویی ازمنابع قرض الحسنه بانک‌ها و صندوق اشتغال نیازمندان امداد تسهیلات پرداخت کرده است، حداقل دو نفر در هر طرح مشغول به کار شده است. طی سال‌های اخیر کمیته امداد امام خمینی (ره) استان تهران بیش از ۵۰ هزار مددجو را در برنامه پنجم توسعه خودکفایی، از چرخه حمایتی خود خارج کرده است.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته‌امداد با بیان اینکه تا دوسال حق بیمه سهم کارفرمایایی مددجویانی معرفی شده به شرکت‌ها و کارگاه‌های بخش خصوصی که مشغول به کار شده‌اند از طریق این نهاد پرداخت می‌شود، تصریح کرد: در حوزه کاریابی سال اول ۱۰۰ درصد بیمه حق کارفرما و سال دوم ۵۰ درصد آن توسط کمیته‌امداد امام‌خمینی(ره) پرداخت می‌شود.

کد N1531620

وبگردی